منابعی در لندن اعلام کردند یک مظنون به افشای پیام‌های محرمانه سفیر انگلیس علیه رئیس‌جمهور آمریکا که موجب تنش در روابط دو طرف شد، شناسایی شده است.

شناسایی فرد مظنون به افشای پیام‌های محرمانه سفیر انگلیس علیه ترامپ
­

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه ساندی تایمز اعلام کرد فرد مظنون به افشای پیام‌های محرمانه سفیر انگلیس در واشنگتن، که منجر به اختلاف بزرگ دیپلماتیک با آمریکا شد، شناسایی شده است.

روزنامه ”میل آن ساندی“، چاپ انگلیس، هفته پیش پیام‌های محرمانه کیم داروک، سفیر انگلیس در واشنگتن، راکه در آن، دولت ترامپ را ”بی کفایت و ناکارآمد“ توصیف کرده بود، منتشر کرد. افشای این پیام‌ها با پاسخ خشم‌آلود رئیس جمهور آمریکا رو به رو شد، و داروک را وادار به استعفا کرد.

مقامات انگلیس تحقیقاتی را برای پیدا کردن فردی که عامل افشای این گزارش‌ها بوده، آغاز کرده است، و پلیس ضدتروریسم انگلیس هم جمعه اعلام کرد تحقیقات کیفری را آغاز کرده است.

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس دولتی اعلام کرد یک مظنون شناسایی، و ایده‌ها مبنی بر اینکه شاید افشای این پیام‌ها ناشی از هک شدن رایانه سفیر از سوی یک دولت خارجی باشد، رد شده است. یک منبع ناشناس دولتی به این روزنامه گفت: ”آن‌ها فکر می‌کنند می‌دانند چه کسی این پیام‌ها را فاش کرد. حال باید مدارک و شواهد لازم را برای ارائه در دادگاه جمع‌آوری کرد. فرد مظنون به پرونده‌ها و اسناد تاریخی دسترسی داشته است.“

ساندی تایمز و میل آن ساندی، هر دو، یکشنبه گزارش دادند مقامات اطلاعاتی نهاد جاسوسی و شنود انگلیس، موسوم به ”ستاد ارتباطات دولت“ قصد دارند با جستجوی رایانامه‌ها و مکالمات تلفنی به تحقیق برای یافتن فرد مظنون ملحق شوند. روزنامه دیلی میل همچنین با بی‌اعتنایی به هشدار پلیس، پیام‌های محرمانه بیشتری از داروک را منتشر کرد. پلیس به رسانه‌ها هشدار داده بود اگر اطلاعات محرمانه بیشتری منتشر کنند، ممکن است به ارتکاب اقدام مجرمانه متهم شوند.

به نوشته این روزنامه، داروک ۸ مه ۲۰۱۸ خطاب به دولت انگلیس نوشته بود که ترامپ تصمیم گرفته است به ”دلایل شخصی“ به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ خارج شود، زیرا این توافق را باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی، به دست آورده است. بنا بر اعلام روزنامه دیلی میل، داروک در این سند گفته بود که دولت ترامپ ”مصمم به خرابکاری دیپلماتیک بود.“

پیشتر بلندپایه‌ترین افسر ضدتروریسم پلیس انگلیس به رسانه‌ها هشدار داده بود اسناد بیشتری را فاش نکنند، چرا که این اقدام ممکن است ناقض ”قانون اطلاعات محرمانه رسمی“ باشد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.