سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود( ۲۲ تیرماه) به تشریح آخرین مصوبات و همچنین عملکرد یک سال اخیر این شورا در آستانه سالروز تاسیس آن پرداخت.

ملاک ما فقط قانون است/ شورای نگهبان در انتخابات برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان رونمایی کرد.

کدخدایی در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه برخی اصلاح طلبان مدعی شده اند که با مقامات شورای نگهبان دیدارهایی را برای بازتر شدن فضای انتخاباتی داشته‌اند، آیا این موضوع را تایید می کنید و آیا این دیدارها در تصمیمات شورا تأثیری خواهد داشت یا نه، اظهار کرد: این رفت و آمدها طبیعی است و در گذشته هم چنین دیدارهایی بوده است و اگر پیشنهادات و راهکارهای موثری ارائه شود قطعاً از آن استقبال می کنیم و درنهایت باید گفت که ملاک شورای نگهبان تنها قانون است.

دو ایراد شورای نگهبان به قانون احزاب

کدخدایی در این نشست خبری با بیان اینکه طرح اصلاح مواد یک و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است که دارای ایرادات و ابهاماتی است، اظهار داشت: 

در ماده یک بند ۱۷ طرح نحوه فعالیت احزاب، بحث احزاب به انجمن‌ها و کانون‌های صنفی توسعه داده شده که مشخص نیست که کانون‌های صنفی هم جزو احزاب قرار می‌گیرند یا خیر که مغایر قانون شناخته شد و دارای ابهام است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در ماده ۲ هم مشخص نیست که آیا کانون‌های صنفی هم باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیرند یا خیر و یا همان مجوز صنفی کفایت می‌کند که آقایان اعلام کردند که ابهام دارد.

وی  در پاسخ به سوالی درباره حذف گزارشی درباره انتخابات ۸۸ از روی پایگاه خبری شورای نگهبان، اظهار داشت: ادعای مضحکی که در این باره عنوان می‌شود قابل پاسخ نیست و از این ادعاها زیاد است. توضیحات روابط عمومی شورای کافی بوده و نظر شورای نگهبان نظری قاطع و پایانی است.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی اینکه واکنش شما به احتمال ساخت فیلم در مورد شورای نگهبان چیست اظهار داشت: الان هم در مورد شورای نگهبان فیلم می سازند همین اتهام ادعاهایی که مطرح می‌شود بدتر از فیلم است هر چه می خواهند فیلم بسازند.

وی در پاسخ به سوالی درباره الکترونیکی شدن انتخابات و ادعاهایی مبنی بر حضور کمرنگ مردم گفت: اگر بگوییم انتخابات الکترونیکی باشد، یک چیز می‌گویند، بگوییم نباشد چیز دیگری مطرح می‌کنند. اسفندماه سال جاری در انتخابات مردم پاسخ محکمی به این یاوه گویی‌ها خواهند داد و همین‌جا بنده و به همراه شما رسانه‌ای‌ها آمارهای خوبی را در این خصوص اعلام می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خرید رأی معتادین، تصریح کرد: این موارد را بررسی می‌کنیم. قطعاً خرید و فروش رای جرم است و قوه قضاییه بررسی می‌کند.

کدخدایی درباره معرفی نامزدهای عضویت در شورای نگهبان و معرفی یک نماینده مجلس از سوی رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورا به عنوان حقوقدان  گفت: انتخاب اعضای شورای نگهبان با نظر قوه است و ما فارغ از پاسخگویی در این زمینه هستیم زیرا بر اساس اختیار ما صورت نمی‌گیرد اما نهایتا نمایندگان آنها را انتخاب می‌کنند. قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان می‌آید باید فارغ از اظهارنظرها و مصادیق سیاسی عمل کند.

 

در احراز صلاحیت‌ها، مفاسد اقتصادی، اخلاقی  بررسی می‌شود

وی درباره ملاک ارزیابی صلاحیت‌های کاندیداها در انتخابات اعلام کرد که مفاسد اقتصادی، اخلاقی و خلاف منافع ملی از جمله مورادی است مدنظر ما است که در انتخابات بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر شکایت از محمود صادقی و حضور کدخدایی در فراکسیون امید گفت: ما شکایت از وی کردیم و گفتیم اگر مدارکی دارید ارائه کنید. اینکه در رسانه ها اعلام کرده معلوم است مقصود دیگری دارد، سه سال از طرح ادعای او می‌گذرد اما تاکنون هیچ مستنداتی ارائه نشده است.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم، تصریح کرد: گوش ما برای شنیدن راهکارها و پیشنهادات باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادات از چه گروه و جناحی باشد و رفت و آمدها از قدیم وجود داشته، الان هم وجود دارد اما نسبت به باج خواهی و زیاده‌خواهی و لابی‌ها گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود.

شورای نگهبان در انتخابات برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از وزرای دولت اصلاحات گفته است که اگر حاکمیت تضمین دهد که 80 درصد کاندیداهای این جریان تایید صلاحیت شوند، آنها به جای سربازان، ژنرال‌هایشان را در انتخابات آتی به مجلس می‌فرستند، گفت: ملاک شورای نگهبان اجرای مر قانون است، شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند.  ما در شورای نگهبان تحت تأثیر اظهارات و موضع‌گیری‌های جریانات سیاسی قرار نمی‌گیریم.

کدخدایی درباره مهلت مجلس برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، گفت: مهلت قانونی ۲۶ تیر ماه است و باید این هفته مجلس حقوقدانان شورای نگهبان را تعیین تکلیف کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات مجدد پیرامون برجام اظهار داشت: برجام یک موافقتنامه بوده است که امضا شده است و اگر بخواهد تغییری در آن ایجاد شود باید همه اطراف قضیه نسبت به آن نظر داشته باشند .آمریکاییها مثل همیشه بد عهدی کردند و توافقات خود را نقض کردند ما فقط باید بر اجرایی شدن برجام اصرار کنیم و راهکار دیگری پیش‌بینی نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد موافقتنامه اوراسیا گفت: این موافقتنامه می‌تواند کمک زیادی به شرایط اقتصادی موجود کند این کشورها ، کشورهای موثر هستند وزیر نیرو مسئول پیگیری این موافقت‌نامه هستند و گفتند که اثرات خوبی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.