وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اقدام انگلیس علیه کشتی ایرانی یک دزدی دریایی است و واضح است که این اقدام از سوی امریکایی ها صورت گرفته است.

انگلیسی‌ها می‌توانند رسماً اعلام کنند نوکر آمریکایند

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه المیادین در پاسخ به سوالی درباره به کار بردن خطرآفرینی تیم بی و خروج بن زاید از این تیم اظهار کرد: در ابتدا تیم بی تنها شامل بولتون و نتانیاهو بودند اما در ادامه به اعضای این تیم اضافه شد. بدون شک دیگرانی که به نتانیاهو و بولتون اضافه شده اند می توانند از این مجموعه خارج بشوند. اتفاقا ما امیدواریم که همسایگان ما از این تیم خارج شوند و به آغوش منطقه بازگردند. اقدامات ضد منطقه‌ای امارات و عربستان تنها شامل ایران نیست.

به گزارش قدس آنلاین وی افزود: الان امارات و عربستان دارند علیه قطر نیز اقدام می کنند. همچنین آن‌ها مشغول حمله به مردم یمن هستند. این قاعده در خصوص سودان و لیبی نیز صادق است. عربستان و امارات می خواستند همسایه قطری خود را در فشار و محدودیت قرار دهند که البته ایران وارد شد. ما امیدواریم نه تنها امارات ، بلکه عربستان نیز به گفت‌وگو و همکاری با دیگر کشورهای منطقه باز گردند و از این حرکت ضد منطقه ای که توسط آمریکا شکل گرفته ، فاصله بگیرند. من به همسایگانم‌ان در منطقه تاکید می‌کنم که تندروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی حتی یک سرباز خود را نیز فدای شما نخواهند کرد. آن‌ها حتی یک قدم برای شما برنخواهند داشت. ما این آمادگی را داریم که با همسایگان خود در منطقه رفاقت و از آن‌ها دفاع کنیم.

وی اظهار کرد: ما این موضوع را به اثبات رسانده‌ایم. ما بودیم که پس از جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ایران و زمانی که به کویت حمله شد، به حمایت از کویت پرداختیم. این ما بودیم که علی رغم جنگ هشت ساله ،زمانی که به داعش به عراق هجوم آورد به دفاع از این کشور شتافتیم و عده ای از جوانان ما نیز در این مسیر به شهادت رسیدند. حتما مردم عراق و سوریه در این معادله نقش اول را ایفا کردند اما جوانان ما نیز در این مسیر خون دادند. آیا آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین فداکاری و رفتاری را در قبال متحدان منطقه ای خود صورت می دهند؟

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال دریافت پیشنهاد محرمانه از سوی امارات برای کاهش تنش میان این کشور و ایران یا سفری غیرعلنی از سوی مقامات اماراتی به ایران در این زمینه گفت: علایمی در خصوص این تغییر رفتار و اتخاذ سیاست جدید، مخصوصا در قبال مسائل منطقه ای وجود دارد که اگر این موضوع تحقق یابد، حتما به سود دولت امارات خواهد بود.

وی درباره میزان آمادگی کشورمان برای مقابله با تهدیدات ایالات متحده آمریکا  نیز خاطرنشان کرد: ما در هر عرصه و  در هر اندازه ای آماده مقابله با تهدیدات ایالات متحده آمریکا هستیم. ما کشوری هستیم که در طول هشت سال جنگ تحمیلی، نه تنها در برابر رژیم صدام، بلکه در برابر همه دنیا که به صدام کمک می کردند ایستادیم.در دوران جنگ هشت ساله علیه ایران، از میگهای روسی گرفته تا سلاح های شیمیایی آلمان تا آواکس آمریکایی و پولهای سعودی و اماراتی و کویتی به حساب صدام واریز می شد. ما نیز در ابتدای پیروزی انقلاب بودیم و سلاح و امکانات نداشتیم. با این حال در مقابل دشمنان ایستادیم. امروز به لطف خداوند ما یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه هستیم. ما دنبال جنگ و تنش نیستیم اما اگر کسی بخواهد با ما مواجهه کند، پاسخی جدی خواهیم داد.

وی درباره سفر اخیر مشاور رییس جمهور فرانسه به تهران و پیام‌های این سفر هم گفت: فرانسوی ها سعی می کنند راهکاری برای کاهش تنش‌ها با ایران پیدا کنند. این جنگ، نبردی اقتصادی است که تنها راه پایان دادن آن، پایان یافتن تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است. این موضوع را فرانسوی ها نیز به خوبی می دانند. این موضوع در جریان مذاکره تلفنی آقای روحانی و آقای مکرون نیز از سوی رئیس جمهور ایران مطرح شد. فرانسوی ها تلاش می کنند تا آمریکا تحریم‌ها را کنار گذاشته و امکان کاهش تنش‌ها وجود داشته باشد. میزان موفقیت فرانسوی ها بستگی به همراهی مقامات آمریکایی دارد. فرانسوی ها اعلام کرده اند که یک میانجی نیستند و فقط سعی در تلاش برای کاهش میزان تنش‌ها دارند. ما نیز از هر گونه تلاش برای کاهش تنش‌ها و اجرایی شدن برجام به عنوان توافق و دستاوردی بین المللی استقبال می‌کنیم.

ظریف افزود: ما همواره اعلام کرده ایم که کاهش تعهدات برجامی ما، در چارچوب بند ۳۶ برجام صورت گرفته است و هر زمان طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند، اقدامات ما نیز قابل بازگشت است. ما یقین داریم که اگر کشورهای باقیمانده در برجام تحریمهای آمریکا را اجرایی نکنند، واشنگتن نمی تواند اقدامی در این مسیر انجام دهد. این پیام به صورت واضح به مقامات فرانسوی نیز منتقل شد. در جریان سفر اخیر مشاور آقای مکرون نیز این مسئله از سوی رئیس جمهور، آقای عراقچی و آقای شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران مورد تاکید قرار گرفت.

وی درباره توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیس نیز اظهار کرد: اقدام انگلیس علیه کشتی ایرانی  یک دزدی دریایی است و واضح است که این اقدام  از سوی امریکایی ها صورت گرفته  است. طرح موضوع تحریم فروش نفت به سوریه نیز از سوی اتحادیه اروپا ، ادعایی بی معناست؛ زیرا اولا کشورهای اروپایی نفت صادر نمی کنند و ثانیاً تحریمهای اتحادیه اروپا جنبه ای فرامرزی ندارد و برای دیگر کشورهای دنیا لازم الاجرا نیست.  تحریم‌های اروپا برای آن است که آنها از سوریه نفت نخرند، نه اینکه مانع از فروش نفت کشورهای دیگر به سوریه بشوند. از این رو توجیه انگلیس در خصوص توقیف کشتی دریایی بچه گانه و مضحکانه است.

وی افززود: خب، انگلیسی‌ها می‌توانند رسما اعلام کنند که نوکر آمریکایی هستند و از طرف آمریکا اقدام می کنند!البته آمریکا نیز با توهینی که به سفیر انگلیس و نخست وزیر این کشور کرده، این محبت انگلیسی ها را به خوبی پاسخ داده است! آقای بولتون گفت بزرگترین هدیه چهارم جولای ، روز استقلال آمریکا  را دولت انگلیس با ضبط این کشتی به ما داد  و آقای ترامب نگذاشت کمترین فرصتی از زمان ارسال این هدیه! سپری شود و به سفیر و نخست وزیر انگلیس توهین کرد. به قول ما ایرانی ها، نوش جان انگلیسی‌ها!

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: موضوع دیگری که باید مدنظر قرار داد، انزوای آمریکا در جلسه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آمریکایی ها در اقدامی مضحکانه ، اجلاس شورای حکام را تشکیل دادند ، دقیقا مانند جلسات شورای امنیت سازمان ملل که علیه ما تشکیل نی دهند.آمریکایی ها یک بار دیگر اثبات کردند که در دنیا منزوی هستند . به عبارت بهتر ، دیپلماسی ایرانی توانسته است آنها را در دنیا منزوی سازد. این روند به لطف خداوند ادامه خواهد داشت. انزوای سیاسی آمریکا در جهان، به حوزه اقتصاد این کشور نیز تسری پیدا خواهد کرد. این موضوع یک شعار نیست. استفاده بیش از حد آمریکا از دلار و شما از هر چیزی که به صورت افراطی استفاده کنید، امتیاز آن را به تدریج از دست خواهید داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.