یاسوج- استان کهگیلویه و بویراحمد باوجودآنکه فاقد خط ساحلی و دریایی است اما در آمار غرق‌شدگی رتبه بالایی در کشور دارد.

آمار غرق‌شدگان کهگیلویه و بویر احمد نگران‌کننده است/تفریح ارزانی که گران تمام می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها:به دلیل وجود رودخانه‌های فراوان و البته خروشان بسیاری از گردشگران و هم‌چنین افراد محلی در فصل تابستان برای فرار از گرمای هوا به این رودهای جاری تن می‌دهند که در بسیاری از مواقع مانند ماه‌های گذشته به قیمت جان باختن آن‌ها تمام‌شده است.

وجود یک۱۴۰۰کیلومتر رودخانه؛ برخورداری از دریاچه و سدهای کوثر، مارون و بیش از ۱۰ رودخانه پرآب به کانون پرمخاطره‌ای برای سلامت جوانان کهگیلویه و بویراحمد در فصل گرما تبدیل  و موجب شده تا این استان در زمره استان‌های نخست کشور در زمینه غرق‌شدگی قرار گیرد.

غرق شدن گردشگر مرد ۳۷ ساله بیرجندی در چهاردهم تیرماه در رودخانه بشار در شهرستان دنا؛ جان باختن دختر ۱۲ ساله در هجدهم تیرماه دریکی از رودخانه‌های شهرستان بویر احمد؛ غرق شدن جوان ۲۹  ساله در رودخانه بشار در محدوده روستای گردو کنگک تنگ سرخ در ۲۱ تیرماه و چندین حادثه دیگر به‌صورت سریالی و به فاصله چند روز بسیاری از مسئولان را نگران کرده است تا آنجا که مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه خواستار تیم واکنش سریع برای پیشگیری از حوادث احتمالی شده است.

پیشگیری از حوادث

در همین راستا مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه تعداد جان‌باختگان غرق‌شدگی استان در ۱۰۵ روز نخست پارسال سه نفر بوده است اظهار کرد: متأسفانه در مدت مشابه امسال ۹ نفربر اثر غرق‌شدگی در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را ازدست‌داده‌اند که این آمار به انضمام غرق شدگان تیرماه به ۱۳ نفر رسیده است.

محمدی تبار با پیشنهاد تشکیل و ایجاد تیم واکنش سریع به‌منظور اطلاع‌رسانی، کمک به حادثه دیدگان و آموزش افراد محلی عنوان کرد: باید به هر نحو ممکن از شهروندان خواست تا از شنا کردن در رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به غرق شدن یک کودک سه‌ساله در کانال یکی از پارک‌های یاسوج، تصریح کرد: ایمن‌سازی پارک‌ها و نصب علائم هشداردهنده در ساحل رودخانه‌ها از دیگر راهکارها برای به حداقل رساندن خسارت‌های حوادث در استان است.

رتبه هشتم غرق‌شدگی

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه عنوان می‌کند: در سال ۹۶ تعداد ۱۲ نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌ها و آبگیرهای این استان جان باختند  این در حالی است که آمار جان باختن شهروندان در رودخانه‌ها و آبگیرها در چند ماه گذشته امسال با آمار سال ۹۶ برابری می‌کند.

کامروز امینی می افزاید: بر اساس آخرین سالنامه آماری سازمان پزشکی قانون کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه هشتم کشور در میزان متوفیات ناشی از غرق‌شدگی برحسب جمعیت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۳ مورد فوت ناشی از غرق‌شدگی در ادارات پزشکی قانونی استان ثبت‌شده افزود: از این تعداد ۱۱ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند.

وی بابیان اینکه از این ۱۳ نفر تعداد، ۶ نفر ازغرق‌شدگی‌ها مربوط به دو هفته اخیر بوده است یادآور می شود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته به‌گونه‌ای که از ابتدای ۹۷ تا ۲۲ تیرماه همان سال چهار نفر (مرد) براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

وی بابیان اینکه متأسفانه غرق شدن در رودخانه‌ها به‌عنوان یک خطر از سوی مردم جدی گرفته نمی‌شود نصب تابلوهای هشداردهنده در کنار رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سدها را یکی از راهکارهای کاهش این حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر عنوان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.