شیخ حسین الیوسف گفت: دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم و همچنین فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس است/ امام رضا(ع) مانند دیگر ائمه(ع) مایه عزتمندی و کرامت اسلام و مسلمین بودند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، دکترشیخ حسین الیوسف کارشناس سوری مسائل مذهبی و فرهنگی و مدیر بخش مجازی گروه شریعت جامعة المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین ضمن تبریک دهه کرامت گفت: دهه کرامت ده روز مابین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) است. دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم». همچنین دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

شیخ حسین الیوسف افزود: زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و زحماتی که ایشان در راه رسیدن به برادر و امام خود متحمل شدند به ما درس برادری و اخوت می‌دهد. ایشان جان خود را در راه برادری و اخوت بذل کردند و ما می‌دانیم یکی از مهمترین مسائلی که پیامبر اکرم(ص) همواره بر آن تأکید داشتند همین مسئله برادری و پیمان مودت و اخوت بود؛ مسئله‌ای که مایه کرامت انسان است.

استاد دانشگاه جامعة المصطفی با اشاره به نقش مهم دهه کرامت در معرفی اندیشه اسلامی شیعیان به جهان گفت: ما می‌توانیم با استفاده از ابزارهای مختلف این جنبش فرهنگی را در جهان ترویج و به وسطه آن عقاید شیعه که مبتنی بر کرامت و عزت انسانی است، به جهان معرفی کنیم. از جمله این ابزار فضای مجازی و سایت‌ها هستند و با استفاده از این مناسبت فرهنگی بین مذاهب مختلف نزدیکی و ارتباط ایجاد کنیم. همانطور که ائمه اطهار فرموده‌اند اگر دیگران زیبایی‌ها و خوبی‌های فکر و اندیشه ما شیعیان را دریابند قطعا از آن پیروی خواهند کرد. بنابراین ما باید با استفاده از دهه کرامت، فکر و اندیشه شیعی را متناسب با زمان و مکان به جهان معرفی کنیم. دین یعنی تعامل با دیگران و برادری.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید براینکه کرامت انسان تمام جنبه های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود تصریح کرد: کرامت انسانی به اقتضای زمان و مکان ممکن است فردی باشد، یا درسطح جامعه و فراتر از آن در سطح دولت ها و جهان باشد. امام حسین هنگامی که فرمود «هیهات من الذلة» و به شهادت رسیدند، این شعار را در راستای کرامت انسانی خود داد و برای آن به شهادت رسید. کرامت انسان موجب می شود تا او تن به خواری ندهد. دولت و حکومت نیز باید از کرامت مردم خود حفاظت کند و نباید با دشمنان تعامل و سازش کند تا مردمش خوار نباشند.

شیخ حسین الیوسف در ادامه به وجود صفت بارز کرامت در شخصیت امام رضا(ع) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) به مانند دیگر ائمه علیهم السلام از کرامت اسلام و مسملانان محافظت کرد و راهی را در تعامل با مأمون و خلیفه عباسی پیمودند که کرامت اسلام را حفظ کرد. همانطور که امام حسین(ع) با شهادت خود کرامت اسلام را حفظ کرد و امام حسن(ع) با صلح مایه عزتمندی مسلمانان شد، امام رضا نیز حاضر نشد تا طبق میل مأمون به کرامت انسانی لطمه‌ای را وارد کند و به مانند اجداد خود کرامت و عزتمندی اسلام و مسلمین را حفظ کرد.

استاد دانشگاه جامعة المصطفی در پایان با اشاره به اینکه امام رضا(ع) ملجأ و پناهگاه دانشمندان و متفکران بودند و همواره با آنها در مناظره و محاوره بودند تاکید کرد: امام رضا(ع) مناظره های بسیار ارزشمندی را با دانشمندان از ادیان مختلف و همچنین دشمنان و مخالفان اسلام داشتند که نتایج آن همه و همه مایه عزتمندی و کرامت اسلام و مسلمین بود و اسلام ناب محمدی را به منصه ظهور گذاشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.