عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی که ولایت امام رضا(ع) را قبول دارند طبیعتا ولایت فرزندان ایشان تا امام زمان(عج) را نیز پذیرفته اند. چون پس از امام رضا(ع) هیچ فرقه و گروه دیگری از شیعه منشعب نشده و شیعیان پراکنده نگردیده اند.

چرا زیارت امام رضا(ع) افضل زیارات است

آیت الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: نامگذاری دهه مبارکه کرامت که در سالهای اخیر انجام شده، کاری بسیار پسندیده و ارزنده است.

وی ادامه داد: در این دهه اتفاقات بسیار مبارکی رخ داده است. در ابتدای آن میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها است. ایشان زندگی بسیار مبارک و سراسر ارزشمندی داشته اند. در طول عمر مبارکشان تلاشها و اقدامات بسیاری برای روشن شدن حق و حقیقت انجام داده اند که یکی از آنها همان سفر ایشان از مدینه به سمت مرو است. ایشان برای تبیعت و حمایت از برادر و مولایشان از جان خود نیز گذشتند.  

وی با اشاره به اینکه براساس تقدیر الهی قبر مطهر ایشان در قم قرار گرفته و در طول تاریخ پناهگاه شیعیان بوده است، اظهار کرد: روایات زیادی در ارزش بالای زیارت این حضرت نقل شده است. به عنوان مثال از امام صادق(ع) و نیز امام رضا(ع) و همچنین امام جواد(ع) نقل شده است: هر که حضرت فاطمه معصومه (س) را در قم زیارت کند خدا بهشت را بر او واجب می کند.

وی تاکید کرد: نحوه زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها باید همیشه نصب العین تمام شیعیان به خصوص جامعه زنان باشد. باید از زندگی این بزرگوار درس گرفت و معارفش را آموخت. ایرانیان باید قدر حضور حرم مطهر این حضرت را در کشور بدانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در روزهای مابین این دهه میلاد حضرت احمد ابن موسی(ع) است . ایشان به شاهچراغ معروف شده و در واقع یکی از برادران بزرگوار امام رضا علیه السلام است.

آیت الله حسن عالمی ابراز داشت: برای ایشان صفات برجسته و ارزشمندی نقل شده است. از جمله اینکه، از جد بزرگوارش حضرت امیرالمومنین(ع) آموخته بود که برده ها را خریداری و آزاد کند. حضرت علی (ع) در طول عمر گرامیشان هزار برده را خریداری و آزاد کرده بودند. حضرت شاهچراغ هم به تاسی از جد بزرگوارشان در زندگی خود توانسته است هزار برده را خریداری و آزاد کند.

وی تصریح کرد: خصایص و کمالات زیادی برای حضرت شاهچراغ نقل شده است. ایشان وقتی تصمیم می گیرند که به مرو سفر کرده و خود را به برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) رسانده تا در کنار ایشان باشند، در بین راه و در شیراز با ماموران حکومت عباسی روبرو شده و به دستور مامون به همراه دو برادر دیگر در این شهر به شهادت می رسند

وی افزود: در نهایت در پایان دهه کرامت نیز میلاد حضرت رضا(ع) قرار دارد. حضرت رسول اکرم(ص)، درمورد حضرت رضا(ع) حدیثی را فرموده اند که: "در بین الجبلین در خراسان بقعه ای خواهد بود که از بقعه های بهشت است." یعنی پیغمبر اکرم خبر داده اند که حضرت رضا علیه السلام در خراسان دفن خواهد شد و مدفن ایشان روضه ای از روضه های بهشت است.

آیت الله حسن عالمی اظهار کرد: علاوه بر این روایات زیادی در خصوص ارزش و ثواب بالای زیارت حضرت رضا(ع) نقل شده است. از جمله آنها، روایاتی از امام جواد علیه السلام در بسیاری از کتب معتبر از جمله کتاب کامل الزیارات نقل شده است که شخصی ازحضرت جواد(ع) پرسید: توفیق تشرف به مکه مکرمه و حج عمره را داشته و بعد به مدینه منوره رفتم و قبر پیامبر(ص) و ائمه بقیع علیهم السلام را زیارت کردم. اگر سال دیگر امکان زیارت پیش آمد، آیا دوباره همین کار را تکرار کنم یا به زیارت پدر شما در خراسان بروم. حضرت امام جواد علیه السلام به او گفتند که زیارت پدر من افضل است.

آیت الله عالمی در توضیح این روایت گفت: اینکه زیارت حضرت رضا(ع) افضل از حج عمره، زیارت قبررسول الله(ص) و ائمه بقیع علیهم السلام است دلیل دارد. دلیلش این است که هر کسی حضرت رضا(ع) را زیارت می کند ولایت تمام ائمه را قبول کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از فرقه های شیعی هستند که ۴ امامی یا ۵ امامی یا ۶ امامی و .... هستند اما کسانی که ولایت امام رضا(ع) را قبول کرده اند ولایت فرزندان ایشان تا امام زمان(عج) را نیز پذیرفته اند. چون پس از امام رضا (ع) هیچ فرقه و گروه دیگری از شیعه منشعب نشده است. بنابراین چون ولایت زائر امام رضا(ع) کامل است ازاین جهت زیارت این امام نیز افضل شمرده شده است.

آیت الله حسن عالمی تاکید کرد: زائران باید آداب زیارت را رعایت کنند. در کتب شیعی از جمله مفاتیح الجنان این آداب به صورت کامل بیان شده است. همچنین شهید اول در کتاب دروس خود دوازده ویژگی برای زائر امام رضا (ع) نقل کرده است. کسانی که می خواهند به صورت کامل امام رضا (ع) را زیارت کنند باید این ویژگی ها را رعایت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.