حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی گفت: همدردی با فقرا و همنشینی با ضعفا و برآورده نمودن حاجات نیازمندان، از ویژگی‌های اخلاقی حضرت امام رضا(ع) به شمار می‌رود که باید درسی برای مسؤولان ما باشد.

 سیره امام رضا(ع) در همنشینی با فقرا و مردم باید درسی برای مسؤولان باشد

حجت الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل ساجدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: حضرت امام رضا علیه السلام در سال 148ه. ق از مادری به نام نجمه خاتون در شهر مدینه منوره متولد شدند. دوران زندگی امام رضا علیه السلام در مدینه و دو سال پایانی عمر آن حضرت در شرایط ویژه‌ای سپری شد از جمله مشکلات سیاسی- اجتماعی وقت و از همه مهمتر موضوع تحمیل ولایتعهدی به حضرت به نوعی که وی را مجبور به پذیرش آن کردند. امام رضا علیه السلام معصومی است که در بعد اخلاقی سرآمد است بنحوی که تاریخ ویژگی‌های اخلاقی خاصی از ایشان مطرح نموده که بسیار قابل توجه است. از جمله ویژگی‌های اخلاق فردی آن حضرت که بسیار چشمگیر بوده است، اهتمام ایشان به بخشش و کمک به دیگران بود.

وی دراین باره افزود: امام رضا علیه السلام مانند سایر ائمه معصومین علیهم السلام به مال دنیا وابستگی نداشت و از امکانات خود کمک‌های بسیاری به آحاد جامعه می‌کرد و با همه وجود در راه خیر رسانی به مردم جامعه تلاش می‌کرد بگونه‌ای که در بحث اطعام فقرا و نیازمندان آمده که هر زمان حضرت سفره‌ای پهن می‌کردند ظرفی کنار خود گذاشته برای فقرا غذا نگه داشته یا فقرا جایی در کنار سفره ایشان داشتند. امام رضا علیه السلام  در بحث صدقات و وقف هم بسیار فعال بودند. احسان‌های امام رضا علیه السلام بیشتر به صورت پنهانی و در شبهای تاریک صورت می گرفت تا کمتر کسی متوجه هویت  شخص کمک کننده شود.

کارشناس امور دینی خاطر نشان کرد: امام رضا علیه السلام علاقه فراوانی به تلاوت قرآن داشتند و در زهد سرآمد دوران بودند؛ ختم قرآن هر سه روز یک بار نشان از اهمیت قرآن در نزد ایشان است. همچنین امام رضا علیه السلام در رعایت تقوی الهی زبانزد خاص و عام بودند. همدردی با فقرا و همنشینی با ضعفا و برآورده نمودن حاجات نیازمندان همه و همه از ویژگی های اخلاقی آن حضرت به شمار می‌رود. 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی گفت: با آنکه امام رضا علیه السلام، امام بود اما هیچ گاه هیبت ایشان منجر به دوری از مردم نشد بلکه هیبت معنوی و همنشینی با فقرا و زیر دستان ارتباط بیشتر و احساس امنیت خاطر ضعفای جامعه را رقم زده بود. آنچه از امام رضا علیه السلام در ایام ولادت ایشان باید برای مسؤولین درس عبرت باشد همراهی وهمنشینی با ضعفا و فقرا در سیره آن حضرت است، در حالی که متأسفانه مسؤولین ما به دلایل مختلفی از ارتباط گیری با مردم دوری می‌کنند و با ضعفا مأنوس نمی‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه درخصوص برکات حضور امام و نحوه برخورد با زایران آن حضرت اظهار داشت: وجود مضجع شریف امام رضا علیه السلام در کشور ما  برکت ویژه‌ای است که باید قدردان آن باشیم. خوشبختانه به سبب وجود مبارک امام رضا علیه السلام در مشهد بسیاری از شیعیان و محبان اهل بیت علیه السلام از جای جای دنیا و کشورهای عربی وارد مشهد می شوند لذا لازم است در برخورد با زایران رضوی بهترین رفتارها را انجام دهیم و حرکات و رفتار و وقار ایرانیان به گونه‌ای باشد که زائران خارجی احساس کنند که مردم ایران در مسیر امام رضا علیه السلام حرکت می کنند لذا انتظار می رود از گران فروشی یا رفتارهای غیر عادلانه نسبت به زائران امام رضا پرهیز شود و همانگونه که در اربعین حسینی از میهمانان امام حسین علیه السلام پذیرایی می‌شود مردم ما نیز با روی گشاده و با دست‌های باز و عدم سوء استفاده مالی از زائران امام رضا علیه السلام پذیرایی کنند.

استاد ابوالفضل ساجدی در پایان گفت: قطعا دشمن به دنبال آن است تا به  فرهنگ شیعی و انسجام و وحدتی که می‌تواند در گرداگرد حرم معصومین و به عشق آنها بین شیعیان ایجاد شود ضربه وارد کند لذا نوع تعاملات با زایران امام رضا علیه السلام در این ایام باید شایسته پیرو حقیقی امام رضا علیه السلام باشد تا دشمن از شکست مانور وحدت شیعیان و آزادگان جهان سرافکنده شود و انتظار می‌رود مسؤولین با فرهنگ سازی‌های لازم راه هر گونه وحدت شکنی را دربین شیعیان در سراسر دنیا بر دشمنان بسته نگاه دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.