رشت - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای ۲۲ مورد طرح تحقیقی - ترویجی در زمینه های زراعی و باغی استان خبر داد.

اجرای ۲۲ طرح تحقیقی‌ترویجی در زمینه‌های زراعی و باغی گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ،علی درجانی اظهار داشت: برای تحقق برنامه‌های مدیریت دانش و انتقال یافته‌های تحقیقی به کشاورزان، در قالب همکاری مشترک و مستمر بخش‌های ترویج، اجرا و تحقیقات در کنار بهره برداران هستیم.

وی افزود: برنامه طرح‌های تحقیقاتی ترویجی برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در ۲۰ حوزه مرکز جهاد کشاورزی ۱۱ شهرستان اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عناوین و موضوعات طرح‌های تحقیقی ترویجی را در زمینه چهار محصول عنوان کرد و گفت: ارزیابی لاین جدید برنج، توصیه کودی مناسب برای رقم گیلانه در مزارع کشاورزان در خصوص محصول برنج، انتخاب گرده دهنده مناسب برای ارقام فندق، اثر تغذیه تلفیقی شیمیایی و آلی به صورت چالکود بر عملکرد باغات فندق، بررسی و مقایسه کارآیی تله‌های مختلف جلب و شکار مگس زیتون و مقایسه عملکرد لاین‌های انتخابی لوبیا محلی انجام می‌پذیرد.

درجانی یکی از دستورات کار ترویج و تحقیقات کشاورزی را نظارت و بازدید از طرح‌های تحقیقی ترویجی در حوزه مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها دانست و ادامه داد: این نظارت باید توسط عوامل اجرایی، تحقیقاتی و ترویجی، محققان مجری طرح از مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مؤسسه تحقیقات برنج کشور، کارشناس ترویج ستادی، رئیس و کارشناسان اداره آموزش و ترویج شهرستان‌های تحت پوشش طرح، مسئول مرکز و مروج مسئول پهنه انجام گیرد.

گیلان یکی از استان های مهم در حوزه کشاورزی و دامی است که تولید کننده محصولات استراتژیکی همچون برنج و چای و در برخی محصولات از جمله بادام زمینی و فندق در کشور رتبه اول را داراست و یکی از تولید کنندگان مرغ کشور است که مازاد مصرف استان به استان های دیگر صادر می شود. سازمان چای کشور، موسسه تحقیقات برنج، مرکز توسعه نوغانداری و شرکت پرورش کرم ابریشم ایران از جمله نهادهای کشوری مرتبط با فعالیت های کشاورزی هستند که در استان گیلان استقرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.