شهرکرد-فصل تابستان همراه با عطش و تنش آبی فرارسیده است و مانند سال‌های گذشته مسئولان و مصرف‌کنندگان را با یکدیگر درگیر کرده است.

تأسیسات آب‌رسانی روستایی مرهمی از جنس اعتبار می‌خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: آب‌رسانی با تانکر یکی از مسیرهای سخت برای مسئولان آب و فاضلاب و هم‌چنین روستائیان است که ظاهراً پایانی برای آن نیم توان تصور قائل شد.

بارش‌های سیل آب و روان آب‌هایی که بهار امسال کشور را دربر گرفت بسیاری از روستائیان و مصرف‌کنندگان را بر این باور نگاه داشته است که با این حجم سیلاب و بارندگی نباید مشکلی برای تأمین آب وجود داشته باشد و لذا کمبود آب امسال بی‌معنا است و این در حالی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان هنوز نمی‌دانند که این باران‌ها تأثیر چندانی در سفره‌های زیرزمینی نداشته است و به دلیل تخریب تأسیساتی آبی که در طول رودخانه‌ها از خود بر جای گذاشته است جبران آن سخت و مسئولان را با مشکلات دوچندانی روبرو کرده است.

 اهالی برخی شهرها نظیر سردشت، سفیددشت و کاج هرچند که هنوز با مشکل قطعی آب مواجه نشده‌اند اما وضعیت مطلوبی هم ندارند اما این مشکل در لردگان بیشتر خودنمایی کرده و بسیاری از مصرف‌کنندگان مجبور به برداشت آب از تانکرهای آب‌رسانی هستند.

آب‌رسانی با تانکر افزون بر ۵۰ روستای چهارمحال را دربرمی گیرد و مسئولان به این امید هستند که با بهره‌برداری از مجتمع‌های جدید و ترمیم تأسیسات آسیب‌دیده در سیل اخیر بتوانند مشکل را حل کنند.

تخریب تأسیسات ۲۴۱ روستا

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه سیل اخیر تأسیسات ۲۴۱ روستا را دچار آسیب و خسارت کرد اظهار می‌کند: طبیعی است این خسارت‌ها به میزان ۲۲ میلیارد تومان جبران آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

سهراب بهرامی با اشاره به اینکه امسال هیچ‌یک از روستاهای استان با بحران قطعی آب مواجه نشده است، تصریح می‌کند: بااین‌وجود به سبب اشکالاتی که در دو مجتمع آب‌رسانی «سرتنگ محمود» و «جغدان» رخ داد آب‌رسانی به ۱۳ روستای استان با مشکل مواجه شده است و توزیع آب در این مناطق نوبت‌بندی شده اما هنوز به مرحله بحران نرسیده است.

وی عنوان می‌کند: هم‌اینک ۱۴ هزار نفر از جمعیت روستایی استان آب‌رسانی سیار می‌شود که بیشترین جمعیت آن در شهرستان لردگان واقع‌شده است.

سفره‌های خالی

معاون شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با تشریح مشکلات ناشی از کمبود آب اظهار کرد: عمق خشک‌سالی‌های یک دهه اخیر به حدی است که بارش‌های خوب بهار امسال نمی‌تواند آبخوان‌های استان را احیا و در بهبود وضعیت آن‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

فتح‌الله صابر پور ابراز کرد: سیلاب اخیر گرچه نقش مهمی در افزایش میانگین بارش‌های استان داشت اما تأثیر چندانی بر بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی نداشت

وی یادآور شد: ازآنجاکه ۹۰ درصد آب مصرفی استان از سفره‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شود لذا رو صرفه‌جویی در آب یک ضرورت است.

وی هم‌چنین با اشاره به این موضوع که ۸۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود عنوان کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری و جلوگیری از هدر رفت آب هنوز هم مهم‌ترین راهکار اصلی برای مقابله با بحران آب است.

وی بابیان اینکه کشور همچنان درگیر تبعات خشک‌سالی است و نمی‌توان با بارش‌های خوب امسال از تداوم خشک‌سالی در سال‌های آینده غفلت ورزید افزود: مدیریت مصرف آب را باید جدی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.