نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز در یک جلسه سوال و جواب آنلاین توییتری بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرد و به سوالاتی درباره برنامه موشکی و مواضع منطقه‌ای ایران جواب‌های جالب و متقنی داد.

مصاحبه جالب مقام ارشد روس درباره ایران و برجام

قدس آنلاین:  «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که اخیرا بارها از مواضع آمریکا ضد ایران انتقاد کرده، امروز شنبه در یک جلسه سوال و جواب آنلاین توییتری به توضیح درباره مسائل مرتبط با برجام پرداخته و به مخاطبان پاسخ‌های متقن و قابل توجهی ارائه داد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود در آغاز این جلسه آنلاین پرسش و پاسخ با اشاره به اینکه برخی مخاطبان او اصرار دارند که برجام یک توافق بد است، اظهار داشت:آنها سوالات جالبی می‌پرسند و نباید این سوالات را نادیده گرفت. من تلاش می‌کنم که این سوالات را به شکل سوال و جواب پاسخ دهم. امیدوارم که توضیحات من مفید باشد.

وی سپس در پاسخ به سوال کاربری که پرسیده بود ارزش برجام در چیست؟ گفت: برجام تنها و بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی در خاورمیانه است. اروپایی‌ها به درستی این توافق را عنصری محوری در رژیم منع اشاعه اتمی می‌خوانند. مزیت اصلی آن، راستی آزمایی فراگیر در ایران است که اجازه می‌دهد تقریبا همه نگرانی‌های محتمل رفع شوند.

اولیانوف در پاسخ به سوال دیگری درمورد اینکه آیا توافق هسته‌ای جامع است؟ چرا این توافق سیاست ایران در منطقه و دیگر موضوعات مورد دغدغه آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها را پوشش نمی‌دهد؟، نوشت:این توافق مختص موضوع هسته‌ای است و دستیابی به آن ۱۰ سال زمان برد. هدف آن بود که نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران رفع شود. مطرح دیگر موضوعات جنجالی (به توافق برجام) و تلاش برای اینکه با یک تیر چند نشان زده شود، حصول به توافق را به یک ماموریت غیرممکن تبدیل می‌کرد.

وی درباره اینکه وقتی توافق هسته‌ای (برجام) منقضی شود، چه اتفاقی می‌افتد؟، اظهار داشت:  با ایران (بعد از انقضای برجام) شبیه به تک تک دیگر اعضای ان‌پی‌تی(معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی) که سلاح اتمی ندارند، رفتار خواهد شد. قطعا به اجرای دائمی پروتکل الحاقی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه ابزارها به منظور کنترل فراگیر را خواهد داد البته اگر کل مکانیسم راستی آزمایی به همراه برجام از بین نرود.

نماینده روسیه در سازمانهای بین اللی درمورد وضعیتبرنامه موشکی ایران نیز تصریح کرد: هیچ محدودیت قانونی روی موشک‌ها وجود ندارد و این موضوع شامل ایران هم می‌شود. روسیه پیشنهاد ایجاد رژیم جهانی عدم اشاعه را داد اما از آن حمایتی نشد. به نظر من، موضوع (موشکی) ایران را فقط می‌توان به طور سازنده‌ در چارچوب منطقه‌ای مورد بحث قرار داد. توافق هسته‌ای چارچوب مناسبی برای بحث در این باره نبود.

اولیانوف در پاسخ به سوال کاربر دیگری که پرسید  چرا به ایران اجازه داده شد که تحت برجام، غنی سازی اورانیوم داشته باشد؟ گفت: ایران عضو ان‌پی‌تی است و عضویت هر کشور در آن ضمن التزام تعهدات، با حقوقی همراه است. یکی از این حقوق، حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از قبیل غنی سازی است. محروم کردن ایران از این حق بدون اینکه به رژیم عدم اشاعه آسیب وارد شود، ممکن نیست. ایران در برجام با برخی محدودیت‌های موقتی موافقت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا لااقل نمی‌شود با بسط و تکمیل برجام به مشکلات امنیتی منطقه(غرب آسیا) پرداخته شود؟ نیز اظهار داشت: توافق هسته‌ای میان ایران، چین، آلمان، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و با نقش آفرینی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مورد مذاکره قرار گرفت. مشکلات امنیتی منطقه به قالبی متفاوت و مشارکت کشورهای این منطقه نیاز دارد. به همین دلیل است که روسیه تشکیل یه کنفرانس منطقه‌ای درباره امنیت در خلیج (فارس) را پیشنهاد می‌کند».

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.