اگرچه دلخوری سوری‌ها از گروه حماس همچنان پابرجاست، اما بار دیگر یک مقام رسمی این گروه فلسطینی از تمایل برای ارتباط‌گیری با دمشق خبر داد.

حماس: نباید سوریه را ترک می‌کردیم

 نیک‌پندار/

اگرچه دلخوری سوری‌ها از گروه حماس همچنان پابرجاست، اما بار دیگر یک مقام رسمی این گروه فلسطینی از تمایل برای ارتباط‌گیری با دمشق خبر داد. محمود الزهار روز گذشته با قدردانی از حمایت‌های سوریه و شخص بشار اسد از ملت فلسطین و مقاومت، از تلاش‌ها برای ازسرگیری روابط میان حماس و دمشق خبر داد.

پیش از این نیز در خرداد سال جاری زمزمه‌های برقراری روابط دوباره میان حماس و سوریه بالا گرفت که با تکذیب دو طرف مواجه شد. در 20خرداد خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک مقام سوری اعلام کرد: موضع سوریه درباره جنبش حماس موضعی اصولی و ثابت است. حماس یک جنبش علیه رژیم صهیونیستی است، اما بعداً زمانی که این جنبش از تروریست‌ها در سوریه حمایت کرد و وارد همان طرحی شد که صهیونیست غاصب می‌خواست، مشخص شد که خون اخوانی در این جنبش غالب است.»

اشاره این مقام سوری به اقداماتی است که جنبش حماس در ابتدای بحران در سوریه در سال 2012 انجام داد. خالد مشعل، رئیس وقت دفتر سیاسی این جنبش در آن سال مقر اقامت خود را به پایتخت قطر منتقل کرد.

حالا اما محمود الزهار در گفت‌وگو با پایگاه خبری النهضه با تأکید بر ضرورت ساماندهی روابط با هر کسی که کنار ملت فلسطین و حامی آن است، داشتن روابط بسیار خوب با تمام کشورهایی که با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کنند و در رأس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران، سوریه و لبنان را به‌نفع مقاومت دانست.

الزهار ادامه داد: رئیس جمهور بشار اسد پیش از بحران، همه امکانات را در اختیار ما گذاشت و ما چنان در سوریه آزادانه فعالیت می‌کردیم، همان‌طور که در فلسطین این کار را می‌کردیم، ولی ناگهان روابط در پی بحران سوریه از هم فروپاشید و معتقدم که بهتر بود آنجا را ترک نمی‌کردیم و یا علیه یا به‌نفع روند بحران دخالت نمی‌کردیم.

وی اظهار داشت: ما باید با هر کشوری که روابط بدی با رژیم صهیونیستی دارد مانند سوریه و لبنان روابط حسنه داشته باشیم، در حالی که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس)، اسرائیل را حمایت می‌کنند.

این اظهارات الزهار نشان می‌دهد، راهبرد اصلی حماس بار دیگر به راهبرد اصیل «دشمنی با صهیونیست‌ها» به جای تقویت گرایشات حزبی و جریانی تغییر کرده است؛ تغییری که ارتباطات اخیر این گروه با حزب‌الله لبنان نقش فراوانی در آن داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.