دو سوم از مساحت کشور قابلیت نصب سلول های خورشیدی (فتوولتائیک) را دارد زیرا نقشه تابش خورشید در ایران نشان می دهد که کمترین تابش کشورمان از بیشترین سطح تابش در آلمان بیشتر است.

دو سوم کشور قابلیت نصب سلول های خورشیدی را دارد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۹۷۰ شهرک صنعتی در کل کشور وجود دارد که ۹۰ هزار واحد صنعتی در آنها استقرار دارند و حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد این واحدها راکد یا نیمه فعال و با ظرفیت کمتر از ۲۰ درصد مشغول به فعالیت هستند.

علی اصغر شهبازی افزود: در طرح پایش و عارضه یابی صنایع کوچک حدود هفت هزار و ۱۲۳ واحد عارضه یابی شده است طرح تولید نیروگاه های خورشیدی را می توان با نگاه نوسازی در حوزه صنعت، در استان خراسان رضوی نیز پیاده سازی کرد.

وی تولید سلول های خورشیدی را از دیگر فعالیت های این سازمان ذکر و بیان کرد: ایران واردکننده سلول های خورشید است در حالی که ماده اولیه آنکه "سیلیس" نام دارد و در کشور موجود است لذا طرحهایی در دست اجراست که تا یک سال و نیم آینده دانش فنی ساخت این فناوری را در داخل فراهم کنیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور با تاکید بر اهمیت توسعه سرمایه گذاری های در حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: هزینه مورد نیاز برای اجرای نیروگاه برق خورشیدی پنج کیلوواتی، ۳۲۰ میلیون ریال برآورد می شود که طول عمر این نیروگاه ۲۰ ساله خواهد بود.

شهبازی افزود: تسهیلاتی که در قانون برای طرح نیروگاه خورشیدی پیشنهاد شده حدود ۵۰۰ میلیون ریال است اما در نظر داریم زیرساخت هایی فراهم کنیم که به ایجاد کسب و کار منجر شود با این حال در تامین منابع مالی دچار مشکل هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: علاقه مندیم تا موضوع بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه ایجاد نیروگاه های خورشیدی خانگی را در میان معین های اقتصادی استان توسعه دهیم زیرا این مهم به ایجاد اشتغال، درآمد و در نتیجه ماندگاری مردم در روستاها منجر خواهد شد.

علی رسولیان با اشاره به برنامه های ذیل مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان برای رشد اشتغال و درآمد در مراکز جمعیتی کم برخوردار به مدد معین های اقتصادی گفت: بررسی ها نشان می دهد که برق و دام در زمره محصولاتی هستند که می توان در بافت روستایی آنها را تولید کرد اما نگرانی از باب فروش این محصولات نداشت.

وی با اشاره به موانع اجرای طرحهای برقی گفت: شماری بر این باورند که طرح هایی از این جنس، اقتصادی نبوده و علت آن را پایین بودن قیمت خرید شرکت برق عنوان می کنند از سوی دیگر باید توجه داشت که وارد کردن ماشین آلات با قیمت ارز کنونی دشوار است.

او اضافه کرد: در حال حاضر از طریق پست ۱۳۲ کیلوولت از طریق خراسان رضوی به کشور افغانستان برق صادر می شود اما می توان در کنار این ظرفیت، خط انتقال ۴۰۰ کیلوواتی نیز ایجاد کرد و از ظرفیت آن برای فروش و صادرات برق بهره گرفت.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر وزارت نیرو موافقت کرده تا درآمد حاصل از صادرات برق به خزانه وارد نشود که با تحقق این روند، وزارتخانه به نوعی پول را به تولیدکننده داده و برق را از او دریافت و سپس صادر می کند.

رسولیان ادامه داد: مذاکراتی در این باره در حال انجام است و سرمایه مورد نیاز برای تحقق این مهم نیز حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود که اگر این موضوع را به درستی هدایت کنیم توسعه زیرساخت های تولید انرژی خورشیدی توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر دو نگرانی برای این بحث وجود دارد نخست اینکه این برق به وزارت نیرو ارسال شود اما پولی واریز نگردد که در حال حاضر این اتفاق رخ داده و نگرانی دیگر قیمت آن است که باید پیرامون آن نیز بررسی های لازم انجام بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در چارچوب اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی، این استان به ۱۲ منطقه تقسیم شده است و برای هرمنطقه معین هایی انتخاب شده اند و به باور ما این طرح و ساز و کارهایی که ذیل آن طراحی و از سوی معین ها اجرا می شوند بهترین روش برای ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق محروم به شمار می آید.

رسولیان اظهار داشت: در خراسان رضوی دیوان سالاری‌ها کنار گذاشته شده است و با ارکان مختلف حاکمیتی ارتباط مطلوبی برقرار کرده ایم و اگر همه مشارکت و تعامل داشته باشند و هر کدام مسئولیت بخشی را بر عهده بگیرند می توان تحول را رقم زد.

وی با اشاره به تلاش ها برای عارضه یابی مشکلات بخش صنعت گفت: بررسی ها نشان می دهد، ۴۵۰ واحد تولیدی در استان با رکود دست و پنجه نرم می کنند لذا ساماندهی در قالب کلینیک صنعتی را به شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی واگذار کرده ایم و در حال حاضر رفع مشکلات و کمک به ۱۹۹ واحد در دستور کار قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.