رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: کیفیت نان ما در مشهد نسبت برخی از شهرها در وضعیت مطلوب تری قرار دارد.

گرمای هوا باعث کاهش کیفیت نان شده است/نانواهای آزادپز آرد بهتری دارند/ نان هنوز خیلی ارزان است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: ایران یکی از پر مصرف ترین کشورها در زمینه مصرف نان محسوب می شود چراکه غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل میدهد. نان را می توان یک وعده غذایی کامل دانست که قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد کالری، ۶۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد ویتامین و ۴۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن تمامی افراد جامعه با مصرف آن تأمین می‌شود که از این رو جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد که این موضوع سبب می شود کیفیت این محصول در کشور  با نظارت همراه بوده و دولت و دستگاه‌های مرتبط نیز در تولید نان باکیفیت توجه لازم را داشته باشند.

اما با توجه به این موضوع، متاسفانه کیفیت نان در ایران نسبت به  سال های گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفته است که در این خصوص مصطفی کشت گر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: شاید در این هوای گرم پایین آمدن کیفیت نان قدری طبیعی باشد چون گرمای هوای بر روی کیفیت نان تاثیرمنفی می گذارد و گرما باعث تخمیر زودتر نان می شود.

گشت گر افزود: درست است که من همیشه گفته ام باید فاکتور های کیفیت نان را مرتب ارتقا بدهیم ، با این همه بد نیست بدانید که کیفیت نان ما در مشهد نسبت برخی  از شهرها  در وضعیت مطلوب تری قرار دارد. البته این را هم بگویم که من اذعان دارم که ما در مشهد به لحاظ کیفی همانطور که بهترین نان را داریم نان کم کیفیت هم داریم.

رئیس اتحادیه نانوایان با اشاره به فاکتور های ارتقاء کیفیت نان گفت: آرد و کارگر فنی خوب و کار بلد از واجبات و پایه اصلی تولید یک نان خوب و با کیفیت است.همانطور که می دانید، ما در کشور و بخصوص در مشهد دو نوع نانوایی داریم یکی نانوایانی که با آرد آزاد نان می پزند و دیگری نانوایی که با آرد دولتی نان می پزد و این طبیعی است که نانوایی که با آرد دولتی، نان به دست می دهد حق انتخاب کمتری برای آرد دارد. اینها نمی توانند آرد بهتری را انتخاب کنند. برخی اردها گلوتن پایین تری دارند و به قول ما آرد سستی است و نان بی کیفیت تری از آن به دست می آید. از دیگر سو کیفیت آرد در کارخانه ها ثابت نیست برای همین کیفیت نان هم نمی تواند ثبات داشته باشد.

وی در پاسخ به اسن پرسش که آیا کارخانه ها می توانند در بهبود کیفیت آرد تاثیر بگذارند گفت: بله کارخانه ها می توانند با افزودن بهبود دهنده های مجاز و غنی کردن، آرد بهتری به نانواها ارائه کنند. به هر شکل و با توجه به فاکتورهایی که از آنها یاد کردم بی کیفیتی نان کاملا مقطعی است و با ورد به فصل سرد سال بیشتر می شود توقع آرد خوب و نان بهتر داشت.

وی درخصوص دلایل افزایش قیمت نان برغم افزایش نیافتن کیفیت نیز گفت: ما معتقدیم نان ارزان است. نانوایان دولتی پز ما از سال ۹۲ تا سال ۹۷ نرخ جدیدی دریافت نکردند و فقط ۱۰ درصد به کل دستمزد کارگرها اضافه شده است در حالیکه از سال ۹۲ تا کنون کلی به نرخ بیمه کارگران اضافه شده است و حتی قیمت همه کالاها و مواد غذایی حداقل دو برابر شده است در حالیکه درامد کارگر نانوایی تغییری نداشته است این قضیه است که کارگر را بی انگیزه می کند.

گشت گر در خصوص کیفیت نان های حجیم و صنعتی افزود: نان های حجیم یا به قولی صنعتی هنوز مورد تایید اکثر مردم نیست و با وجود زیاد شدنش در سطح شهر و کشور مردم هنوز به استفاده از نان های سنتی راغب تر هستند ، هر چند نا گفته نماند که کیفیت این نان ها نسبت به نان های سنتی خیلی بیشتر است که شاید دلیل اصلی اش استفاده ازآرد ازاد است.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.