عشق معنا می‌شود در هوایی که عاشقان بسیار از دور و نزدیک برای دیدارش همه تمنا می‌شوند. قدم‌ها در شهرمان عاشقی می‌کنند. آن‌هایی هم که مجاورند حس و حال خاصی دارند. بخصوص آثار هنری بازمانده از گذشته‌های دور و نزدیک نشان می‌دهد پیوند دین با هنر بشری، همیشه وجود داشته است.

حالمان کنارامام  مهربانی ها خوب می شود

از این رو هرگاه دین، درمقام منبع و اولویت قرارمی‌گیرد هنری خلق می‌شود که دارای حس و حال خاصی است.

یا به عبارت دیگر از آن جایی که هنر در جست‌وجوی زیبایی است  در واقع  اگرهدف دین را اعتلای  بشریت بدانیم، هنرهم در همین راستا می‌تواند بخوبی گام‌های محکمی بردارد.

این در حالی است که هر زمان هنر به مسائل دینی بپردازد، آن زمان است که می‌تواند تأثیرگذار باشد و آن اثر هم ماندگار می‌شود. مجاورت در کنار امام مهربانی‌ها هم از این قاعده مستثنا نیست بخصوص اگر اهل هنر هم باشی، این حس ناب ناخودآگاه در درونت جاری است و سرو پا شوق و نیاز می‌شوی.

  قلم به ذکر آمد

هنرمندان مشهد در سالروز ولادت امام مهربانی‌ها از حس و حال خوب مجاورت با او و تأثیرش برآثارشان روایت می‌کنند.

یکی از خوشنویسان بنام شهرمان درباره حس مجاورت و تأثیر حضور ملکوتی امام رضا (ع) روی آثارش می‌گوید: امام رضا (ع) مرا از تبریز به این شهر دعوت کرد و اینجا حس و حالی است که خود امام رضا(ع) چون غریب است و ما هم در کنار او، همان حس و حالمان را درک می‌کند. او با مهربانی غریب‌نواز است.

استاد حاجی‌زاده خاطرنشان می‌سازد: برای  ترکیب با مرکبم همیشه از آب زمزم استفاده می‌کنم و با وضو و رو به قبله می‌نویسم و تنها احادیث اهل بیت(ع) و آیات قرآن را کتابت می‌کنم. هنگام نوشتن به نوای خوش قرآن گوش می‌دهم و معمولاً پس از نماز صبح نوشتن را آغاز می‌کنم.

 وی تأکید می‌کند: حس وحال خوشی است بدون آنکه اراده داشته باشم قلم حرکت می‌کند. گاهی برای خلق یک اثر سه ساعت بیشتر با این شرایط طول نمی‌کشد، اثری که بارها دیگران گفته‌اند حداقل بیش از یک هفته برای آن زمان گذاشته‌ام. همیشه در انتهای کار یادآورمی‌شوم که قلم به ذکر آمد.

   در کنار حریم امنش

بازیگر پیشکسوت و هنرمند سریال، سینما و تئاتر شهرمان هم ارادت و مجاورت در کنار امام رضا (ع) را بهترین حس دنیا اعلام می‌کند و می‌گوید: خوشحالم که در کنار این امام رئوف زندگی می‌کنم  و هر زمان که اراده کنم، می‌توانم به حریم امنش قدم بگذارم.

علیرضا سوزنچی در ادامه توضیح می‌دهد: سال‌هاست که دراین حرفه حضور جدی دارم و بارها امکان مهاجرت به پایتخت برای کار بیشتر برایم مهیا شده اما من مشهدی هستم و زندگی در شهرالرضا را دوست دارم.

حتی برای کار که به شهرهای دیگر دعوت می‌شوم وقتی به شهرمان برمی‌گردم حالم خوب می‌شود.

مجاورت در کنارعلی بن موسی الرضا(ع) اتفاق زیبایی است که بی‌تفاوت از کنار این مجاورت نمی‌توان گذشت. وی با اشاره به اینکه در آثار بسیاری که درباره امام رضا (ع) بوده، حضورجدی داشته است، بیان می‌دارد: بازیگری در نمایش‌ها، سریال‌هایی که به مضمون کارهای امام رضا(ع) برمی‌گردد، حسی غیرقابل وصف است. برای مثال در نمایش «خورشید کاروان» که با همین مضمون است هرسال در محرم و عاشورا حضور دارم.

   ممنون که مرا پذیرفتی

از هنرمند نقاش خوب شهرمان که در حادثه‌ای سال‌ها با دهان به نقاشی مشغول است، درباره حس مجاورت در کنار امام غریب نوازمان می‌پرسم و او بغض‌ می‌کند و می‌گوید: ممنونم آقا که دعوتم کردی. ممنونم که خواستی کنارت باشم.

سمانه احسانی نیا می‌افزاید: همیشه  وقتی به حرم آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) می‌رفتم هنگامی که حالم بد بود می‌گفتم آقا من همنام عروس شماهستم. من عروس شما و دختر شما هستم و مرا درآغوش بگیر. وقتی حالم بد بود ازاو می‌خواستم برایم دعا کند و دعای آن بزرگ و شایسته خداوند، خیلی از گره‌های زندگی مرا باز کرد.   این بانوی هنرمند تأکید می‌کند: خوشحالم که نزدیکشان هستم.

 دعای ایشان و بزرگان دیگر خیلی می‌تواند تسکین‌دهنده و آرامش ‌بخش باشد.

من افتخارات زیادی را از دعای این بزرگان کسب کردم. عیدغدیر سال ۹۱ در سفری که به کربلا داشتم در حرم امام حسین(ع) با خدای خودم پیمان بستم که تمام تلاشم را بکنم که فردی مستقل شوم و زندگی خودم را خودم مدیریت کنم و پیش ببرم. به خدا قول دادم که این کار را انجام بدهم و از امام حسین(ع) خواستم  برایم دعا کنند.

سمانه احسانی‌نیا با اشاره به این نکته که دعای آن بزرگ هم برای من خیلی راهگشا شد و یقین دارم که مهر تأیید خداوند بود و پس از آن سفر درست آخرهای محرم من زندگی مستقلم را آغاز کردم. می‌دانم روزی از جا  بلند می‌شوم و  خداوند درکنارمن است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.