استاندار خراسان رضوی کمک های بین المللی را در برابر هزینه های ایران برای اتباع کافی ندانست و خواستار نقش فعال تر اروپا در کمک به پناهجویان شد.

کمک های بین المللی با هزینه های ایران برای اتباع همخوانی ندارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی در جلسه دیدار با سفرای کشورهای اروپایی که در قالب یک هیات به مشهد سفر کرده اند، گفت: به کمک بازدیدهایی که انجام داده و یا خواهید داد بسیار خوشحالیم که اثرات اجتماعی مادی و معنوی که نگهداری از پناهندگان بر اقتصاد کشور و استان خراسان رضوی دارد را از نزدیک مشاهده می کنید.

وی خطاب به سفرای حاضر در جلسه گفت: کشورهای اروپایی واقف هستند که وجود یک پناهنده چه تبعات عمیقی برای نسل های بعدی کشور مقصد دارد برای همین شما ممکن است در بازدیدهای خود ظاهر مسئله را ببینید اما آثار فرهنگی و اجتماعی که پذیرش پناهندپان برای کشور دارد از هزینه های مادی آن مهم تر است.

استاندار خراسان رضوی در همین راستا افزود: در چهل سالی که میزبان برادران افغانی بودیم هزینه های مادی و معنوی بسیاری پرداخت کرده و می کنیم چرا که اکثر این پناهندگان نیاز به آموزش بهداشت پوشاک داشتند.

رزم حسینی خاطر نشان کرد: حدودا تعداد ۱۳۰هزار افغانی در استان خراسان رضوی وجود دارند که ۲۰ هزار نفر آنها به صورت غیرمجاز در استان زندگی می کنند البته روزانه هم ۱۵۰۰ نفر ورودی داریم که به صورت غیر مجاز وارد  خاک ما می شوند.

وی ادامه داد: اتباع افغانستان علی رغم تدابیر ما در مرزها اما به دلیل مشکلاتی که با آن در کشور خود دست و پنجه نرم می کنند وارد کشور و بعد وارد استان ما می شوند و از خدمات دولت ایران استفاده می کنند.

استاندار خراسان رضوی به ۲۰۰ میلیارد دلار یارانه مربوط به اقلام مختلف در کشور اشاره کرده و گفت: بیش از ۳ میلیون تبعه افغانی که در کشور وجود دارند از این یارانه استفاده می کنند به عبارتی این هزینه ها، هزینه های غیر مستقیمی است که برای آن ها می شود.

وی کمک های بین المللی به کشور ایران را کافی ندانست و بیان کرد: انتظار داریم که این کمک های انسان دوستانه افزایش یابد چون کشور ما به عبارتی  تبدیل به ایستگاهی برای اتباع شده است وما از آن ها پذیرایی می کنیم پس کشورهای اروپایی هم باید سهم نگهداری آنها را در رابطه  با کشور ایران افرایش دهند.

رزم  حسینی خطاب به سفرای کشورهای اروپایی  گفت: اگر یک نفر بخواهد در اروپا پناهندگی بگیرد چقدر کشورهای شما سخت گیری می کنند؟ اما حدود چهل سال است  که ایران از این اتباع پذیرایی می کند پس لازم  است کشورهای اروپایی بدانند کشور ما در شرایط تحریم چه کمک هایی به اتباع ارائه می دهد.

استاندار خراسان رضوی اذعان کرد: اگر کشورهای شما کشور ما را تحریم می کنند حداقل در کمک  رسانی های خود بیش از ۳ میلیون افغانی حاضر در ایران را تحریم نکنید لذا امیدوارم نقش فعال تر شما در کمک به پناهجویان را شاهد باشیم.

در ادامه این دیدار معاون مدیرکل اتباع وزارت کشور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه اتباع گفت: در سال ۲۰۱۲ سند راهبردی بین ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای سازمان ملل متحد به امضا رسید که سه هدف عمده از جمله بازگشت داوطبانه، اقدام  پایدار و مساعدت نسبت به کشور میزبان را دنبال می کند.

علی قدمگاهی گفت: در تلاش هستیم تا با بازدید هیات و نمایندگان کشورهای کمک کننده به پناهندگان نیازهای پناهندگان و پروژه های مد نظر آنها شناسایی شوند.

وی با اشاره به این که ایران در چهل سال گذشته تلاش کرده کلیه  نیازهای مهاجران را برطرف کنند، اذعان کرد:تا مقطع متوسطه سرانه هر دانش آموز مهاجر در سال ۳ میلیون تومان است این در حالی است که ۴۸۰ هزار دانش آموز پناهنده در کشور وجود دارد بر همین اساس انتظار داریم تفاوت کمک ها نسبت به هزینه های انجام شده  به حداقل برسد.

در این دیدار ایوو فریسن، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران طی سخنانی کوتاهی ضمن بیان این که برای سبک کردن مسئولیت کشورهای میزبان پناهدنگان باید تشریک  مساعی صورت بگیرد، گفت: در جریان این بازدید از نزدیک با مشکلات پناهندگان آشنا شدیم و این بسیار مهم است چون همیشه در مورد پناهندگان چالش هایی وجود دارد لذا باید دید چه حمایت هایی می شود از آن ها انجام داد.

 سفیر سوئیس که سرپرستی هیات سفرای اروپایی عازم به  استان خراسان رضوی را بر عهده دارد میزبانی سخاوتمندانه ایران از پناهدنگان با توجه به مشکلات اقتصادی کشور را قابل تقدیر دانست و افزود: این مهم است که فقط در تهران صحبت نکنیم بلکه بازدید های میدانی نیز داشته باشیم تا بتوانیم در این بازدید ها همکاری های تنگاتنگ ایران را مشاهده کنیم.

مارکوس لایتنر اذعان کرد: در این بازدید ها بسیار برای ما مهم است که از نزدیک متوجه خدمات و موضوعات مرتبط می شویم و می توانیم گزارش هایی در این خصوص و سرویس های دریافتی داشته باشیم.

گفتنی است هیات سفرای کشورهای اروپایی امروز از بیمارستان ۲۲ بهمن، اداره  کل اتباع استان و موسسات و حوزه های مرتبط با پناهندگان بازدیدهایی داشته و همچنان هم این بازدیدها ادامه دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.