۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 663386

در کیلومتر ۵۰ جاده مشهد به سرخس، روستای زیبای میامی در دامنه کوهی واقع شده و پذیرای آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع) معروف به امامزاده بی‌سر، یکی از نوادگان امام زین‌العابدین(ع) است.

  زیارتگاه امامزاده یحیی بن زید (ع) در میامی

روستای میامی براساس اسناد مکتوب، ۶۱۰ سال قدمت دارد و حداقل از دوره تیموریان رونق داشته که در وقف‌نامه گوهرشاد به سال ۸۲۹ هجری قمری و در کتیبه مدرسه نواب به تاریخ ۱۰۹۰ قمری به آن اشاره شده است.

میمه یا میامی در قرون گذشته در مسیر راه قدیم توس و مشهد به سرخس واقع بود و یکی از منزلگاه‌های مهم کاروانیان و مسافران به شمار می‌رفت که اهمیت آن از زمان ساخت بقعه‌ای برای امامزاده یحیی بن زید (ع) افزون شده است.

 امامزاده یحیی (ع) در سال ۱۰۷ هجری قمری متولد شد و علاوه بر کمالات معنوی از روحیه سلحشوری و شجاعت خاصی برخوردار بود. ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارش به نینوا هجرت کرد و از آنجا به مدائن، ری، سرخس و بیهق رفته و با یاران باوفایش در منطقه‌ای از توس با عمال اموی درگیر شده و لشکر آنان را منهدم و اموال آنان را به غنیمت گرفتند. در پی انتشار این خبر، فردی به نام مسلم بن اعور با ۸۰۰۰ سوار به سوی این امامزاده آمده و جنگ سختی درگرفت که تیری به پیشانی امامزاده یحیی اصابت کرد و ایشان در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسید.

افراد لشکر مسلم، سر حضرت یحیی(ع) را از بدن جدا کرده و برای حاکم آن زمان فرستادند و بدن مطهر وی را به دار آویختند که مدت چهار سال این بدن بالای دار بود تا زمانی که ابومسلم خراسانی به حکومت رسید و بدن امامزاده یحیی(ع) را از دار پایین آورد، غسل داده و کفن نمود، بر آن نماز خواند و دفن کرد.

بنای ساختمان این مزار متعلق به قرن دهم هجری است. در این بقعه امکانات و تسهیلات متنوعی برای زائران و گردشگران ایجاد شده که از جمله آن می‌توان به ده‌ها واحد سوئیت با قابلیت اسکان ۱۰۰۰ نفر، نانوایی، بازارچه و کشتارگاه، سکوهای نصب چادر، شهربازی، پاسگاه پلیس و مرکز فوریت‌های پزشکی اشاره کرد.

کاروانسراهای میامی و عباس‌آباد از دیگر بناهای به جای مانده از عهد صفوی است که در این منطقه ساخته شده و همچنان به قوت خود باقی است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمحمد ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    2 0
    http://emamzadeyahyabnezeyd.blogfa.com وبلاگ امام زاده یحیی بن زید با مدیریت حجة الا سلام سیدمحمد باقری پور امام زاده یحیی بن زید بن علی بن الحسین علیه السلام بعدازشهادت وسوزانده شدن جسدپدرش حضرت زید بن علی بن الحسین علیه السلام ازمدینه به کوفه و سپس به خراسان آمد ودر خرسان یارانی را گرد آورد و علیه حاکم وقت قیامی را آغاز کرد که به شهادت وبریده شدن سرش انجامید وبدن بی سرش بنا بر قولی در دامنه کوهی در 55 کیلومتری شرق مشهد مدفون شد که بعدها در جوار او روستائی تشکیل شد بنام میامی که امروزه یکی از مناطق گردشگری زیارتی مشهد است و درایام تعطیلات آخر هفته و تعطیلات تابستانی و ولادتها و وفیات و شهادتها و شبهای چهار شنبه و جمعه مشهدیها وزواری که به مشهد می آیند یک روز وچند روز را در جوار این امام زاده عظیم الشأن سپری می کنند . از سال 1340 که اینجانب سیدمحمد باقری پور در سن ده سالگی برای اولین بار به زیارت این امام زاده عظیم الشأن آمدم [در آن زمان نه جاده آسفالته بود، نه لوله کشی آب، نه برق، نه منزل زیادی برای شب خوابی«بجز حدود ده خانه گِلی قدیمی»، نه پاسگاهی برای امنیت، نه مغازه ای برای خرید] تا الآن که تمام آنها وجود دارد . بحمد الله و المنّة کلّا وضعیت آنجا همانند سایر مناطق ایران در سایه پر برکت جمهوری اسلامی تغییر کرده است .