معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: در فراخوان جشنواره چهاردهم که به مناسبت دهه کرامت در سال جاری صورت گرفته، تاکنون ۵۷ اثر به جشنواره ارسال شده که شامل ۸ کتاب، ۵ پایان نامه، ۳ تحقیق پایانی و ۴۱ مقاله می شود.

تولید ۵۷ اثر فرهنگی مرتبط با زندگی رضوی به مناسبت دهه کرامت

حجت الاسلام والمسلمین حسین کندری در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) برای خراسانی های و بویژه مجاورین این بارگاه ملکوتی ایام بسیار ارزنده و مبارکی است. در این روزها هر کسی چه به صورت سازمانی و چه به صورت انفرادی تلاش می کند در جهت مباحث مربوط به این امام رئوف(ع) قدم مثبتی بردارد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان هرساله و در ایام دهه کرامت در دو قسمت فراخوان آثار و برگزاری نشست های علمی فعالیت گسترده ای دارد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در سیزدهمین فراخوان آثار در حوزه علمیه خراسان ۷۴ اثر در مورد موضوعات زندگانی امام رضا(ع) به جشنواره ارسال شد. این موضوعات شامل ۱۲ کتاب، ۱۱ پایان نامه، ۴ تحقیق پایانی، ۴۶ مقاله و یک نرم افزار بود.

وی تصریح کرد: در فراخوان جشنواره چهاردهم که به مناسبت دهه کرامت در سال جاری صورت گرفته، تاکنون ۵۷ اثر به جشنواره ارسال شده که شامل ۸ کتاب، ۵ پایان نامه، ۳ تحقیق پایانی و ۴۱ مقاله می شود. این آثار در موضوعات مختلف تهیه و مرتبط با زندگی رضوی و بررسی تحلیل روایات تفسیری امام رضا(ع) در زمینه های گوناگون انجام شده  است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان رضوی با اشاره به بخش دیگر فعالیت های این معاونت در ایام دهه کرامت گفت: برگزاری نشست های علمی دهه کرامت توسط حوزه علمیه خراسان رضوی قسمت دیگر فعالیت های این معاونت است.

وی ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه علمیه در مناسبت های مختلف، موضوعاتی را مرتبط با مباحث مذهبی یا بصیرتی و انقلابی پیشنهاد داده و در همین زمینه نشست های علمی برگزار می شود. سال گذشته بیش از ۱۵ نشست علمی حول موضوعات مطرح شده در حوزه علمیه برگزار شد.

وی بیان داشت: امسال موضوعات پیشنهادی در ۱۰ محور تهیه و اعلام شده است. ۸ محور آن مربوط به امام رضا(ع) و اقوال و نظریات و زندگانی ایشان است و ۲ محور نیز درباره حضرت معصومه سلام الله علیه است. نشست های علمی به طور کامل رصد خواهد شد و نقاط قوت و ضعف آن برای برگزاری بهتر نشست ها در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 حجت الاسلام والمسلمین کندری با اشاره به اهمیت فعالیت حوزه علمیه در فضای مجازی گفت: فضای مجازی از مباحث بسیار مهمی است که اهمیت آن بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. به همین دلیل در معاونت پژوهش حوزه علمیه مشهد هیاتی براساس مسایل جدید و برطرف کردن نیازهای امروزی جامعه، راه اندازی شد.

وی افزود: یکی از این هیات ها، هیات هنر، رسانه و فضای مجازی است. ذیل این هیات گروهی راه اندازی شده به نام گروه علمی پژوهشی فضای مجازی که وظیفه فعالیت و تولید و انتشار موضوعات مذهبی در فضای مجازی را به عهده دارد.

از زمان تشکیل این گروه، فعالیت های زیربنایی بسیار خوبی انجام شده است. به عنوان مثال در زمینه برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید در سطح کشور اقدامات این گروه کم نظیر بوده است.

وی ابراز داشت: برای تشکیل اعضای هسته اصلی، ابتدا ثبت نام اولیه انجام شد و بیش از ۴۵۰ نفر از علاقه مندان ثبت نام کردند. اما با توجه به محدودیتی که وجود دارد، حدود ۲۰۰ نفر پذیرفته شدند. بعد از آن دوره ای برگزار کردیم و از نهادهای مختلف هم افراد صاحب نظر و توانا را به همکاری دعوت کردیم.

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم که حوزه علمیه باید در تمام عرصه ها و موضوعات چه در داخل  نظام اسلامی و چه در سطح بین الملل باید پاسخگو بوده و راهکار داشته باشد. به همین دلیل برخی از طلاب جامعه المصطفی را برای پاسخگویی به نیازهای بین الملل دعوت به همکاری کردیم. همچنین در حدود ۵۰ نفر دیگر از روحانیون که در قسمت های مختلف کشور دارای سمت و مسئولیت هستند نیز در این دوره شرکت کردند. همچنین صد نفر نیز از طلاب حوزه علمیه نیز به این جمع اضافه شدند. اما در پایان یک گروه اندک اما زبده و کارآمد را دست چین کرده ایم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: بدین ترتیب یک شبکه کارآمد و متخصص را تشکیل دادیم تا در مرحله سوم که مرحله تولید فنی و محتوا در فضای مجازی هست بسیار قوی و اثربخش ظاهر شویم.

وی تاکید کرد: ممکن است تعداد افراد اندک باشند اما زبده و متخصص هستند و شبکه توزیع بین المللی در اختیار آنهاست. این کار در ابتدای راه است و هنوز برای رسیدن به تولید آثار فاصله داریم. امیدواریم با پیشنهادات افراد متخصص ضعفهای احتمالی طرح را نیز برطرف کرده و هر چه زودتر به مرحله تولید آثار با کیفیت برسیم.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.