اسناد منتشر شده از سوی پلیس ایالتی آمریکا(FBI) حاکی از آن است که گروه‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی اعم از گروهک منافقین و سلطنت طلبان نه تنها از انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی ناراحت نبودند بلکه آن را تحسین نیز کرده‌اند.

جشن و پایکوبی منافقین بعد از هدف قرار گرفتن ایرباس ایرانی

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۸- ۳۱ سال از زمانی که ناوهواپیمابر وینسنس نیروی دریایی ایالات متحده، USS Vincennes، پرواز ۶۵۵ هواپیمایی ایران را هدف قرار داد گذشت.

جنایتی که در آن ۲۹۰ شهروند انسان از جمله ۶۶ کودک کشته شدند.

انهدام هواپیمای مسافری ایران در تاریخ ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ یکی از کشنده ترین فاجعه‌های پروازی در تمام دوران است. هرچند آمریکایی ها این تراژدی را به طور کامل فراموش کرده اند، اما ایرانی ها هر ساله در سالروز این اقدام جنایت‌بار آمریکایی ها، این اقدام ننگین ایالات متحده را محکوم می‌کنند.

انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی اما تاکنون از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است اما بخشی از ماجرای پرواز ۶۵۵ که تا به حال کاملا ناشناخته مانده است، که انتشار اسناد پلیس فدرال آمریکا(اف بی آی) به روشن تر شدن آن کمک بسیاری کرد.

اسناد منتشر شده به اقدامات FBI بلافاصله پس از حادثه اشاره کرده است.

بر اساس اسناد محرمانه که این روزها مشمول قانون آزادی اطلاعات شده است، نشان می‌دهد که پلیس فدرال آمریکا بلافاصله پس از انهدام هواپیمای ایرانی، اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

این اقدامات که از آنها تحت عناون «کمپین زمستانی»(winter campaign) یاد شده است، شامل تشدید نظارت‌ها بر ایرانیان و گروه‌های ایرانی ساکن در سراسر خاک آمریکا و دیگر مسلمانان حاضر در مرزهای ایالات متحده و فعالیت آنها بوده است.

اسناد FBI شامل سندهایی می‌شود که از تاریخ ۴ ژوئیه ۱۹۸۸ - یعنی درست یک روز پس از حمله موشکی به هواپیمای ایرانی- تحت عنوان «کمپین زمستانی» طبقه بندی شد؛ «کمپین زمستانی» در واقع  به تمامی فعالیت هایی اطلاق می شود که در راستای جمع آوری اطلاعات برای پیشگیری از هرگونه اقدام تلافی جویانه احتمالی از سوی ایران صورت گرفته است.

طبق اسناد منتشر شده، پلیس فدرال آمریکا بارها و بارها خواستار تشدید فشارها بر ایرانیان ساکن آمریکا و جلوگیری از حضور آنها در مراسم مذهبی و تجمعات اعتراضی شده است.

در حالی که هنوز بخش بزرگی از این اسناد در حال ویرایش است، اما جزئیات منتشر شده برای درک هفته ها عملیات نظارتی پیچیده پلیس ایالتی آمریکا روی ایرانیان و دیگر مسلمانان ساکن آمریکا بعد از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی کافی است.

بر اساس یکی از اسناد به دست آمده مروبط به تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۸۸ ،دفتر پلیس فدرال طی نامه ای که به بخش متقاضیان حقوقی ورود به آمریکا در خارج از کشور ارسال شده است، از آنها میخواهد نظارت فیزیکی خود را روی ایرانیان متقاضی و دیگر مسلمانان افزایش دهند و این اقدامات را تا زمانی که این دفتر به آنها اطلاع بدهد ادامه دهند.

در این سند نظارتی به طور خاص به نام شهرهایی بوستون، ایندیاناپولیس، لس آنجلس، نیوآرک، نیویورک و منطقه واشنگتن دی سی اشاره شده است اما متأسفانه نوع و جزئیات این اقدامات به دلیل سانسور سنگین اطلاعاتی در اختیار نیست.

بر اساس یکی دیگر از اسناد به دست آمده تظاهرات اعتراضی در شهر سن دیگو مورد توجه پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته است چرا که ناوهواپیمابر وینسنس که به هواپیمای مسافربری ایرانی شلیک کرد در ساحل این شهر لنگر انداخته بود.

تظاهرات در شهر سن دیگو نیز توسط FBI مورد توجه خاص قرار گرفته است، زیرا ایالات متحده آمریکا وینسنس - کشتی نیروی دریایی ایالات متحده که به هواپیما شلیک کرد - در خارج از سن دیه گو مستقر بود.

در تاریخ ۲۸ ژوئیه ۱۹۸۸ اداره اف بی آی در سن دیگو، از تمامی دفاتر اف بی آی می‌خواهد نظارت خود را بر روی تمامی ایرانیانی که قصد سفر به سن دیگو دارند و یا هرگونه تظاهرات اعتراضی برنامه‌ریزی شده با مضمون اعتراض به حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی افزایش دهند.

این سند همچنین بیان می‌کند:سن دیگو [اداره اف بی آی سان دیگو] همچنان به فعالیت‌های ایرانیان طرفدار (امام )خمینی نظارت می‌کند و به طور مداوم در مورد نتایج تحقیقات، گزارش دارایی ها و ارزیابی در مورد این موضوع به دفتر مرکزی اف بی آی ارائه می‌دهد.

نظارت بر مسلمانان خارج از کشور

در عین حال این اسناد FBI نشان می‌دهد که "کمپین زمستانی" مسلمانان خارج از خاک آمریکا را نیز بی نصیب نگذاشته است و نظارت بر این افراد نیز از تاریخ ذکر شده گسترش یافته است.

بر اساس سندی که از طرف اداره حقوقی FBI در باربادوس به دفتر مدیرکل FBI در ۱۹ ژوئیه ۱۹۸۸ ارسال شد، افزایش نظارت بر جامعه مسلمانان ساکن در جزیره کارائیب کوراکائو را از تاریخ ۳ ژوئیه ۱۹۸۸، درست یک روز پس از انهدام پرواز ۶۵۵ ، به تصویر می‌کشد.

این سند عنوان می‌کند: "در روز بعد از وقوع حادثه در خلیج فارس، مسلمانان محلی پس از اقامه نماز ،جلسه ای برگزار کرده اند و  در طول این جلسه، حمله موشکی ناوم آمریکایی را به هواپیمای مسافربری ایرانی مورد بررسی قرار داده و آن را به شدت محکوم کرده‌اند."

دفتر حقوقی FBI در باربادوس همچنین نظارت بر بیانیه ها و سفر مسئول دفتر ایران در باربادوس به ونزوئلا را مورد تأیید قرار می‌دهد و خاطر نشان می‌سازد که وی(مسئول دفتر ایران) به ونزوئلا سفر کرده تا از اقدامات کنسولگری ایران قدردانی کند.

مجاهدین خلق و گروه های سلطنتی

اما یکی از گروه های ایرانی خارج از کشور سازمان بدنام و منحوس منافقین است که اسناد منتشر شده اف بی آی در رابطه با انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی به آن اشاره می‌کند.

طبق اسناد مربوط به شعبه سن دیگوی پلیس فدرال آمریکا، سازمان مجاهدین خلق (MEK) که یک سازمان تروریستی محسوب میشود اقدام ناو آمریکایی وینسنس را تحسین کرده است.

این سند مربوط به تاریخ ۲۸ جولای دفتر سان دیگو بیان می‌کند: دفتر سازمان مجاهدین خلق حاضر در سان دیگو، نه تنها این اقدام آمریکا را مورد سرزنش قرار نداده است بلکه این واقعه را تحسین کرده است؛ زیرا به نظر آنها این اتفاق از سویی موجب ضربه زدن به ایران می‌شود و از سویی دیگر به اختلافات بین ایران و آمریکا بیش از پیش دامن خواهد زد؛ که در هر دو صورت، به نفع سازمان مجاهدین خواهد بود.

نکته دیگری که سند منتشر شده از سوی دفتر اف بی آی در سن دیگو به آن اشاره می‌کند در رابطه با واکنش گروه های طرفدار سلطنت(پهلوی‌ها) بوده است که طبق این سند، طرفداران سلطنت از ماجرای هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی ناراحت نیستند و آمریکا را بابت آن سرزنش نمی‌کنند.

واقعیت این است که سازمان مجاهدین خلق و تا حدودی سلطنت طلبان در آن زمان ودر رابطه با حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی،  واشنگتن را به رسمیت و حقانیت می‌شناختند و حتی تصور می کردند این فاجعه یک ژست تبلیغاتی از سوی تهران است. طبق این گزارش، درواقع فقدان همدلی آنها برای ایرانیان بی گناه نشان می‌دهد که چرا علیرغم تلاش‌های بسیار و هزینه کرد سرمایه هنگفت، آنها همچنان در میان ایرانیان منفور هستند.

تبعیض و آزار و اذیت امروز ایرانی های ساکن آمریکایی

هنوز معلوم نیست که آیا سازمان FBI تحت امر ترامپ، در حال حاضر نیز چیزی شبیه "کمپین زمستانی" را با هدف نظارت بر ایرانیان و گروه های ایرانی ایجاد کرده است یا نه؛ با این حال، موضع گیری های ضد ایرانی دولت فعلی آمریکا که در سخنرانی ها و سیاست ها ی هدایت شده مقامات آمریکایی به وفور دیده می شود برای ارانیان ساکن در خاک آمریکا به شدت خطرناک و آسیب زا خواهد بود.

بدیهی ترین اقدام تبعیض آمیز سازمان یافته علیه ایرانیان توسط دولت ترامپ، ممنوعیت سفر ایرانیان به خاک این کشور است که در آن بیش از هر گروه دیگری به ایرانیان اهمیت داده شده است.

در این راستا دولت ترامپ همچنین از  یک کمپین آزار و اذیت ایرانیان خارج از کشور تحت عنوان "پروژه تخریب اطلاعاتی ایران" حمایت می کند و وزارت خارجه ایالات متحده سرمایه زیادی را برای حملات رسانه‌ای در فضای مجازی به روزنامه نگاران، گروه های حقوق بشر و حتی اجرای برنامه های ایرانی-آمریکایی در اختیار این سازمان قرار داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.