دبیرعلمی جشنواره داستان نویسی رضوی گفت: روایت کردن از زندگی ائمه (ع) مطمعنا تاثیرمثبتی در ذهن نسل جدید خواهد داشت به شرطی که بتواند روح و رنگ زمانه را به شکل خوبی در خودش نشان بدهد.

ادبیات روایی ما باید بتواند روح و رنگ زمانه را در خودش نشان بدهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) علی محمد بیانی با اشاره به  ویژگی های داستان نویسی موضوعی گفت: داستان نویسی شعبه ای از هنر است و زمانی که در زیر مجموعه هنر قرار می گیرد زبانش هم باید زبان هنری باشد، منظور از زبان هنر یعنی باید پیام و محتوای خود را به گونه ای ارائه دهد که مخاطب احساس شعاری نداشته باشد.

وی افزود: محتوا و پیام به صورت هنرمندانه باید در متن قرار بگیرد، در داستان نویسی موضی نیز همین روال را باید رعایت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در داستان نویسی هایی که روایت تاریخی دارند حق دخل و تصرف داریم یا خیر گفت: در روایت های تاریخی باید به آثار تاریخی استناد شود، اما شیوه بیان هنرمندانه خیلی مهم است در این نوع نوشتار با استناد به آثار واقعی، علمی و آکادمی تاریخی و بیان هنرمندانه آن می تواند برای مخاطب اثر را ماندگار و قابل قبول تر کند.

دبیر علمی جشنواره  داستان نویسی  ترکی  زنجان گفت: زبان هنربه نوعی  زبان اغراق است، هنر همیشه اثر و موضوع  را بزرگ  نمایی  می کند و با پرو بال دادن به  موضوع  در مقابل حجم عظیمی از آثار  که  امروزه  از تاریخ  ارائه می شود اثر را قابل ارائه می کند.

بیانی با اشاره به  ویژگی  اصلی اثر گفت: یک اثر ادبی  باید  زبان هنری  داشته باشد، مستندات تاریخی  را  رعایت کند، از زبان  به عنوان  وسیله ای  برای ارائه داستان  به  نحو احسن استفاده کند، از شعار زدگی  به  دور باشد و در چهره پردازی افراط  نکند، صورت قابل قبول حوادث و ماجرا ها را بیان کند، تا برای مخاطب آن وجهه پیش  پا  افتاده  که  در جامعه می بینیم  را  نداشته باشد، یعنی مخاطب  بتواند باور کند در آن  صورت  یک اثر می تواند ماندگار شود؛ کما این  که  از این موارد هم  در زمان قدیم و زمان حاضر که  جنبه موضوعی و هنری داشته است داریم .

وی با بیان این که  دخل و تصرف به  معنی آن که  بتوانیم از جانب خود تغییری در داستان های تاریخی اعمال کنیم گفت: اگر تغییر در محتوای یک داستان تاریخی به  معنی  دستکاری و تخریب باشد هرگز اجازه چنین کاری را نداریم  زیرا برای روایت های تاریخی چهارچوب هایی وجود  دارد  که باید رعایت شود  ولی می توانیم  در شکل های گوناگون آن را بیان کنیم .

این نویسنده ترک زبان برای تضمین ماندگاری یک اثر افزود: یک اثر تاریخی باید محتوای انسانی داشته باشد، یعنی بشود در تمام دوره های تاریخی از لحاظ  دینی، مذهبی، اخلاقی قابل احترام باشد و بتوان به آن استناد کرد،  به قول امروزه یک بار مصرف نباشد.

وی با اشاره به فضای داستان نویسی در حوزه دینی و مذهبی گفت: در جامعه هنری امروز به واسطه ارتباط  جمعی و رسانه های دیجیتال رقابت شدید در جریان است، بنابر این به  وجود آوردن آثار ماندگار کار دشواری است  و به  همین  خاطر باید آموزش را جدی گرفت زیرا زمینه  رشد  برای همه فراهم شده است.

بیانی آخر گفت: جشنواره ها به نوعی آفت  پیش رفت هستند  زیرا نویسنده های جوان را دچار جشنواره زدگی می کند  که می تواند یک آسیب  باشد اما هر جشنواره ای و هر رقابتی می تواند  تاثیر مثبت  خودش  را داشته باشد و نمی توان به خاطر بعضی آسیب ها  کل موضوع  را زیر سوال برد، اما حتما باید آسیب شناسی شود و با احتیاط  رفتار کرد  تا به  تله  جشنواره زدگی نیفتاد.

شایان ذکر است هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری در رشته‌های گوناگون و به میزبانی استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود. در همین راستا استان زنجان، در سال جاری میزبان جشنواره داستان نویسی رضوی به زبان ترکی آذری بود که همزمان با دهه کرامت برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.