رئیس‌جمهور ترکیه در راه بازگشت از «بوسنی و هرزگوین» تصریح کرد که اگر آنکارا مورد حمله قرار گیرد، از سامانه‌های دفاع موشکی «اس-400» روسیه استفاده خواهد کرد.

اردوغان: از «اس-400» در صورت حمله به ترکیه استفاده می‌کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران در راه بازگشت از «بوسنی و هرزگوین» تصریح کرد ترکیه قصد دارد در شرایطی که مورد حمله قرار گیرد، از سامانه‌های موشکی «اس-400» روسیه استفاده کند.

خبرگزاری روسی تاس به نقل از روزنامه «الحریت» گزارش کرد، اردوغان در خصوص خرید سامانه‌های اس-400 به خبرنگاران توضیح داد: «برخی می‌پرسند که به چه دلیل سامانه‌های اس-400 را خریداری کردیم و چنین سرمایه‌گذاری انجام دادیم. اگر نیاز باشد، ما حق استفاده از آنها (اس-400) را داریم. اگر برخی به ما حمله کنند، ما از این سامانه‌های دفاع هوایی استفاده می‌کنیم، به همین دلیل بوده است که چنین سرمایه‌گذاری انجام دادیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص تولید مشترک سامانه‌های اس-400 گفت:« در خصوص تولید مشترک، ما مشکلی با روسیه نداریم. در همان ابتدای گفت‌وگوهایمان با رئیس‌جمهور پوتین، در این زمینه به توافق رسیدیم. امیدوارم که تولید مشترک را آغاز کنیم. در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد اما آنهایی که خواستار متوقف شدن خرید اس-400 هستند، همچنان خیالاتی را در سرمی‌پرورانند».

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پیشتر هشدار داده بود به محض ورود اولین محموله از سامانه پدافند موشکی روس به خاک ترکیه، تحریم‌های سختی را بر آنکارا اعمال می‌کند.

منابعی در وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشتر هشدار داده بودند اگر ترکیه به پیشبرد قرارداد خرید سامانه‌های اس-400 ادامه بدهد، از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 کنار گذاشته شده و مابقی هواپیماهای خریداری شده را نیز تحویل نمی‌گیرد.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.