محفل شعر طنز «نارنجک» با حضور جمعی از شاعران خراسانی و میهمانانی از شهر قم و محفل طنز «قمپز» شامگاه سه‌شنبه و به همت دفتر شعر حوزه هنری خراسان رضوی در موزه زنده صحن نو برگزار شد.

  محفل طنز «نارنجک» در موزه زنده صحن نو

عمده اشعار این شب شعر، با هدف بیان جنایات رضاشاه در قیام گوهرشاد و مقابله با تطهیر رژیم پهلوی به موضوعاتی نظیر کشف حجاب، تجددگرایی و غرب‌زدگی و شاعرکُشی و قتل هنرمندانی همچون میرزاده عشقی در عصر رضاخان با بیانی طنزآمیز اما تلخ و گزنده اختصاص داشت.

 فرامرز اکبری، قاسم رفیعا، مجتبی فدایی، جعفر خوش‌بیان، مهدی خداپرست، حمید عشقی، منیژه رضوان، هاشم پاسدار و علی سمرقندی از شهر مشهد و حجت‌الاسلام محمد حسینی، محمد غفاری، فرهاد موحدی و سید جواد میرصفی از طنزسرایان محفل «قمپز» از جمله شاعرانی بودند که در این محفل ادبی به شعرخوانی پرداختند که بعضاً با گویش‌های شیرین قمی، مشهدی، نیشابوری و... اجرا شد.

همچنین مناظره شاعرانه «میرزاده عشقی» و «رضا شاه» توسط شاعران طنزپرداز محمدحسین رحیمی و سید امین موسوی از دیگر بخش‌های برنامه بود.

در این مراسم جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی از جمله حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر؛ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، وحید جلیلی؛ مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، محمد کاظم کاظمی؛ عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حمید عشقی؛ دبیر انجمن‌های ادبی خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این نشست با تأکید بر اهمیت پرداختن هنرمندان به ماجرای قیام گوهرشاد، گفت: قرآن کریم در سوره «شعرا» ابتدا به وصف شاعران می‌پردازد و شاعر مطلوب قرآن کسی خوانده می‌شود که در مسیر دادخواهی با مردم همراه شود و ماجرای قیام گوهرشاد از مصادیق بارز این دادخواهی است.

وحید جلیلی ادامه داد: در هر شهر بزرگ دنیا اگر در یک شب صدها نفر را کشته بودند حتماً ۸۰ سال پس از آن واقعه به اندازه یک موزه درباره آن واقعه اثر هنری تولید شده بود اما تا چندسال پیش در تمام مشهد حتی یک کارت پستال از واقعه گوهرشاد نداشتیم. این حجم از شواهد سانسور، بایکوت و انکار این جنایت در تمام این سال‌ها واقعاً عجیب بود.

مگر می‌شود انسان هنرمند باشد اما در برابر این جنایات عظیم ۸۰ سال سکوت کند؟ دوستان ما حدود ۱۰۰۰ مصاحبه در این باره تهیه کردند و خوشبختانه در سال‌های اخیر اتفاق خوبی افتاده و هنرمندان نیز وارد این عرصه شدند که امیدوارم پرده‌برداری از این جنایت با سرعت بیشتری انجام شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.