نشریه فارین پالیسی گزارش داد، دیپلمات‎های آمریکایی که در ماه مه به واشنگتن بازگشته‌اند احتمالا دیگر به عراق نخواهند رفت و این «کاهش دیپلمات‌ها» قرار است دائمی باشد.

فارین پالیسی: کاهش دیپلمات‌های آمریکایی در بغداد احتمالا دائمی است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه تحلیلی فارین پالیسی در گزارشی درباره خروج کارکنان دیپلماتیک آمریکا از عراق در ماه مه 2019 نوشت: در ماه مه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به دلیل افزایش تنش‌ها با ایران دستور تخلیه بخشی از دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت واشنگتن در بغداد را صادر کرد.

اکنون چندین مقام مختلف وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که به آنها گفته شده است کاهش کارکنان سفارت قرار است دائمی شود. 

این پایگاه معتبر آمریکایی می‌نویسد، این اقدام واشنگتن می‌تواند سفارت منقبض شده را در زمینه وظایف مهم خود در جبهه دیپلماتیک از جمله در مقابله با ایران تضعیف کند. فارین پالیسی همچنین می‌نویسد، این اقدام همچنین باعث می‌شود که در کوتاه مدت صدها دیپلمات در واشنگتن منزوی شوند؛ بدون سفارتی که آنها بتوانند به آنجا برگردند. 

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «این شیوه کاهش نادرست است. وی اضافه کرد، هنوز درباره کاهش دائمی تصمیمی گرفته نشده اما بررسی (تعداد)کارکنان در جریان است.»

در ادامه این گزارش آمده است، اما 3 مقام دیگر وزارت خارجه که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده‌اند می‌گویند که تعداد کارکنان سفارت آمریکا در بغداد بعد از تخلیه در ماه مه، به صورت دو فاکتو به عنوان تعداد دائمی کارکنان سفارت از طرف وزارت خارجه نگریسته می‌شود. 

یک مقام وزارت خارجه که به جلسات و مشورتها در این زمینه نزدیک است به فارین پالیسی گفته: «آنها (مقامات وزارت خارجه) کاملا به این تصمیم رسیده‌اند که کارکنانی که از بغداد بازگشته‌اند دیگر به عراق برنخواهند گشت، اما نمی‌خوهند اسم آن، کاهش کارکنان خوانده شود و می‌گویند که در حال بررسی مجدد دستورات هستند..»

این گزارش افزود: همین الان نیز تخیمن زده می‌شود که هزاران نفر در سفارت مشغول کار هستند اما تنها تعداد معدودی از کارکنان از جمله دیپلماتهای سیاسی، دیپلماتهای اقتصادی و دیپلماتهای عمومی با وظایف اصلی سفارت و عملکرد دیپلماتیک آن سروکار دارند. اکثریت دیگر پیمانکاران، نیروهای امنیتی یا کارکنانی از دیگر سرویس‌های فدرال از جمله نهادهای اطلاعاتی هستند. 

بعد از دستور تخلیه در ماه مه، دو مقام آمریکایی به فارین پالیسی گفته بودند که کمتر از 15 مقام وزارت خارجه‌ای در سفارت باقی مانده‌اند که مستقیما در زمینه وظیفه اصلی سفارت (دیپلماسی) کار می‌کنند. 

یک مقام ارشد وزارت خارجه که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده گفت: ما سفارت قدرتمندی از نظر عملکردی به دست گرفتیم که مانعی در برابر نفوذ ایران بود و فضا را برای توسعه نفوذ آمریکا فراهم کرده بود اما سرخورده شدیم.

یک دیپلمات دیگر وزارت خارجه که جزو دیپلماتهای بازگشته محسوب می‌شود نیز گفت که به نظر می‌رسد وزارت خارجه، عراق را رها کرده است. 

وزیر خارجه آمریکا در ماه مه به دنبال دستور «دونالد ترامپ» و ادعاهای وی درباره تهدید ایران و به بهانه در خطر بودن جان دیپلمات‌ها دستور تخلیه بخشی از دیپلماتهای آمریکایی و خانواده‌هایشان از عراق را صادر کرد. 

برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند که طبق این دستور 275 دیپلمات از بغداد به واشنگتن بازگشتند. با این حال، وزارت خارجه آمریکا به دلیل اینکه تعداد کارکنان و دیپلماتهای خود در سایر کشورها را جزء موارد محرمانه می‌داند این تعداد را تایید یا رد نکرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.