مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی گفت: 3درصد از درامد های مالیاتی کشور متعلق به این استان می باشد.

هیچ واحد تولیدی در خراسان رضوی  به خاطر بدهی مالیاتی تعطیل نخواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، یحیی یعقوب نژاد مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی در نشست خبری به منظور هفته فرهنگ مالیاتی اظهار داشت: 3درصد از درآمد مالیاتی کشورمتعلق به استان خراسان رضوی می باشد.

وی تصریح کرد: در  این استان 580هزار مودی مالیاتی دارای پرونده می باشند و از ان جا که بین 25تا 30هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد در حدود 3درصد آن مربوط به این استان می باشد.

یعقوب نژاد  با اشاره به اینکه درآمدهای کشور از سه روش نفت، مالیات و یا استقراض باید تامین شود که بهترین آن درآمدهای مالیاتی که مبتنی بر فعالیت های اقتصادی و تولید ثروت است می باشد ،افزود: حدود 40 تا 43 درصد درامدهای مالیاتی متعلق به اشخاص حقوقی است و  سال گذشته ۲۰۴ هزار و ۶۱۲ فقره اظهارنامه مالیاتی و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۱۱ هزار و ۷۱۱ فقره اظهارنامه در این استان دریافت شده است.همچنین در مورد فرار مالیاتی کارت های بازرگانی نیز تاکنون 26 پرونده طی سال های مختلف تشکیل شده است که 5مورد ان حقوقی و 21 مورد آن حقیقی می باشند که چون پرونده های آنها در مرحله بررسی می باشد میزان فرار مالیاتی آنها را به طور قطع نمی توان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مالیات باید به صورت یک فرهنگ اجرایی شود، ادامه داد: معافیت ها و مشوق های مالیاتی که در قانون مربوط به فعالیت های تولیدی، صنعتی ، گردشگری و  معدنی اعلام شده است در قالب کارکردهای اقتصادی اعمال می شوند. از طرفی درآمدهای مالیاتی نقش تاثیرگذاری در توسعه و اجرای فعالیت های مختلف کشور از جمله فعالیت های عمرانی دارند و حدود 20 درصد از درآمدهای شهرداری ها و دهیاری کشوراز محل مالیات های بر ارزش افزوده و 1درصد از هزینه های بیمه و سلامت کشور نیز از محل نظام مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود.

یعقوب نژاد بیان داشت: در سال گذشته 31هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی برای خراسان رضوی پیش بینی شده بود که 28هزار میلیارد ریال ان معادل 93 درصد محقق شد که 16هزار میلیارد ریال مربوط به مالیات های مستقیم و 12هزار میلیارد ریال نیز مربوط به مالیات های غیر مستقیم می باشد .

وی افزود : در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز درامد مالیاتی پیش بینی شده 8700میلیارد ریال است که 6600میلیارد ریال معادل 75 درصد محقق شد که نسبت به سال گذشته که 5600میلیارد ریال بود افزایش داشته است.

یعقوب نژاد ادامه داد: از نیمه دوم سال 1387 که قانون مالیات برارزش افزوده اجرایی شد تا پایان خرداد ماه سال جاری حدود 30هزار و 900میلیارد ریال از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها و دهیاری استان واریز شده است که سهم شهرداری مشهد از این عدد 14هزار و 611میلیارد ریال بوده است ، همچنین در سال گذشته در حدود 2500میلیارد ریال در قالب عوارض به حساب شهرداری مشهد واریز شد که بسیاری از اقداماتی که در سطح شهر مشهد در حوزه های مختلف مبلمان ،المان شهری و زیباسازی شهر صورت می گیرد از محل درآمدهای مالیاتی از خود شهروندان می باشد.

وی بابیان اینکه اگر یک واحد تولیدی و یا معدنی در منطقه کم برخوردار و بیمه اقتصادی باشد از زمان بهره برداری به مدت 13 سال مشمول نرخ صفر مالیاتی می شود، اظهار داشت: در قالب همکاری با طرح مثلث اقتصادی استاندار، در قالب یک دفترچه تمام معافیت ها و مشوق های مالیاتی در اختیار تمام فعالان اقتصادی قرار گرفته است . از طرفی در پنج سال گذشته در قالب خاصیت ابزاری قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده حدود 65 هزار میلیارد ریال از شیوه های مختلف به صورت معافیت مالیاتی به واحدهای تولیدی، معدنی و همچنین اشخاص حقیقی ارائه شده است که در واقع به عنوان یک سوبسید منفی دولت برای حمایت از تولید در نظر گرفته است .همچنین  در6سال اخیر حدود 4 هزار و 300میلیارد ریال به صادر کنندگان کالا،  استرداد داشته ایم که البته این معافیت های صادراتی برای کسانی در نظر گرفته می شود که ارز حاصل از صادرات را برگردانند و تاییدیه نظام بانکی در این زمینه را داشته باشند.

وی بیان داشت: در دو سال اخیر در قالب تهاتر بدهی با اوراق تصفیه خزانه در حدود 9800میلیارد ریال تهاتر کردیم و در همین مدت بالغ بر 15هزار میلیارد ریال از بدهی فعالان اقتصادی که عمدتا تولیدی بودند در قالب تقسیط بلند مدت بستگی به شرایط مودی و تا سقف 36 ماه  انجام شده است که نشانگر حمایت نظام مالیاتی از تولید دارد و اداره مالیاتی خراسان رضوی در این زمینه در کشور پیشتاز می باشد ، حتی اختیاراتی برای بخشودگی و تقسیط بدهی مالیاتی در حدود 2 سال است که دراین  استان به معاونان و شهرستان ها  تفویض اختیار شده است.

یعقوب نژاد با اشاره به اینکه آموزش کارکنان این اداره کل و همچنین فعالان اقتصادی به صورت جدی پیگیری می شود، افزود : سامانه مردمی 1526به صورت شبانه روزی در اختیار فعالان اقتصادی برای پاسخ به سوالات و ابهامات در زمینه مالیات  است که در سال گذشته 30هزار و 675تماس در این سامانه و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز 9هزار و 780تماس ثبت شده است.  

یعقوب نژاد ، در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره سیاست های این مجموعه برای تحقق رونق تولید عنوان کرد: از آن جا که مالیات یک ابزار صرف کسب درآمد نیست بلکه یک سیاست اقتصادی است هیچ واحد تولیدی در سال گذشته به خاطر بدهی مالیاتی تعطیل نشده و امسال نیز جهت تحقق رونق تولید این رویه ادامه پیدا خواهدکرد، زیرا ما در کنار واحدهای تولیدی و همراه آنها هستیم.

وی افزود: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اداره مالیاتی بیشترین امتیاز در بین دستگاه ها در حمایت از تولید را دارا می باشد، از طرفی  در تمام جلسات اقتصاد مقاومتی استان شرکت می کنیم و به کارکنان هم توصیه اکید کرده ایم که متناسب با شرایط اقتصادی و اسناد و مدارک مودی تشخیص عادلانه درزمینه مالیات داشته باشند.

یعقوب نژاد تصریح کرد: اگر رونق تولید محقق شود منجر به ثروت ملی و طبیعتا افزایش درامدهای مالیاتی می شود از این رو هرچه در این زمینه کمک و مساعدت به فعالان تولیدی صورت بگیرد در یک چرخه دوباره به سازمان مالیاتی برخواهد گشت .از طرفی طبق قانون اگر یک واحد تولیدی در یک سال ، اعلام زیان دهی کند باید زیان آن طبق قانون پذیرفته و از درآمدسال های بعد آن استهلاک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.