رئیس قوه‌ قضاییه در رابطه با توافقنامه پاریس با اشاره به وجود اسناد بالادستی محیط زیستی در کشور گفت: با وجود این اسناد، هیچ نیازی به توافقنامه‌هایی مثل پاریس نداریم.

با وجود اسناد بالادستی به توافق‌نامه‌هایی مانند پاریس نیازی نداریم/ فعالان محیط زیستی باید منتظر نظر قاضی باشند

به گزارش قدس آنلاین حجت‌الاسلام رئیسی،‌ رئیس قوه قضائیه امروز در ادامه نشست با فعالان محیط زیست، درباره "توافقنامه پاریس" با اشاره به وجود اسناد بالادستی محیط زیستی در کشور اظهار کرد: با وجود این اسناد، هیچ نیازی به توافقنامه‌هایی مثل پاریس نداریم؛ عقل و نقل و دین ما به اندازه کافی به آن پرداخته و الان ما برای حفظ محیط زیست نیاز به ورود به این حیطه نداریم البته نیاز به همکاریهای بین‌المللی داریم.

رئیسی با اشاره به سخنان یکی از فعالان محیط زیستی در خصوص دیپلماسی محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت این موضوع تصریح کرد: ما 15 همسایه داریم که ارتباطات بسیار نزدیکی در مورد محیط زیست با آنها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میز دیپلماسی محیط زیست باید یکی از فعالیتها باشد، افزود: حقوقدانان باید از متخصصان بخشهای مختلف محیط زیست نظرخواهی و به نظرات آنها توجه کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه آموزش قضات در خصوص مباحث محیط زیستی حرف بسیار درستی است، گفت: ما بخش آموزشمان را موظف کردیم که آموزش این تخصص ولو به اجمال صورت گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه تغییرات در هر منطقه باید با توجه به حفظ فرهنگ آن منطقه باشد به تغییرات ایجاد شده در اطراف حرم مطهر رضوی در شهر مشهد اشاره کرد و تصریح کرد: متأسفانه در شهر مشهد بدون توجه به فضای اطراف حرم بلندمرتبه سازی شده که موجب دیده نشدن گنبد مطهر شده است و مورد دغدغه مشهدی‌ها و علاقه‌مندان به امام رضا(ع) شده است. باید بافت فرسوده اصلاح شود اما این اصلاح باید با توجه به حرم مطهر و تاریخ هزار ساله مشهد مقدس که در این نقطه شکل گرفته باشد. کسی منکر رفع نیازها نیست اما این کار باید با حفظ میراث ملی و مردمی صورت بگیرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به مسابقه تسلیحاتی که بین مستکبران شکل گرفته افزود: براساس خبر می‌گویم که امروز مسابقه تسلیحاتی مستکبران آمریکایی و اروپایی محیط زیست را مورد خطر قرار داده است و آنها با سلاح‌های هسته‌ای و برای منافع شخصی و گروهی خودشان محیط زیست را به خطر انداخته‌اند.

رئیسی همچنین با اشاره به موضوع تالاب انزلی تصریح کرد: مسئولان نباید اجازه دهند که فاضلاب شهر وارد تالاب انزلی شود مگر این تالاب کم ثروتی است. این آسیب کاملا جدی است و خداوند آن اقلیم را برای این منطقه قرار داده است که باید حفظ شود.

وی 3 هزار محیط‌بان سازمان حفاظت از محیط زیست را جلوه‌ای از محیط‌بانی دانست و تاکید کرد: اما محیط‌بانی فقط وظیفه اینها نیست و اگر محیط زیست به خطر افتاد فقط آنها نباید پاسخگو باشند.

رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از زحمات محیط‌بانان بابت محافظت از ثروت مردم و همچنین تشکر از فعالیت سازمانهای مردم‌نهاد که بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند گفت: وقتی به درختی آسیب می‌رسد گویی که کسی به فرزندان اینها آسیب زده است باید از کار اینها حمایت قانونی و قضایی شود و سازمان جنگل‌ها و محیط زیست به گزارش‌های آنها توجه کند.

رئیسی تقارن روز حفظ محیط زیست و محیطبان با ولادت امام رضا(ع) را بسیار ارزشمند دانست و با اشاره به اینکه بیش از دلایل نقلی برای حفظ محیط زیست دلایل عقلی وجود دارد افزود: امروز محیط زیست، جانوران و موجودات مختلف باید حفظ شود و لازمه زنده بودن طبیعت حفظ محیط زیست است که عقل به آن حکم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست در جای جای قرآن کریم وجود دارد گفت: در مقالات مختلف به آیات و روایات ائمه که بر حفظ محیط زیست تاکید دارند اشاره شده است.

رئیس قوه قضائیه  با اشاره به اینکه ائمه اطهار در روش عملی خودشان حفظ محیط زیست را در جای جای زندگی خود رعایت می‌کردند، به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران و اصل 50 قانون اساسی در خصوص حفظ محیط زیست اشاره و تصریح کرد: در کشور ضرورت توسعه یافتگی احساس می‌شود اما هرگونه توسعه فرع بر محیط زیست است.

رئیسی با اشاره به اینکه احداث کارخانه، سد و کارگاه فرع بر حفظ محیط زیست است، تصریح کرد: اگر از مطالعات معلوم شود که محیط زیست به خطر می‌افتد کارخانه و کارگاه را نباید در آنجا احداث کرد.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی، اساس را بر توسعه‌یافتگی و اصل را بر حفظ محیط زیست قرار داده است، به مسئولیت مردم و دولت در خصوص حفظ محیط زیست تاکید کرد و افزود: حفظ محیط زیست یکی از جلوه‌های امر به معروف و نهی از منکر است و با هرگونه تخریب باید برخورد لسانی، انتظامی و قضایی کرد.

رئیس قوه قضائیه  با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست یک معروف است از همه نخبگان، فرهیختگان و دردآشنایان که مسائل اجتماعی و محیط زیستی را دنبال می‌کنند که می‌دانند آب، خاک، جنگل و هوا سرمایه الهی برای حفظ زندگی است خواست تا اگر می‌بینند که امروز تخریب‌گران وابسته به ثروت و قدرت در حال تخریب محیط زیست هستند مقابلشان بایستند، چرا که تخریب از طرف هیچ سازمان و موسسه‌ای نیز پذیرفته نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه نزولات آسمانی در همه جای عالم به عنوان برکت مطرح است، با اشاره به نگرانی برخی افراد از این نزولات افزود: این نگرانی نشان می‌دهد که زیرساختها آماده نیست لایروبی‌ها انجام نشده، جنگل‌هایی که می‌تواند مانع سیلاب شود تخریب شده و مسیل‌ها مورد آسیب و ساخت و ساز سوداگران، سودجویان و زیاده‌خواهان قرار گرفته است.

وی از مردم و سمن‌ها که مسائل محیط زیستی را با دغدغه دنبال می‌کنند و می‌دانند که نگاه منطقه‌ای و اقلیمی به محیط زیست آسیب می‌زند با این نگاه مقابله کنند و افزود: ضرورت‌ها باید به قدری پیچیده در قانون در نظر گرفته شود که نتوان به سهولت به جنگل دست‌اندازی کرد.

رئیس قوه قضائیه  با تاکید بر اینکه قطع یک درخت باید با ساز و کار دقیقی صورت بگیرد و در دست یک کمیسیون نباشد افزود: پروژه اقتصادی نباید آب، خاک و جنگل را تهدید کند استثنائات را باید قانون تعیین کند و در اختیار شورای ده، بخشدار و فرماندار نباشد بلکه یک جمع متخصص و علمی که مسئولیت‌پذیر هم باشند آن را به عهده بگیرند. در یک منطقه کوچک شورا و شهردار بافت را تغییر می‌دهند و شیوه شورا و شهردار ماقبل خود را هم قبول ندارند.

رئیسی در بخشی از سخنان خود در واکنش به اظهارات یکی از فعالان محیط زیستی در خصوص متهمان به جاسوسی در پوشش محیط زیست که با توجه به شناخت خود در محیط کار و دانشگاه آنها را مبرای از این اتهام می‌دانست، گفت: اینکه این پرونده در سازمان محیط زیست و بین فعالان مطرح می‌شود که در دانشگاه یا مؤسسه‌ای این افراد را می‌شناختید، شما در این حیطه می‌توانید شناخت آن را بگویید، اما بگذارید در حوزه امنیتی و قضایی متخصصان و قاضی اظهارنظر کند.

رئیس قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه اظهارنظر نهایی باید توسط دستگاه قضایی صورت بگیرد مجدداً از فعالان محیط زیستی خواست که در حیطه فعالیت خودشان نسبت به آن اظهارنظر کنند، اما اینکه قسم بخورند که اینها بی‌گناه بودند، به‌عهده قاضی بگذارند.

رئیسی با تأکید بر اینکه گروه‌های کارشناسی امنیتی و قضایی ساعت‌ها روی این پرونده کار کرده‌اند و هنوز هم ادامه دارد، تصریح کرد: فعالان محیط زیستی باید منتظر نظر قاضی باشند.

وی خطاب به فعالان محیط زیستی گفت: شما از همه زوایای زندگی این افراد مطلع نیستید و به همین دلیل همه ما باید منتظر نظر دادگاه در این خصوص بمانیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.