۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 662990

«مهین‌دخت عظیما» نقاش پیشکسوت پشت شیشه در ۹۰ سالگی درگذشت.

نقاش پیشکسوت پشت شیشه درگذشت
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین به نقل از فارس، «مهین‌دخت عظیما» نقاش پشت شیشه، عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۱۹ تیر) در ۹۰ سالگی درگذشت. وی طی سال‌های اخیر از بیماری رنج می‌برد و به سختی تکلم می‌کرد .

قرار است پیکر این هنرمند نقاش، در کنار همسرش مسعود برزین در قطعه ۲۳۱ بهشت زهرا به خاک سپرده شود. برزین، مترجم و از نخستین اساتید روزنامه‌نگاری و نویسنده کتاب‌هایی همچون «تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران» و «مطبوعات ایران در نخستین سال انقلاب اسلامی» بود که سال ۸۹ دار فانی را وداع گفت.

عظیما از نخستین فارغ‌التحصیلان زن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۸۲ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی نمایشگاه‌های بسیاری در خارج و داخل کشور برگزار کرد که آخرین آن‌ها به سال ۱۳۹۵ در گالری ایوان باز می‌گردد. زندگی‌نامه و مجموعه آثار مهین عظیما در کتاب «تماشاگر رؤیا» منعکس شده است.

مراسم یادبود این هنرمند فقید عصر جمعه ۲۳ تیرماه در منزلش واقع در تهران، خیابان، ملاصدرا خیابان شیراز جنوبی، خیابان سرو برگزار می‌شود.

اثری از مهین‌دخت عظیما به نام «رستم زمانه ما» که در سال١٣٧٠ روی جلد شماره هشتم فصلنامه «رسانه» به چاپ رسید. (از منظر برزین، «رستم» مخفف رادیو، سینما، تلویزیون و مطبوعات است.)

نقاشی پشت شیشه یکی از گونه‌های نقاشی است که خاستگاه احتمالی آن را کشورهای چین، هنر، مصر یا روم باستان می‌دانند. این هنر از زمان صفویه وارد ایران شد. موزه نقاشی پشت شیشه در یکی از فرعی‌های خیابان سعدی جنوبی، به نمایش آثار این گونه نقاشی اختصاص دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.