با وجود انتقادهای گزنده گاه و بیگاه و تحقیر انگلیس از ســوی دولت واشنگتن و شخص ترامپ، مقامات لندن اما انگار در خواب عمیق فرو رفته و قصد پاسخ دادن به این توهین‌ها را نداشته و همچنان به تبعیت محض از این شریک راهبردی در حوزه سیاست خارجی ادامه می‌دهند. .

«انگلیس» ازاروپا رانده، درآمریکا مانده

ابوالفضل ظهرهوند، تحلیلگر و سفیر پیشین ایران در ایتالیا

 با وجود انتقادهای گزنده گاه و بیگاه و تحقیر انگلیس از ســوی دولت واشنگتن و شخص ترامپ، مقامات لندن اما انگار در خواب عمیق فرو رفته و قصد پاسخ دادن به این توهین‌ها را نداشته و همچنان به تبعیت محض از این شریک راهبردی در حوزه سیاست خارجی ادامه می‌دهند. .

حملات ترامپ به انگلیس در موضوع برگزیت، توهین‌های مکرر به صادق خان شهردار مسلمان لندن، سنت‌شکنی در دیدار با ملکه انگلیس و در آخر هم بی احترامی به کیم داروش سفیر انگلیس در واشنگتن پس از جنجال ایمیل هایش در مورد ترامپ نمونه کوچکی از تنش آفرینی رئیس جمهور آمریکا در رابطه با انگلیس است که با هیچ واکنشی از سوی مقامات کاخ باکینگهام روبه‌رو نشــده است.

حال این پرسش مطرح میشــود، بریتانیا؛ «امپراتوریای که خورشید در آن هرگز غروب نمیکرد» چه بر سرش آمده که تا این حد مقابل آمریکا حقیر شــده و به زانو در آمده است؟باید توجه داشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا )برگزیت) مناسبات موجود در روابط انگلیس با آمریکا، اتحادیه اروپا و جامعه جهانی را دچار چالش کرده است.

 مقطعی که مقامات لندن تصمیم به جدایی از اتحادیه را مد نظر داشتند، هرگز تصور نمی کردند کسی در واشنگتن قدرت را به دست گیرد که مناسبات میان دو کشور را تا این حد تنزل دهد. آنها احساس میکردند با بریدن از اتحادیه و نزدیکی به کاخ سفید و ایجاد موقعیت جدید می‌توانند رؤیای بریتانیای بــزرگ را دوباره زنده کنند؛ تصوری که با تکیه زدن ترامپ به اریکه قدرت در کاخ سفید نتیجه معکوس به بار آورده است.

 به نظر میرسد بریتانیا امروز نه راه پس دارد، نه راه پیش، از اتحادیه رانده شده و در دردسر رابطه با آمریکا مانده. نکته دیگر که باید به آن توجه کنیم، تداوم نقش مخرب ترامپ هم در رابطه با اتحادیه اروپا و هم در رابطه با بریتانیا ست. ترامپ به دنبال آن است که با تقویت جریان‌های دست راستی ضد اروپایی، اتحادیه را به سمت فروپاشی بکشاند؛ چراکه این مسئله تضعیف یورو به عنوان رقیب دلار و توسعه اقتصادی آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

 از سوی دیگر رفتار ترامپ با بخشی از لندن‌نشینان سازگار نبوده و این مسئله تنش های ادامه‌داری را ایجاد کرده است. به همین دلیل است که ما می‌بینیم سفیر انگلیس، واقعیت‌هایی را از درون جامعه آمریکا مخابره میکند که مقامات لندن را در ادامه ارتباط نزدیک با مقامات کاخ ســفید مردد کرده است.

افشــای این اطلاعات که به اذعان برخی مقامات انگلیسی توسط افرادی از درون این کشور صورت گرفته، گویای این نکته است که جریان‌های درونی بریتانیا نیز مخالف تکیه بیش از اندازه لندن به واشنگتن بوده و خواستار تصمیم‌سازی مستقل انگلیس از آمریکا هستند.

بریتانیا این روزها دچار ســردرگمی است؛ نه روی بازگشت به اتحادیه اروپا را دارد و نه امیدی که به آمریکا این امامزاده پوشالی داشته، میتواند برای او معجزه ای به دنبال داشته باشد؛ این مسئله‌ای است که بحران حاکم بر دو سوی آتالنتیک را میتواند توضیح دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.