مازندران- مدیرکل بهزیستی مازندران از بهره برداری از اولین مسکن سیلزدگان در شهرستان سیمرغ با حضور مسولین سازمان بهزیستی خبر داد.

بهره برداری از اولین مسکن سیلزدگان مازندرانی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر سعید آرام صبح پنج شنبه در شیرخوارگاه شکوفه ساری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه در جریان سیل، ۲۶۰ واحد مسکونی مددجویان دچار خسارت شد، به اتمام بازسازی تمام خانه های آسیب دیده اشاره و اظهار کرد: تا پایان شهریورماه تمام ۴۵ واحد تخریبی، ساخته و تحویل مددجویان خواهد شد.

وی با اعلام اینکه ۴ هزار بسته معیشتی به ارزش ۳ ونیم میلیارد تومان و ۲۳۰۰ بسته لباس گرم در اختیار سیلزدگان مازندرانی قرار گرفت، گفت: ۵۵۰ میلیون تومان کمک معیشتی نیز به حساب مددجویان واریز و لوازم کمک توانبخشی در اختیارشان گذاشته شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران به اختصاص ۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران آسیب به مراکز اشتغال سیلزدگان اشاره و یادآور شد: ۵ هزار و ۵۴۰ نفر از سیلزدگان مورد ارزیابی و غربالگری اختلالات روحی و روانی قرار گرفتند و بیماران جهت درمان به مراکز مرتبط ارجاع شدند.

تحویل ۱۵۵ واحد مسکونی به مددجویان

آرام از افتتاح ۲۶۳ پروژه در هفته بهزیستی خبر داد و افزود: در این هفته ۱۵۵ واحد مسکونی در اختیار جامعه هدف بهزیستی قرار می گیرد که از این میان، ۲۵ واحد مسکونی برای خانواده های دارای بیش از دو معلول است.

وی دیگر پروژه های قابل افتتاح را ۸۰ واحد اشتغالزایی، کلینیک مددکاری، ۳ پایگاه خدمات اجتماعی، مرکز ژنتیک و خانه امید متعلق به درمان کودکان مبتلا به اعتیاد ذکر کرد.

آرام از رتبه اول اورژانس اجتماعی بهزیستی مازندران در سطح کشور از باب کیفیت و گستردگی خدمات خبر داد و گفت: در زمینه های مسکن، اشتغال، مشارکت های مردمی، توانبخشی و پیشگیری جزو استان های پیشرو کشور هستیم.

مازندران دومین استان پیر کشور

مدیرکل بهزیستی مازندران در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با اقدامات سازمان بهزیستی درباره سالمندی، مازندران را دومین استان پیر کشور بعد از استان گیلان دانست و نرخ سالمندی در استان را ۱۱ و هشت دهم درصد جمعیت اعلام و افزود: بر اساس نظریه سازمان بهداشت جهانی در هر منطقه ای که ۱۲ درصد جمعیت اش را سالمندان تشکیل دهند، گرد پیری در آنجا پاشیده شده است.

آرام با اشاره به اینکه نگرش مان در حوزه سالمندی، مراکز شبانه روزی نیست، اضافه کرد: رویکرد اصلی سازمان بهره گرفتن از مراکز روزانه، ویزیت در منزل و آموزش مهارت های زندگی است.

وی از راه اندازی ۱۵ مرکز روزانه سالمندان در سطح استان خبر داد و گفت: سالمندان صبح ها در این مراکز اوقات فراغت خود را می گذرانند و خدمات تخصصی دریافت می کنند.

آرام به وجود ۶ مزکر ویزیت در منزل اشاره و افزود: بنیاد فرزانگان آموزش مهارت های زندگی در دوران سالمندی و برخورد خانواده ها با سالمندان را آموزش می دهد.

وی با اشاره به اینکه مرکز روزانه سالمندان در یکی از روستاهای شهرستان سیمرغ در سال گذشته افتتاح شد، اضافه کرد: در آغاز بکار این مرکز پیش بینی می کردیم استقبال خوبی در این روستا صورت نگیرد اما هم اکنون با کمبود مکان برای پذیرش سالمندان مواجه ایم.

۵ برابر شدن قیمت تجهیزات توانبخشی

مدیرکل بهزیستی مازندران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان در رابطه با تاثیر نوسانات ارزی بر روی تجهیزات توانبخشی توضیح داد: در حوزه تهیه امکانات و تجیزات توانبخشی شدیداً دچار مشکل هستیم بطوریکه مددجویان پشت نوبت دریافت امکانات هستند درحالیکه در گذشته چنین نبود.

آرام افزود: بعنوان نمونه، قیمت ویلچردر دوسال گذشته ۴۰۰ هزارتومان بود که هم اکنون به ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی از کارمندان خواست به پویش «تهیه تجهیزات توانبخشی» بپیوندند و با اختصاص ۴ رقم آخر فیش حقوقی شان که کمتر از یکهزارتومان است در این راه بهزیستی را یاری رسانند.

آرام به شناسای ۳۵ کودک معتاد زیر ۱۸ سال اشاره کرد و گفت: اینگونه کودکان بعد از درمان دارویی، حمایت نمی شدند و هم اکنون این امکان فراهم شده و از شش ماه تا یکسال در مراکز شبانه روزی «خانه امید» مستقر و تحت پوشش قرار می گیرند تا به زندگی بازگردند.

تنها ۳۵ درصد ادارات مناسب سازی شدند

همچنین معاون توانبخشی بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه تنها ۳۵ درصد ادارات و دستگاه های اجرایی استان مناسب سازی را برای رفاه حال معلولین انجام داده اند، افزود: این اقدامات باید در چهار شاخص اصلی از جمله ورودی، سطح شیبدار، سرویس بهداشتی و آسانسور اجرایی شود.

عبدالرضا قلندری با اعلام اینکه در جشنواره شهید رجایی ۳۰ امتیاز به مناسب سازی اختصاص می یابد، اضافه کرد: استان مازندران طی چهار سال گذشته جزو استان های برتر در زمینه مناسب سازی بوده اما هنوز خیلی عقب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در مصوبات خوب بوده و در اجرا، خیر؛ از مدیران دستگاه های اجرایی خواست مناسب سازی برای معلولین را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.