روزنامه القدس العربی نوشت جنگ یمن برای آل سعود به جنگ فرسایشی تبدیل شده است و عربستان دیگر نمی‌تواند انتظار دستیابی به راه حلی افتخارآمیز در این‌باره داشته باشند.

القدس العربی: جنگ یمن برای آل سعود به نبردی فرسایشی تبدیل شده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه القدس العربی در یادداشتی نوشت: آیا جنگ یمن رو به پایان است؟ بر اساس شاخص‌های سیاسی و جنگی ماه‌های اخیر شاید جواب آری باشد. عربستان سعودی عملاً به دنبال کسی می‌گردد که ضمن حفظ آبرو به این رژیم برای خروج از جنگ «ویتنام عربی» کمک کند.

آری این جنگ زمانی به پایان نزدیک شد که انتظارات تعدادی از کشورها و در رأس آن‌ها سعودی و آمریکا برای دستیابی سریع به پیروزی و مهار ایران بی‌نتیجه ماند.

جنگ یمن برای آل سعود به جنگ فرسایشی سیاسی و نظامی تبدیل شده است و حکام سعودی دیگر نمی‌توانند انتظار دستیابی به راه حلی افتخارآمیز داشته باشند.

از جمله درس‌هایی که آل سعود از این جنگ گرفتند:
۱- یکی از برهه‌های مهم نظامی در این جنگ رویدادی بود که طی ماه نوامبر ۲۰۱۷ روی داد و [جنبش انصاراالله] نخستین موشک بالستیک را به سمت عربستان سعودی شلیک کرد و سیستم پدافند آمریکائی پاتریوت نتوانست آن را رهگیری کند. بر اساس گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز در همان زمان با اتکا به تحقیقات یک مرکز مطالعاتی در کالیفرنیا منتشر کرد، این رویداد زنگ خطر را به صدا در آورد. زیرا جنگ یمن به عامل تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا تبدیل شد.

پس از آن عربستان سعودی با کمک کارشناسان آمریکائی برای هر موشک بالستیک شش فروند موشک پاتریوت در نظر گرفتند. با وجود این تدبیر، اما مجدداً برخی از موشک‌های بالستیک نتوانستند به اهداف مورد نظر اصابت کنند. [انصارالله]  حدود یک ماه پیش حتی توانست با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده فرودگاه أبها را در عربستان هدف قرار دهد. این مسئله یکبار دیگر زنگ خطر را برای سعودی‌ها و اسرائیل و آمریکا و انگلیس و فرانسه به صدا در آورد؛ زیرا این مسئله به موشک‌های نقطه‌زنی مربوط می‌شود که بالستیک عادی نیستند. 

ارتش آمریکا با ناکامی سختی مواجه شده است زیرا وقتی سیستم پاتریوت قادر نیست موشک‌های نسبتاً ابتدائی بالستیک را هدف قرار دهد در برابر سیستم‌های موشکی پیشرفته روسیه و چین چه می‌تواند بکند. این مسئله ترکیه را ترغیب کرد تا به جای تلاش برای خریداری سیستم پاتریوت آمریکائی به فکر خریداری سیستم اس ۴۰۰ روسی بیفتد و این مسئله بحرانی حقیقی در ناتو ایجاد کرد.

۲-نکته بسیار مهم دیگر اینکه عربستان سعودی جزء پنج کشور نخست جهان است که از کشورهای غربی تسلیحات خریداری می‌کند. اکنون مشخص شده است که زرادخانه عظیمی که کشورهای غربی برای این کشور به وجود آورده‌اند حتی نمی‌تواند این کشور را در برابر جنبشی مسلح مصون بدارد. این مسئله درس بزرگی برای کشورهایی است که تصور می‌کنند امضای قراردادهای عظیم نظامی به معنای داشتن نیروی نظامی بزرگی است و با اتکا به آن می‌توانند در جنگ به پیروزی دست یابند.

۳- اخبار پیروزی‌های [انصارالله] در حمله به فرودگاه‌های أبها و جازان (جیزان) با استفاده از پهپادها به اخبار هر روزه تبدیل شده است. حملاتی که در آینده ابوظبی و دبی را نیز شامل خواهد شد. سیستم‌های دفاعی سعودی در هدف قرار دادن این پهپادها ناتوان بوده‌اند. این وضع ادامه خواهد یافت و احتمالاً بدتر خواهد شد زیرا [ نیروهای انصارالله] کنترل جنگ را به دست دارند.

القدس العربی در پایان نوشت: همه نقشه‌های آل سعود در یمن به شکست انجامیده است. پس از فرسایشی شدن جنگ برای ریاض و اطمینان از اینکه آمریکا با ایران وارد جنگ نخواهد شد، اکنون دغدغه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، این است که چگونه به نحوی شرافتمندانه از این جنگ خارج شود. حتی حاضر است میلیاردها دلار غرامت بپردازد. آری جنگ به مرحله پایانی رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.