شیراز- طی روزهای گذشته بخش هایی از کلان شهر شیراز و همچنین شهر صدرا با مشکل قطع کامل آب یا افت فشار مواجه شدند.

جیره بندی آب در شیراز شایعه است/مشکل آب صدرا حل می شود

به گزارش قدس آنلاین؛  قطع آب در شیراز در هفته‌های اخیر به یکی از موضوعات قابل بحث تبدیل شده و از سوی مجامع مختلف واکنش‌هایی داشته است.

شهر جدید صدرا از جمله شهر هایی است که از سال گذشته تاکنون مشکل کم آبی و افت فشار آن حل نشده است.

طی روزهای اخیر جدول جیره‌بندی آب در شیراز در فضای مجازی دست به دست می‌شود ، جدولی که روزهای مختلف را نشان می‌دهد هر کدام از محلات شیراز در فهرست نوبت‌بندی آب قرار گرفته اند ، صحت این جدول از سوی مسوولان شرکت آب و فاضلاب شیراز رد و موضوع جیره بندی آب نیز تکذیب شد.

مسئولان قطعی ها را اطلاع دهند

قطع آب و نوسان افت فشار موجب شد تا در همین راستا یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز روز گذشته با انتقاد از این وضعیت اعلام کند: مسئولان آبفای شیراز مدام اصرار بر افزایش نرخ آب بها از سوی شورای اسلامی این شهر دارند اما ناتوان از چانه زنی برای گرفتن اعتبار لازم، جهت رفع کاستی‌های تامین آب شرب این مردم است.

علی ناصری با بیان اینکه در یکماهه گذشته بدون اطلاع قبلی آب شرب برخی شهروندان شیرازی حتی تا پنج روز نیز قطع بود، گفت: اینگونه رفتارها به نارضایتی مردم می‌انجامد و هیچ توجیه منطقی نیز ندارد.

وی ادامه داد: با مراجعه به سایت شرکت آب و فاضلاب شیراز مشاهده می‌کنیم که آخرین باری که برنامه قطع آب را در پایگاه اطلاع رسانی این شرکت درج شده دی ماه سال ۹۴ بوده و از آن تاریخ تاکنون اطلاعیه جدیدی در این پایگاه قرار نگرفته و مردم از این خلاء اطلاع رسانی نیز گله مندند، ضمن آنکه فقط اطلاع رسانی در سایت به دلیل عدم دسترسی همه شهروندان شیرازی به اینترنت هم به تنهایی قابل قبول نیست.

ناصری با بیان اینکه تنش آبی و کمبود آب شرب در برخی از مناطق شیراز بصورت بارزی مشهود است، افزود: هر چند به طور رسمی جیره‌بندی آب در شیراز اعلام نشده اما بسیاری از مناطق شهرک والفجر و مناطقی از جنوب شرق و شمال غرب شیراز در طول شبانه روز آب شرب ندارند.

وی اضافه کرد: بولوار امیرکبیر، بولوار پاسارگاد، شهرک والفجر، بخشی از خیابان سراج در جنوب شرق شیراز و شهروندان منطقه مرکزی شهر نیز در روزهای اخیر با قطع کامل آب در شبانه روز روبه رو هستند هرچند این مناطق مدت زمان زیادی است که با افت فشار شدیدی مواجه هستند.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: متولیان امر، به اصطلاح راهکار از خود ارایه می‌دهند که برای حل معضل کم آبی شهروندان، از منبع استفاده کنند و این در حالی است که وقتی آب نباشد منبعِ بدون آب به چه کار مردم می‌آید؟

وی بیان کرد: افت فشار آب و قطع آن در سال‌های گذشته، از نیمه‌های تیرماه در بخش‌هایی از شهر شیراز آغاز می‌شد اما امسال با آخرین روزهای خرداد مصادف شده است.

برنامه ای برای نوبت بندی نداریم

الله‌بخش نظرپور مدیرعامل آبفای شیراز روز پنجشنبه به دنبال مشکلاتی که در برخی از محلات و مناطق شیراز در رابطه با افت فشار و قطع آب ایجاد شد گفت: در مناطق شرق، شمال و غرب شیراز اکنون مشکلی برای تأمین آب نیست، بیشتر قطعی آب‌ها و افت فشار آب مربوط به جنوب و مرکز شیراز است با این شرایط فعلاً برنامه نوبت‌بندی آب نداریم؛ مردم به شایعات توجه نکنند.

در مناطق شرق، شمال و غرب شیراز اکنون مشکلی برای تأمین آب نیست، بیشتر قطعی آب‌ها و افت فشار آب مربوط به جنوب و مرکز شیراز است با این شرایط فعلاً برنامه نوبت‌بندی آب نیست مردم به شایعات توجه نکنندمدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با تاکید بر اینکه جدول نوبت بندی منتشر شده اصالت ندارد اضافه کرد: با وجود اینکه ما امسال حدود ۵ درصد افزایش تولید آب داشتیم، اما دمای هوا از خردادماه تاکنون نسبت به سال قبل و متوسط ۳۰ ساله بسیار گرم‌تر شده که همین مسئله باعث مصرف بیشتر آب شده است.

این جدول از سوی مسؤولان شرکت آب و فاضلاب شیراز رد و موضوع جیره بندی آب نیز تکذیب شد .

نظرپور با بیان اینکه ۷۸ درصد از آب مورد نیاز برای جمعیت ۲ میلیون نفری شیراز از طریق ۱۹۰ حلقه چاه تأمین می‌شود گفت: ۲۲ درصد نیاز به آب در شیراز نیز از طریق خط انتقال آب از سد درودزن تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل کمبود آب در مناطق جنوبی شیراز این است که دیگر جایی برای حفر چاه دراین مناطق وجود ندارد. برای رفع مشکل آب به‌خصوص در مناطق جنوبی و شهر صدرا، خط دوم انتقال آب از سد درودزن چند سالی است که شروع شده و طی دو سه ماه آینده فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد. بعد از راه اندازی این خط انتقال امید است دیگر مشکلی در این مناطق نداشته باشیم.

کمبود آب صدرا رفع می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز همچنین گفت: مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی در شهر صدرا نیز بزودی افتتاح می‌گردد. برای جبران کمبود آب در فاز یک صدرا، خط انتقال آب از فاز دوم به فاز یک در دست اجراست که تا دو هفته دیگر این خط تکمیل می‌گردد می‌شود و مشکل تأمین آب در فاز یک صدرا به‌طور کامل مرتفع می‌شود.

نظرپور ادامه داد: ۱۵ روستای اطراف شیراز نیز از یک تیرماه سال جاری زی پوشش شرکت آبفا شیراز در آمده است.

روستای سلطان‌آباد با ۲۰ هزار اشتراک یکی از این مناطق است با مهندسی مجدد چاه‌های این منطقه، ۴۰ لیتر بر ثانیه تولید آب افزایش یافت و با مدیریت توزیع با تانکرهای آب‌رسان، وضعیت تقریباً ۵۰ درصد بهتر از گذشته شده است.

بهرام زاهدی سرپرست روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز با بیان اینکه جدول منتشر شده در رابطه با جیره بندی آب اصالت ندارد از شهروندان خواست تا به اطلاع رسانی ناقص و نادرست در فضای مجازی اهمیت ندهند و اطلاعیه‌ها و اخبار صحیح را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.