یاسوج- تیرماه سال ۱۳۹۲ افتتاح آزمایشگاه مرکزی دهدشت کهگیلویه روزنه‌ای از امید را در دل مردمان این دیار به‌ویژه روستائیان زنده کرد.

حال آزمایشگاه دهدشت  خوب نیست/مادران باردار چشم‌انتظار حل مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها : ازآنجاکه هزینه آزمایش‌های پزشکی برای اقشاری هم چون روستائیان بسیاری سنگین تمام می‌شود لذا با راه‌اندازی این آزمایشگاه امید آن می‌رفت که مشکلات آن‌ها برای همیشه حل شود اما دیری نپائید که با فرسودگی وسایل و کمبود مواد اولیه برای آزمایشگاه به مشکلات مردمی روستایی که به آن عادت کرده بودند افزوده شود.

باوجوداینکه مسئولان وقت ۷ سال پیش عنوان می‌کردند که اهمیت آزمایشگاه دولتی در حوزه سلامت یکی از نیازهای ضروری شهرستان کهگیلویه است و این آزمایشگاه به تجهیزات فنی نوین مجهز شده است اما این آزمایشگاه طی دو سال گذشته با مشکلات و فراز و نشیب‌های بی‌شماری همراه بوده است.

مردمان ساکن در شهرستان ۱۳۱ هزارنفری کهگیلویه با چهار بخش و ۳۶۰ روستا که امیدشان به همین یک آزمایشگاه دولتی است در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات و اقلام موردنیاز در این آزمایشگاه از خدمات این آزمایشگاه محروم هستند و در این رابطه از مسئولان بهداشتی تقاضا دارند تا فکری به حال آن‌ها برداشته شود. 

عدم پذیرش مراجعه‌کنندگان

آزمایشگاه مرکزی دهدشت که همه‌روزه میزبان بسیاری از ساکنان دور و نزدیک است از سال گذشته برای انجام ساده‌ترین آزمایش‌ها نیز دچار مشکل شده است.

در همین رابطه بسیاری از مراجعه‌کنندگان اذعان می‌کنند که مسئولان این آزمایشگاه حتی از پذیرش برخی آزمایش‌های ساده مانند تست قند خون، آزمایش‌های تیروئید، بارداری و حتی آزمایش‌های ادرار برای بیماران کلیوی خودداری می‌کنند.

این آزمایشگاه که پیش‌ازاین میزبان بسیاری از خانم‌های باردار از روستاهای دور و نزدیک برای انجام آزمایش‌های بارداری بود در حال حاضر بنا بر گفته مراجعه‌کنندگان در این رابطه پذیرشی ندارد.

در همین رابطه بانوان روستایی مراجعه‌کنندگان عنوان می‌کنند: آزمایشگاه‌های خصوصی برای انجام آزمایش‌های بارداری افزون بر یک‌میلیون تومان هزینه دریافت می‌کنند که متأسفانه عدم توانایی برخی از خانواده‌ها موجب می‌شود سلامتی مادران باردار به خطر بیفتد.

مراجعه‌کنندگان بیان می‌کنند: متأسفانه هزینه آزمایش‌ها در بخش خصوصی خیلی بالا است و لذا دولت اگر این آزمایشگاه را برای حل مشکلات قشر ضعیف و آسیب‌پذیر احداث کرده است چرا نظارتی بر روی ارائه خدمات آن ندارد؟

گفتنی است در تابستان سال گذشته هم‌زمان با بالا گرفتن اعتراضات مردمی به دلیل خودداری از پذیرش بیماران و هم‌چنین عدم انجام برخی از آزمایش‌ها رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تأمین مواد و اقلام موردنیاز آزمایشگاهی را عامل این قصور عنوان کرد و افزود: این‌گونه کمبودها همیشه در سیستم آزمایشگاهی پیش می‌آید و قابل‌رفع است اما تکرار این موضوع درست یک سال بعد برای مردم کهگیلویه غیرقابل‌پذیرش است.

حال ناخوش آزمایشگاه

در همین راستا مسئول آزمایشگاه تشخیص طبی مرکزی دهدشت در خصوص دلیل عدم پذیرش مراجعه‌کنندگان توضیح می‌دهد: به نداشتن کیت‌های آزمایشگاهی لذا از پذیرش برخی آزمایش ها های مهم و گران‌قیمت از جمله بارداری، هپاتیت، تیروئید،«اچ. آی. وی» و هم چنین «سی. بی. سی» معذوریم.

جلال هادی نیا حال این آزمایشگاه را از بیماران و مراجعه‌کنندگان بدتر می‌داند و عنوان می‌کند: بیش از سه سال است که دستگاه‌های آزمایشگاه دهدشت سرویس نشده‌اند و این در حالی است که باید بر اساس استاندارد هر ۶ ماه یک‌بار برای جواب دهی بهتر دستگاه‌ها سرویس شوند.

وی بابیان اینکه همه تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی بخش‌های سوق، چاروسا و دیشموک از این آزمایشگاه تأمین می‌شود گفت: به دلیل نبود مواد آزمایشگاهی و تجهیزات، آزمایشگاه‌های این بخش‌ها نیز در آستانه تعطیلی است.

مسئول آزمایشگاه مرکزی دهدشت با اشاره به اینکه تاکنون پیگیری‌های زیادی برای تأمین امکانات و تجهیزات موردنیاز آزمایشگاه با مسئولان بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه انجام‌شده است ادامه می دهد: جواب مسئولان مانند گذشته کمبود اعتبار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.