۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 663375

 اقدامی که کشورمان به عنوان گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی انجام داده، اقدام شفافی است که با اعلام قبلی و در چارچوب حقوق خود انجام داده است.

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین الملل/

 اقدامی که کشورمان به عنوان گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی انجام داده، اقدام شفافی است که با اعلام قبلی و در چارچوب حقوق خود انجام داده است.

اروپایی‌ها بدهکار جمهوری اسلامی ایران هستند؛ چرا که ایران بیش از دو سال به صورت یکطرفه به تعهدات خود به طور کامل عمل کرد و خســارت‌های ناشی از توقف برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را پذیرفت، اما اروپایی‌ها حتی به اندازه یک گام به سمت انجام تعهدات خود حرکت نکردند.

 به عبارتی جایی برای اعتراض اروپایی‌ها وجود ندارد؛ چرا که جمهوری اساتمی ایران، دو سال از حقوق خود چشم‌پوشی کرده و اکنون بدون مخفی کاری و با اعلام قبلی جدول زمانی را مشخص و به طور رسمی اعلام کرده است.

 شــورای عالی امنیت ملی ایــران که جدول اقدامات ایران را به طور رسمی اعلام میکند و به طرف‌های مقابــل فرصت میدهد تا به اصلاح رفتارهای خودشان بپردازند، یک اقدام بسیار سطح بالای دیپلماتیک است که در دنیا انجام میشود؛ ایران در یک نقطه عالی ابتکار و برنامه‌ریــزی و اعتماد به نفس قرار دارد که ســبب افتخار اســت و این افتخار را به همه نشان می‌دهد.

 امــا آنچه کــه میتوانیم در خصــوص ادامه این روند حــدس زده و پیش‌بینی کنیم که واکنش اروپایی‌ها چه خواهد بود، این اســت که اروپایی‌ها مانند 60 روز گذشــته، در 60 روز آینده هم به اتلاف وقت رو بیاورند و هیچ اقدامی انجام ندهند و در آن دقایق آخر چیزی که بیشتر شبیه یک کاریکاتور است در دست بگیرند و به ایران نشــان دهند که بگویند در قبال ادامه تعهدات ایران ما یک مشــوقی در اختیار ایران قرار می‌دهیــم، در حالی که نه ارزش دارد و نه ارتباطی به برجام دارد.

 امــا در خصوص آینده باید همین مســیری که هر دو ماه بخشی از تعهداتمان را کاهش می‌دهیــم، ادامه پیدا کنــد و آن چیزی که مشخص میشــود این اســت که در نهایت از برجام یکطرفه خارج شــویم تا طرف‌های غربی یــاد بگیرند که وقتی تعهدی می‌دهند و زیر برگه‌ای را امضا می‌کنند، دســت‌کم به امضای خودشان احترام بگذارند؛ بنابراین در این مقطع از زمان، همین اقدام کشــورمان کافی اســت؛ چرا که جدول زمانی هم اعلام شده است.

 در این مقطع، سقف غنی سازی را در سطح 5 درصــد بالا بردیم و گام بعدی 20 درصد و در گام بعــدی 60 درصد افزایش می‌دهیم و این مهم است که ما در واقع راه‌اندازی مجدد آب سنگین اراک را در دستور کار قرار دادیم و مهندسان ایرانی کارشــان را دوباره شروع کردنــد و در این مرحله همیــن اقدام کافی اســت تــا در مراحل بعد به مبحــث فردو و سانتریفیوژهای نسل جدید و غیره بپردازیم.

 وزیــر امور خارجــه و سرپرســت مذاکرات هسته‌ای ایران و سخنگوی ســازمان انرژی اتمی به طور رســمی مواضع ایــران را اعلام کردند و رئیس جمهور فرانســه که شــنیده میشود قرار است به ایران سفری داشته باشد، چنانچه قرار است اقدامی در خصوص برجام انجام دهد، نیازی به مسافرت به ایران ندارد و فقط کافی است اعلام کند از امروز تسهیلات بانکــی خودمان را به ایران ارائه می‌کنیم و یا اعلام کند که ما بخشی از نیاز نفت خودمان را از کشــور ایران تأمیــن و هزینه‌اش را هم پرداخت می‌کنیم.

 اما اگر قرار است سفری انجام بگیرد مانند سفر اخیر مقامات آلمانی و انگلیســی به ایران که رهاوردی نداشت، این سفر ارزشی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.