یاسوج- با احداث سد «تنگ سرخ» ۷۰۰ هکتار باغ و ۵ روستای منطقه تنگ سرخ زیر آب می‌رود و لذا همین موضوع بسیاری از کشاورزان و باغداران منطقه را نگران کرده است.

نگرانی های روستائیان «تنگ سرخ» بی مورد است/خسارت ها مستند سازی شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: همه ساله با بارش های سیل آسا بسیاری از مناطق حاشیه ای رودخانه بشار در یاسوج دچار آماج حمله آب های روان می شوند.

آب های روان سال هاست که به دلیل نبود استحکاماتی از جمله سد و یا طرح های آبخیز داری بنا بر گفته مسئولان هدر می رود.

مسئولان در این رابطه عنوان می کنند:  حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه وبویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

احداث سد مخزنی «تنگ سرخ»  در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار  از جمله طرح هایی است که با هدف

تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفته است.

 تامین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.

نگرانی مردم

هر چند که احداث سد به منظور تامین آب برای مردم منطقه و شهر یاسوج خبری مسرت بخش است اما برای روستاهایی که در جوار این سد قرار گرفته و قرار است در اینده در پشت سد غرق شوند خبر خوبی نیست و لذا از آنجایی که مردم روستایی اطلاعات چندانی پیرامون جزئیات این طرح ندارند به دلیل ترس آوارگی دچار استرس شدند.

از ان جا که حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار دارند طبق مطالعات انجام شده و بنا بر گفته متولیان احداث این پروژه برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و حتی خانه بهداشت در حوزه دریاچه سد را به زیر آب خواهد برد.

گفتنی است با احداث این سد ۷۰۰ هکتار باغ و ۵ روستای منطقه تنگ سرخ زیر آب می‌رود و لذا همین موضوع بسیاری از کشاورزان و باغداران منطقه را نگران کرده است.

از آن جا که حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار دارند طبق مطالعات انجام شده این پروژه برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و حتی خانه بهداشت در حوزه دریاچه سد را به زیر آب خواهد بردسد تنگ سرخ بنا بر گفته مسئولان حتی بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز را غرق خواهد کرد و لذا این نگرانی ها موجب شده تا چشم مردمان مجاور آن به تصمیمات مسئولان دوخته شود.

مردم تنگ سرخ که تاکنون بار ها در مقابل کارگاه سد سازی دست به اعتراض و تجمع زدند ابراز می کنند: قرار بود که با راه اندازی کارگاه سد سازی از نیرو های مردمی منطقه استفاده شود اما این وعده ها عملی نشد.

در همین رابطه احد بیرانوند بیان می کند: هنوز مسئولان تکلیف مردم منطقه را مشخص نکردند که به چه میزانی می خواهند خسارت بدهند و تکلیف باغ های ما چه می شود.

وی ابراز می کند: مردم این منطقه میراث دار گذشتگان خود هستند و سال های مالک این آب  و مزرعه هستند و لذا برخی از آن ها سندی در اختیار ندارند اما مسئولان اسناد مالکیت را برای اعطای خسارت بهانه می کنند.

وی عنوان می کند: در همین راستا بسیاری از فعالیت های توسعه باغ ها و درختان متوقف شده و مردم منطقه تمایلی برای درختکاری ندارند چون سرمایه آن ها قبل از ثمر دادن به زیر آب خواهد رفت.

حقوق مردم رعایت می شود

در همین راستا استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که کمترین حقی از مردم و اهالی منطقه در ساخت سد مخزنی تنگ سرخ تضییع نمی شود و به آنها اطمینان می دهیم که پرداخت مطالبات و حقوق مردم بیش از اجرای این طرح برای مسئولان و دولت اولویت دارد.

حسین کلانتری در بازدید از سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج تصریح کرد: تمامی مطالبات و حقوق اهالی منطقه در اجرای این سد از جمله در حریم حوزه آبریز سد و وضعیت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های آنها باید تعیین تکلیف نهایی شود.

وی تصریح کرد: البته تا حدود زیادی مطالبات مردم در این راستا تعیین تکلیف شده ولی تاکید دولت و وزارت نیرو و عزم مسئولان اجرایی استان بر این است که کمترین حق و حقوق اهالی این منطقه نباید نادیده گرفته شود.

کلانتری در عین حال بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.

خسارت هامستند سازی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد نیز میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را هم اینک حدود ۳۰ درصد ذکر کرد و گفت: خسارات و مطالبات بحق مردم در نتیجه اجرای این سد مخزنی جبران و پرداخت خواهد شد.

علی داودی مهر اظهار داشت: البته میزان خسارات برآورد شده با حضور خود اهالی منطقه از همان زمان آغاز اجرای طرح در سال‌های ۸۵ و ۸۶ انجام و حتی مطالعات و میزان خسارات نیز مستند سازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.