۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 663048

روستای مغان از جمله روستاهای کوهستانی دارای اماکن و بناهای پلکانی است که در پس ارتفاعات جنوبی مشهد چون بهشتی گمشده، چندان‌ که باید در کانون توجه گردشگران قرار نگرفته است؛ هرچند که غار اسرارآمیزش نزد کوهنوردان و غارپیمایان جهان، نامی ‌آشنا و مشهور است.

غار مغان؛ گنجینه اسرار و افسانه‌ها

کوه‌های مرتفع و سربه فلک کشیده این روستا در فصل بهار و تابستان مملو از گل‌ها و گیاهان دارویی است و رود منشعب شده از رشته‌کوه بینالود، طراوت را به روستا هدیه می‌کند و با جریان خود که همراه با هیاهو و زمزمه عارفانه است، نوید تازگی و حیات می‌دهد. باغ‌های روستا همچون خوان گسترده‌ای موجب برکت و روزی ساکنان و میوه‌های متنوع و رنگارنگ آن سوغاتی است که می‌توان از این روستا به شهر برد. روستای مغان از سمت شمال به روستای تجر و مج و از سمت جنوب به بخش احمدآباد مشهد و از سمت غرب به بازه عنایت و بازه مهی و از سمت شرق نیز به خان دره و بازه شی راه متصل است. در همان ابتدا پس از گذر از گردنه‌های زیبای موسوم به «تخته مغان» که کوه موسوم به «چین کلاغ» در سمت چپ آن قرار دارد؛ وارد دشت کوهپایه‌ای شده و در ادامه از بوستان هفت‌حوض و روستاهای شلگرد، اردمه، خان رود گذشته و درنهایت به «مغان» می‌رسد.

غار مغان که در جنوب روستای مغان قرار دارد، همان‌ گونه که اشاره شد، مشهورترین اثر گردشگری، تاریخی و باستانی این روستاست که شهره بین‌المللی دارد. وجود برکه آب در میانه غار و چندین چاه، موجب شده تا برخی از بومیان منطقه گمان کنند که این غار روزگاری مأمن جن و پری بوده است. غار مغان در ارتفاع ۲۹۱۰ متری از سطح دریا قرارگرفته و دارای دو دهانه جنوبی و شرقی است. دهانه اصلی، همان دهانه جنوبی است که تا ۱۲۰ متری آن احتیاجی به روشنایی نیست. قدمت غار مغان را براساس مدارک موجود، می‌توان ۱۰۰ میلیون سال پیش دانست که قدمت آن از البرز و دماوند بیشتر است. دهلیزها و راه‌های پر پیچ‌وخم آن وجود راهنما را الزامی می‌کند و در غیر این صورت احتمال گم‌شدن بسیار متصور است. مبلمان زیبا و مسحورکننده سقف غار را ستون‌های استلاگتیت و استلاگمیت آهکی تشکیل می‌دهند که مناظر بدیعی را خلق کرده‌اند. چشمه آبی درون غار وجود دارد که علاوه بر زلالی و گوارایی بسیار خنک است. مهم‌ترین خطر تهدیدکننده موجود در غار وجود چاه‌های مختلف و پرتگاهی به عرض ۳۵ سانتی‌متر است که عمق برخی از آن‌ها به ۲۵ متر نیز می‌رسد. خفاش‌ها نیز اینجا حضور دارند.

برای دسترسی به غار پس از رسیدن به محلی به نام «سرچشمه» از انتهای روستا و به مسافت حدود دو کیلومتر با کوره‌راهی به سمت غار هدایت می‌شویم. در اینجا دو پارکینگ خودرویی، رستوران و کافه سنتی، یک سوئیت اقامتی و گردشگری و سرویس بهداشتی پیش‌بینی ‌شده است. تابلوهای زرد فلزی با مسیریاب در میانه مسیر جانمایی شده و دسترسی به غار را آسان کرده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.