امام جمعه مشهدمقدس گفت: خانم گوهرشاد یک جریان سفاک را به جریان فرهنگی و تحول آفرین مبدل کرد.

خانم گوهرشاد یک جریان سفاک را به جریان فرهنگی و تحول آفرین مبدل کرد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی صبح امروز در جایزه جهانی گوهرشاد در تالار کتابخانه حرم رضوی اظهار داشت: چهره‌های برجسته نخبگان و فرهیختگان و انقلابگری از خیل بانوان داریم که در طول تاریخ در آسمان مقدس اسلام می‌درخشند و نمایان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: آنچه سبب شده جایزه جهانی گوهرشاد مورد توجه سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی قرار بگیرد توجه به شخصیت فرهنگی خانم گوهرشاد است و این جایزه گوهرشاد در مقام تبیین و مشخص کردن چهره‌های برجسته فرهنگی در خیل بانوان مومنه و متدینه امروز ماست که همچون گوهرشاد سبب افتخار اسلام هستند.

علم‌الهدی بیان کرد: مرحومه گوهرشاد از یک تبار و بستری از قدرت به‌وجود آمد که به عنوان جریان سفاک و خون‌ریز تبار شاهنشاهی ایران معرفی شده بود و معرفی شده است؛ امیر تیمور گورکان نامش در کنار نام چنگیزخان مغول است و تیموریان در کنار نام مغولان در تاریخ، چهره و جلوه دارند. قتل عام‌هایی که امیرتیمور در سرزمین خراسان راه انداخت و کشتارهای بی‌رحمانه‌ای که صورت داد نام وی را در تاریخ در کنار چنگیزخان مغول ثبت و ضبط کرد. گوهرشاد خانم از این بستر قدرت برخاسته و در این تبار به وجود آمده و تنها ساختن یک مسجد گوهرشاد به عنوان نشان عظمت این خانم بزرگوار نیست.

وی تصریح کرد: وی یک جریان سفاک را به یک جریان فرهنگ‌ساز مبدل کرد و شخصیت باعظمت گوهرشاد حتی در یک جریان فرهنگی نیز خلاصه نمی‌شود آنچه امروز با جایزه گوهرشاد تناسب دارد و در جریان جایزه گوهرشاد، خواهران فرهیخته باعظمت به جامعه دینی ما معرفی می‌شوند با بعد سوم شخصیتی گوهرشاد تناسب دارد و آن بعد دگرگون سازی این خانم بزرگوار است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: وی یک تبار سفاک را به یک تبار فرهنگ‌ساز مبدل می‌کند و دیگرانی در حاشیه این خدمات فرهنگی شکل می‌گیرند؛ این شخصیت دگرگون ساز خانم گوهرشاد حتی بر شخصیت فرهنگی او نیز امتیاز دارد و آنچه ما در تاریخ از زن نمونه اسلام سراغ داریم دقیقا در موضع تحول‌آفرینی و دگرگون‌سازی است.

علم‌الهدی تصریح کرد: عظمتی که از زینب(س) در تاریخ سراغ داریم و حرکات قهرمان آفرین سایر زنان تاریخ اسلام، اینها در حقیقت در شخصیت تحول‌سازی و تحول آفرینی آنها بوده و خانم گوهرشاد نیز از این امتیاز برخوردار بود.

وی گفت: این شخصیت تحول ساز خانم گوهرشاد، بیانگر عظمت وی است و عظمت وی حتی بالاتر از خدمات فرهنگی خانم گوهرشاد و خدمات دیگر وی است که هنوز بعد از گذشت چند قرن بر سر سفره خدمات وی زانو زده و استفاده می‌کنیم و همین خصوصیت نقطه عطف و تناسب نام گوهرشاد با جایزه جهانی گوهرشاد است. خانم گوهرشاد هیچگاه از موضع استکبارستیزی خود دست برنداشت و این یک تحول آفرینی در جریان زن در عرصه اجتماعی و سیاسی است.

علم‌الهدی بیان کرد: دنیای امروز می‌خواهد از زن چهره مطلوب خود را بسازد؛ در این دنیا یک خانم فرهیخته قهرمان و تحول‌ساز، در تابلوی شفافی قرار می‌گیرد و در قالب جایزه جهانی گوهرشاد معرفی می‌شود و این اقدام شایسته‌ای است که از سوی آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: فلسفه جایزه جهانی گوهرشاد که از سوی آستان قدس انجام می‌شود؛ امیدواریم با فعالیت و خدمات بیشتر در حوزه معاونت علمی آستان قدس این جریان جالب‌تر دنبال شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.