ظریف تأکید کرد مکانیزم ماشه قابلیت فعال شدن ندارد زیرا با خروج آمریکا نقض برجام از طرف مقابل صورت گرفته و ما به همین دلیل ماده ٣٦ توافق را به اجرا گذاشته ایم.

هنوز از طرح فریز چیزی نمی دانیم/ مکانیزم ماشه قابلیت اجرا ندارد

قدس آنلاین: وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه مکانیزم ماشه قابلیت عملیاتی شدن ندارد، افزود: ایران از روش های جبرانی داخلی برجام که همان سازوکار ماده ۲۶ است، استفاده کرده است و این استدلال ما کاملاً واضح است. اروپایی ها استفاده ابزاری از این مکانیزم می کنند و چون می دانند که مکانیزم ماشه جایگاهی ندارد، اعلام کردند که این اقدام به معنای استفاده از مکانیزم ماشه نیست.

وی گفت: ما به حقوق خود عمل می کنیم، طرف مقابل برجام را نقض می کند، راه حل مشکل توقف تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است، آن وقت می توان اقدامات لازم را انجام داد.

محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره طرح فریز اقدامات متقابل ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای به ازای متوقف شدن برخی تحریم ها و تمدید برخی معافیت های نفتی و بانکی شرکای ایران که گفته شده نماینده ماکرون به تهران آورده، گفت: من هنوز با فرستاده آقای ماکرون دیدار نکرده‌ام، نه می‌دانیم این طرح چیست و نه از طرف مقابل چیزی شنیده‌ایم. وی تازه وارد ایران شده و قرار است من بعد از ظهر با او دیدار کنم. موضع ما کاملاً مشخص است و جمهوری اسلامی بر اساس برجام عمل کرده است.

ظریف خاطر نشان کرد: مشکل خود اروپایی‌ها هستند که برجام را نقض می کنند و آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل اصلی آنها آمریکاست که از برجام خارج شده است. آنها باید بیایند این مشکل را حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه مذاکرات تحت فشار امکان‌پذیر نیست، گفت: باید فشارها، جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران متوقف شود، بعد در مورد برجام صحبت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه درخصوص برگزاری جلسه شورای حکام به درخواست آمریکا تصریح کرد: جالب است کشوری که برجام را نقض و در واقع برجام را پاره کرده است، به خاطر نقض برجام درخواست تشکیل جلسه می‌دهد. شورای حکام موضوعیتی در این زمینه ندارد.

ظریف اظهارداشت: پس از خروج آمریکا از برجام جلسه کمیته برجام در سطح معاونین وزرا برگزار شد و با فاصله کمی جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرا نیز برگزار شد. در جلسه اول ۱۱ تعهد از اروپایی‌ها گرفته شد اما اروپا حتی یک مورد از این تعهدات را اجرا نکرد. علاوه بر این، تعهدات قبلی خود را نیز نقض کردند.

وی تصریح کرد: اقدام اخیر انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی نقض تعهدات اروپاست، زیرا این کار را از طرف آمریکا برای اجرای تحریم نفتی ایران انجام داده اند و هیچ ارتباطی به سوریه ندارد. این اقدام نقض اساسی برجام است.

وزیر امور خارجه گفت: اقداماتی که برخی کشورها در دستگیری ایرانیان از طرف آمریکا انجام داده اند نقض برجام است، زیرا آمریکا به خاطر نقض تحریم هایی که از نظر برجام وجود ندارد، خواستار دستگیری این افراد شده است. اروپا با اجرای این درخواست های آمریکا، برجام را نقض می کند.

ظریف با تأکید بر اینکه مکانیزم ماشه قابلیت عملیاتی شدن ندارد، افزود: ایران از روش‌های جبرانی داخلی برجام که همان سازوکار ماده ۲۶ است، استفاده کرده است و این استدلال ما کاملاً واضح است. اروپایی ها استفاده ابزاری از این مکانیزم می کنند و چون می‌دانند که مکانیزم ماشه جایگاهی ندارد، اعلام کردند که این اقدام به معنای استفاده از مکانیزم ماشه نیست.

وی گفت: ما به حقوق خود عمل می کنیم، طرف مقابل برجام را نقض می کند، راه حل مشکل توقف تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است، آن وقت می توان اقدامات لازم را انجام داد.

ظریف در خصوص انتقادات به عملکرد دستگاه دیپلماسی برای رفع توقیف نفتکش ایرانی گفت: دستگاه دیپلماسی ابزاری برای عمل متقابل ندارد و نمی‌تواند نفتکش روی دریا را بگیرد. ابزار دستگاه دیپلماسی احضار سفیر، اعتراض و بعضی‌ها می‌گویند توئیت است. ما با این ابزار کار می‌کنیم. ابزار عمل متقابل را افراد دیگری دارند که اگر قرار است عمل متقابلی شود، آنها باید انجام دهند.

ظریف ادامه داد: پیگیری حقوقی را باید شرکت نفتکش انجام دهد. این نفتکش در مالکیت ایران نبوده و پرچم ایران نیز روی آن نصب نشده، پیگیری حقوقی از طریق کشوری که مالکیت و پرچم دارد امکان پذیر است. ما فقط پیگیری سیاسی می‌کنیم، صاحبان نفت و صاحبان کشتی می توانند پیگیری حقوقی انجام دهند که آنها هم دارند اقدامات خود را انجام می دهند.

وزیر امور خارجه در خصوص برخی شایعات مبنی بر معاوضه نفتکش با نازنین زاغری گفت: چنین پیشنهادی ارائه نشده است. اقدام انگلیس، راهزنی دریایی است و جایگاهی برای معامله ندارد.

وی در مورد گام های ایران برای کاهش تعهدات هسته ای اظهارداشت: ادامه داشتن این گام‌ها بستگی به خودمان دارد. برجام امکانی را به جمهوری اسلامی داده است که بتواند از آنها استفاده کند. طراحی این گام‌ها بستگی به خودمان دارد. این اقدامات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم.

ظریف تصریح کرد: شاید برخی به خاطر منافع سیاسی و داخلی دوست داشته باشند زودتر از برجام خارج شویم اما اگر در حوزه منافع ملی بیندیشیم باید بدانیم افرادی که در مورد منافع ملی تصمیم می‌گیرند، در این خصوص موضع گیری خواهند کرد.

وزیر امور خارجه در مورد انهدام پهپاد آمریکایی گفت: اولین کسانی که در مورد انهدام این پهپاد وارد شدند و اجازه ندادند آمریکایی ها روایت غلط خود را در مورد این پهپاد به دنیا ارائه دهند و مانع شدند آمریکایی‌ها احساس کنند می توانند کاری انجام دهند، وزارت امور خارجه بوده است.

در واقع همکاری بسیار خوبی که ما با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم، باعث شد ما بتوانیم به فاصله خیلی کمی هم سفیر سوئیس را احضار کنیم، اطلاع‌رسانی کنیم و هم به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم. ما همه اقدامات خود را انجام دادیم. البته ما پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص گام‌های پیش رو در برجام گفت: این مسأله بستگی به خودمان دارد. برجام یک امکانی را به جمهوری اسلامی داده که بتواند از این امکان استفاده کند و گام‌هایی که ما می‌توانیم طراحی کنیم، گام‌هایی است که بستگی به خودمان دارد و ما این اقدامات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم، ادامه خواهیم داد. اینکه ما تلاش کنیم که زودتر از برجام خارج شویم، ممکن است برای برخی و برای نیازهای داخلی لازم باشد اما اگر در حوزه منافع ملی باشد، افرادی که باید تصمیم بگیرند، تصمیم می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.