قرار است انتخابات شورایاری‌ها چند روز دیگر برگزار شود، انتخاباتی که بحث‌های زیادی پیرامون آن در جریان است و بسیاری تأکید دارند برگزاری این انتخابات غیر قانونی بوده و قوانین مشخصی برای برگزاری آن از سوی مجلس یا دولت وجود ندارد.

حاشیه های یک انتخابات غیرقانونی

قدس آنلاین: تا برگزاری انتخابات پنجم شوراها، کمتر از ۱۵ روز دیگر باقی مانده است و شنبه ۱۵ تیر آخرین فرصت کاندیداها برای ثبت نام در انتخابات شورایاری‌ها بود. نداشتن مصوبه هیات دولت، برگزاری انتخابات توسط شهرداری تهران و همچنین برگزاری الکترونیک از جمله انتقاداتی است که برای برگزاری این دوره از انتخابات مطرح شده است.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، برگزاری این دوره از انتخابات شورایاری‌ها حتی مصوبه دولت را برای برگزاری ندارد، در حالی که یا باید قانون مصوبی از سوی مجلس در این باره باشد یا اینکه از دولت مجوز برگزاری را بدهد.

مرتضی طلایی در این باره گفته، برای دور چهارم انتخابات شورایاری‌ها از هیأت دولت مصوبه گرفته بودیم ولی این دوره مصوبه هیأت دولت را نداشتند چرا که آنها با دولت خوب هستند و با وزیر کشور هماهنگ کرده و به آنها اجازه برگزاری پنجمین دوره انتخابات داده شده است.

برگزاری انتخابات بدون قانون!

اما فقط موضوع اخذ مصوبه از هیات دولت نیست که حاشیه‌هایی درست کرده بلکه برخی معتقدند برگزاری انتخابات توسط شهرداری تهران نیز اقدامی غیرقانونی است و بر اساس مصوبه شورا باید ستاد شورایاری ها برگزار کننده و شهرداری تهران پشتیبان باشد.

پرویز سروری در مصاحبه ای در این باره تصریح کرده که بر اساس قانون نباید شهرداری برگزار کننده انتخابات باشد و اسناد برگزاری دوره قبل وجود دارد. نباید اجازه دهند شائبه ای در برگزاری این دوره از انتخابات ایجاد شود هر چند که مسیرهای که می روند سیاسی است و ما معتقد هستیم که نتیجه انتخابات قبل از برگزاری مشخص شده است.

اما موضوع دیگر اینکه شورای شهر خبر داده اند انتخابات این دوره از شورایاری‌ها بصورت الکترونیکی برگزار می شود، موضوعی که جناح رقیب در دور قبلی انتخابات بر آن تأکید داشت اما اصلاح طلبان آن را نپذیرفتند. برگزاری الکترونیکی انتخابات فی نفسه اقدام مثبتی است اما نکته اینجاست که تاکنون درخصوص نحوه برگزاری انتخابات الکترونیکی ساز وکاری اندیشیده نشده و تجربه قبلی در این زمینه وجود ندارد.

 بدین ترتیب، نه تنها خود برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مصوبه دولت یا قانون مجلس را ندارد بلکه برگزاری الکترونیکی آن که این دوره زمزمه های آن از سوی اصلاح طلبان شنیده می‌شود هیچ فرآیند قانونی درباره نحوه اجرایش نیست. علاوه بر این، نظارتی از سوی شورای نگهبان و سازمان بازرسی بر این انتخابات نیست و برگزاری این شیوه از انتخابات تنها بر ابهامات و شبهات برگزاری آن می افزاید.

انتخاباتی با رنگ و بوی سیاسی و حزبی

اما جدای این مساله، به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان تلاش دارند تا از طریق برگزاری این انتخابات به نوعی آن را در جهت مقاصد سیاسی و انتخاباتی بعدی سوق بدهند. درواقع آنها درصددند با تمامی امکاناتی که در اکنون در اختیار دارند برای تبلیغات و تأثیر گذاری بر آرای محلی تمرکز کنند و در ادامه آن دامنه فعالیت های حزبی و طیفی خود را گسترش بدهند و از ظرفیت شورایاری‌ها و جذب رأی افراد برای انتخابات مجلس که انتخابات بزرگتری است گام بردارند.

در همین رابطه، چندی پیش ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس در مصاحبه ای عنوان کرد که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به نوعی اقدامات سیاسی و تشکیلاتی برای انتخابات مجلس است، به عبارتی دیگر برگزاری این انتخابات اقدامی برای تأثیرگذاری در انتخابات مجلس است تا اقدامی اجتماعی و فرهنگی. شورای شهر تهران پول بیت المال و عوارض شهری را برای کارهای سیاسی هزینه می‌کند که این برخلاف قانون و انصاف است.

اما امیر واعظ آشتیانی عضو اسبق شورای شهر تهران  نیز اظهار کرده که بر اساس تحلیل‌های که انجام شده، شورایاری‌ها یک نهاد فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شوند و چیزی تحت عنوان شورایاری‌ها با کارکرد سیاسی و منافع حزبی موضوعی است که مد نظر اصلاح طلبان است.

مهندسی انتخابات از سوی اصلاح طلبان

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران نیز بر این باور است که انتخابات شورایاری‌ها مصوبه قانونی ندارد و انتخابات شورایاری‌ها به نوعی حرکت مدیریت شهری و شورای شهر تهران بود تا توجه بیشتری به لابلای کوچه ها و محلات کلانشهر تهران شود، بنابراین ایجاد یک پارلمان محلی کوچک را برنامه ریزی کردند و خودشان هم برای آن انتخابات گذاشتند. علت اینکه در حال حاضر فرمانداری و وزارت کشور زیر بار انتخابات شورایاری‌ها نمی روند همین موضوع است و مجوز قانونی در این باره وجود ندارد.

ابوالفضل قناعتی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: البته از جهاتی سیاسی بودن این انتخابات نیز محرز است. به هر حال جریانات سیاسی معمولاً برای اینکه از همه ظرفیت ها در انتخابات بهره ببرند، شروع می کنند از کف شهرها که محلات باشد ساز و کار خودشان را طوری برنامه ریزی می کنند که بتوانند محوریت تصمیمات محلی را دست بگیرند و در موضوعات مختلف از این ظرفیت ها استفاده کنند.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: قطعاً استراتژی که اصلاح طلبان دارند، این است که اگر ما می خواهیم به دولت برسیم باید از محلات شروع کنیم و در واقع آنان انتخابات شورایاری ها را نوعی اقدام برای تأثیر گذاری در انتخابات مجلس می دانند و بخاطر همین است که در بحث انتخابات شورایاری ها شروع به فعالیت کردند درحالی که باید در آن دوسالی که باید به آن تمرکز داشتند توجه خاصی نکردند. اصلاح طلبان الان که در آستانه انتخابات مجلس هستند شروع به یارگیری محلی کردند تا بتوانند از این یارگیری ها در جهت بهره برداری برای انتخابات آینده نهایت استفاده را ببرند.

وی تصریح کرد: اصلاً انتخابات مصوبی درباره شورایاری‌ها نیست و هیچ جایی پیدا نمی کنید که قانون انتخابات در این باره باشد. البته نحوه برگزاری انتخابات هم برای این دوره شیوه جدیدی است که آنها مطرح می کنند و در واقع چون جریان رقیب شان هیچ دخل و تصرفی در شیوه و اجرای انتخابات ندارد، آنها به نوعی در حال مهندسی انتخابات هستند.

ابوالفضل قناعتی در ادامه اظهاراتش درباره مهندسی انتخابات از سوی اصلاح طلبان تاکید کرد: آنها قصد دارند انتخابات را الکترونیکی برگزار کنند و سرور مرکزی این انتخابات هم در دست خودشان است، این در حالی است که در صورت اجرای آن هیچ سند و مدرک فیزیکی برای این نوع انتخابات وجود نخواهد داشت. رأی دادن در زمان انتخابات شورای شهر بصورت فیزیکی بود و ما آن موقع اعتراضاتی به نتیجه آرا داشتیم، بنابراین  به آنها گفتیم در انتخابات تخلفاتی صورت گرفته و خواستیم ۱۰ درصد رأی صندوق ها را باز کنند اما آنها این کار نکردند. بنابراین اگر این انتخابات را بصورت الکترونیکی برگزار کنند، از آنجایی که سرور اصلی دست خودشان است و جریان رقیب هیچ گونه نظارتی بر انتخابات ندارد لذا هر احتمالی می رود که در تصمیم گیریها به نفع خودشان اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.