مدیر گروه بلایای جوی پژوهشکده اقلیم شناسی خراسان رضوی گفت: افزایش دمای کره زمین باعث ایجاد یکسری پدیده‌های مخرب جوی می‌شود که یکی از این پدید ه‌ها ایجاد ناهنجاریهای جوی است.

تابستانهای گرمتر از این هم خواهیم داشت/تگرگها وبارشهای سیل آسا هرسال بیشتر میشود/ هوای مشهد هفته آینده به ۴۲درجه هم میرسد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: گرمایش جهانی یا گرم‌شدن زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و آب اقیانوس‌ها شده است. طی۱۰۰ سال گذشته، کره زمین به طور غیرطبیعی حدود ۸۵ صدم درجه سلسیوس گرم‌تر شده و این موضوع آینده زمین را در هاله‌ای از تردید و هشدار قرار داده است. تغییرات جوی که در سراسر جهان مشاهده می‌شود به احتمال زیاد ناشی از عواملی است که بشر در آن‌ها دست دارد.

مشهد و خراسان رضوی هم این روزها دماهای بالایی را تجربه می‌کند ، دکتر نیما صمدی مدیر بلایای جوی پژوهشکده اقلیم شناسی خراسان رضوی در توضیح وضعیت آب و هوای این روزهای مشهد گفت:ما الان در دوره زمانی قرار داریم که اوج دمای تابستانی را تجربه می‌کنیم. اوج این زمان هم از نیمه‌های تیر ماه تا اوایل مردادماه است. البته نا گفته نماند که این افزایش دما خیلی هم خارج از وضعیت نرمال و معمول نیست و در سالهای گذشته تقریبا این دما را تا حدودی تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به شرایطی که دراوایل امسال بوجود آمده بود و شاهد بارش های مخربی بودیم کمی حساسیت‌ها بر روی تغییرات دما زیادتر شده است شاید این افزایش دمایی که این روزها در حال تجربه کردن آن هستیم که خیلی هم غیر نرمال نیست ، در جو عمومی خارج از نرمال دیده شود. به هر شکل و با توجه به مدلهای جوی که در اختیار داریم باید تا اوایل هفته یعنی  تا حدود شنبه آینده منتظر حداکثر افزایش دما باشیم تاجایی که ممکن است که دمای هوای مشهد تا ۴۲ درجه هم برسد. همانطور که قبلا هم گفتم در این بازه زمانی خیلی خارج از نرمال نیست و در تابستان‌های دیگر هم چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم.

صمدی در پاسخ به این پرسش که آیا گرمای شدید این روزها با  بارش‌های سیل آسایی که در اوایل امسال داشتیم مرتبط است ؟  گفت:دمای هوای کره زمین گرم شده است و این افزایش دما باعث ایجاد یکسری پدیده‌های مخرب جوی می‌شود که یکی از این پدید ه‌های مخرب ایجاد ناهنجاریهای جوی است و این هم به معنای آن است که در بر هه هایی می‌توانیم از آن شرایط نرمال خودمان خارج می‌شویم. دیگری بارش‌های رگباری و برق آسایی است که می‌تواند در سالهای آینده تعداد وقوعش افزایش پیدا بکند. دیگری جابه جایی فصل‌ها است و بعد از این‌ها خارج شدن بارش‌ها از حد نرمال است یعنی زمانی که توقع داریم بارش‌های جامدی در زمستان اتفاق بیفتد به سمت اوایل بهار میل پیدا می‌کند و به بارش‌های مایع و در فصل گرم تبدیل شود. همه این‌ها اثراتی است که در بحث تغییر اقلیم و گرمایش جهانی مطرح می‌شود. پس به این ترتیب نمی‌توانیم بگوییم چون بارش‌های زیادی را در اوایل سال داشته‌ایم منتظر سال خنکی خواهیم بود. بارش‌های زیاد باعث می‌شود که در تابستان تبخیر افزایش پیدا کند چون میزان رطوبت سطح جو زیاد است و بارش‌های رگباری تابستانه هم ممکن است تا حدودی افزایش پیدا کند.

مدیر بلایای جوی مرکز هوا شناسی خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که آیا ناهنجاری‌های اقلیمی امری عادی است افزود: ناهنجاری‌های اقلیمی معمول است ولی به بحث تغییر اقلیم که یک بحث جهانی است مرتبط می شود. افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث شده که در ۱۰۰ سال گذشته دمای کره زمین افزایش پیدا کند و این‌ها اثرات مخربی دارد نمونه‌اش این که دارد تعادل‌ جوی را بر هم می‌زند و وقتی هم این تعادل‌ها برهم بخورد باعث می‌شود که یکسری پارامترها و شرایط حدی ایجاد شود. مثلا ما اگر توقع داشتیم که بارش‌های زمستان جامد و بارش‌های بهار مایع باشد ممکن است این‌ها جا به جا شود. یا اینکه می‌بینید که دمای هوا از حد نرمال اندکی بالاتر می رود که البته این هم در حد یک درجه است ولی این مقدارهم درمقیاس جهانی می‌تواند اثرات مخرب مختلفی داشته باشد. تا جایی که درزندگی عادی افراد اختلال ایجاد می‌کند. و این در همه دنیا ممکن است بوجود بیاید. نمونه اش اتفاقی است که الان در اروپا در حال وقوع است.

وی در در پاسخ به این سئوال که با توجه به این اتفاقات آیا می توانیم از امسال منتظر تابستان های گرمتری باشیم گفت: مدل های اقلیمی که الان آب و هوای سالهای آینده را به ما نشان می دهد این است که کره زمین مرتب در حال افزایش دما است و این افزایش دما برای کشور ما هم اتفاق افتاده و خواهد افتاد و مطمئنا در چهل، پنجاه سال آینده این افزایش دما بیشتر خواهد داشت که دقیقا به همین دلیل و برای جلوگیری  از تولید گازهای گلخانه ای در دنیا اجلاس های مختلفی در حال برگزاری است. که اگر این اتفاق بیفتد ممکن است این تغییر اقلیمی در سالهای آینده به حالت اولیه اش برگردد. بله ممکن است ما در سالهای آینده فصول گرمتری را هم تجربه کنیم. از جمله اینکه توقع این را هم داریم که در سالها ی آینده پدیده های جوی اقلیمی مخرب بیشتری را تجربه کنیم. تگرگ ها، بارش های بیشتر و...را در فصل های غیر معمولش را شاهد باشیم. که اینها هم نمودهایی از بحث تغییر اقلیم است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.