گیلان- آیین «دوپنجره»، با حضور ناصرکشاورز و با نگاهی ویژه به مجموعه‌ی شعر «قد سرسوزن» این شاعر نام‌آشنا در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزارشد.

نقد شعر «قدِ سرِ سوزن» در کانون پرورش فکری گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این آیین در دهمین سال برگزاری خود بهانه‌ای دیگر برای نشست صمیمانه آینده سازان ایران اسلامی با بزرگان عرصه‌ی ادبیات بود و در این میان  بیش از ۲۰۰ عضو کودک، نوجوان و خانواده‌های آنان از دیدگاه‌های سازنده ناصرکشاورز، شاعر نام آشنای کشور بهره‌مند شدند.

میهمان این آیین در آغاز به اهمیت خودشناسی پرداخت و با بیان این که ترس‌ها ریشه در وجود خودمان دارند، گفت: شناخت توانایی‌ فردی زمینه‌ساز غلبه بر ترس‌ها و حرکت در مسیر رشد و پیشرفت خواهدبود.

ناصرکشاورز درادامه، اهمیت و جایگاه شعر را مورد توجه‌ قرارداد و لایه‌های مختلف و آرایه‌های ادبی موجود دراشعار را بسترساز جاودانگی یک اثر دانست.

شاعر مجموعه‌ شعر«گنجشک و پروانه» هم‌چنین به چیدمان درست بیت‌ها و چگونگی ارایه‌ی آن نگاهی ویژه داشت و پایان‌بندی هدف‌مند و ایجاد گره در اشعار را فرصتی برای گره‌گشایی مخاطب و دست‌یابی وی به معانی تازه خواند.

این شاعر که نشان «ماه طلایی» جشنواره‌ی بزرگ ادبیات کودک و نوجوان را در کارنامه دارد در عین‌حال از اهمیت سوژه‌یابی برای کودکان و نوجوان سخن‌گفت و با تبیین این موضوع که شعر، بازتاب  دنیای درون و جهان اطراف شاعر است، افزود: چنان‌چه به زیبایی‌ها، زیبا بنگریم، بی‌شک به موضوع‌های بدیع دست‌ خواهیم‌یافت.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش اعضا در ارتباط با راه‌های گسترش دایره واژگانی، استفاده از عنصر خیال،  آرایه‌های ادبی و بهره‌گیری از زبان ساده در شعر اظهارداشت: تمرین و «مطالعه‌ی کتابی و حسی پدیده‌ها» می تواند ترکیبی اثربخش برای  نیل به این هدف باشد.

خالق اثر «سیب جان سلام» در عین‌حال نقش تصویرگری کتاب را در انتقال مفاهیم به خواننده، به ویژه مخاطبان کودک و نوجوان مهم ارزیابی‌ و تصریح‌کرد: لازم است در این مسیر از هنرمندانی آگاه به موضوع و آشنا با خواسته‌های مخاطب استفاده کنیم .

این شاعر نام آشنای کشور در این میان علاقه خود به فعالیت درحوزه کودک را مورد توجه قرارداد و ارایه‌ی مطالب از زبان اول شخص مفرد را دلیل تعلق خاطر به فعالیت در این زمینه و بیداری کودک درون خود دانست.

معاون فرهنگی هنری کانون گیلان نیز ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمان برنامه، به اهمیت برگزاری این نشست در روز ادبیات کودک و نوجوان اشاره و از مهدی آذریزدی به عنوان شخصیتی پیش‌رو در این حوزه نام‌برد.

ضیاء غیوری هم‌چنین اهمیت پاس‌داشت فرصت‌های دوران کودکی و نوجوانان را یادآورشد و اظهارکرد: شناخت توانمندی‌ها در این دوران و بهره‌گیری از دیدگاه‌های سازنده صاحب‌نظران می‌تواند زمینه‌ی موفقیت این نسل را فراهم‌کند.

ادامه‌بخش این نشست صمیمانه نیز معرفی ناصر کشاورز و آثار وی در قالب نمایش، پاسخ‌گویی میهمان برنامه به نقد اعضای به قالب رسیده کارگاه‌های ادبی کانون بر مجموعه شعر« قد یک سر سوزن»، خوانش آثار از سوی کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری و جشن امضا با همراهی این شاعر نام آشنابود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.