از آیت الله مرعشی نقل است که فرمودند مشکلی ملی پیش آمده بود که به پیامبر اکرم(ص) متوسل شدم و درخواست کمک کردم. در عالم رؤیا پیامبر اکرم(ص) را دیدم که فرمودند: ما حواله ایران را به علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) داده‌ایم، از وی بخواهید که ضمانت کند.

عقلانیت و مدارا با مردم، دو خواسته‌ امام رضا(ع) از شیعیان/ پیامبر(ص) در رؤیا به آیت‌الله مرعشی چه فرمودند

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری استاد حوزه و مدرس علوم دینی در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: وجود مبارک امام رضا علیه السلام از مادری ویژه پا به عرصه گیتی نهاد؛ مادری که به فرموده موسی بن جعفر علیه السلام از سوی خداوند متعال به عنوان یکی از برترین زنان از نظر خرد و دینداری به عنوان همسر امام و مادر امام رضا علیه السلام برگزیده شدند. امام موسی بن جعفر علیه السلام به مراتب بر این جمله پدر بزرگوارشان امام صادق علیه السلام تأکید داشتند که فرزندی از تو متولد می‌شود که عالم آل محمد(ص) است.

وی با بیان اینکه امام رضا علیه السلام توسط ائمه پیشین به عنوان عالم آل محمد (ص) لقب گرفته بود نعمتی است که خداوند متعال حضورشان را به مردم ایران زمین هدیه داده است؛ افزود:امامی که نه ما میزبان بلکه ایشان میزبان خیرات و مهربانی‌ها برای تک تک ما هستند. گرچه دوران کوتاهی از زندگی امام رضا علیه السلام در این سرزمین بوده است اما امروز ایشان محل خیر و برکت و واسطه لطف حضرت حق به شمار می‌روند.از آیت الله مرعشی نقل است که فرمودند مشکلی ملی پیش آمده بود که به پیامبر اکرم(ص) متوسل شدم و درخواست کمک کردم که اگر این مشکل حل نشود قاطبه شیعه دچار خسران بزرگی خواهد شد. وی می‌گوید: در عالم رؤیا پیامبر اکرم (ص) را دیدم که به من فرمودند: ما حواله ایران را به علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام داده‌ایم. از وی بخواهید که ضمانت کند لذا وجود مبارک امام رضا چنین فضیلت و جایگاهی دارد.

 استاد حوزه و دانشگاه گفت: موسی بن جعفرعلیه السلام همواره در جمع فرزندان خود امام رضا علیه السلام را مورد تکریم ویژه‌ای قرار داده و خطاب به آنها می‌فرمودند که حرمت ایشان را نگه دارید و سخنش را گوش کنید که امرش امر من  و سخنش سخن من است. قطعاً امامی با چنین جایگاه ویژه‌ای نعمت و برکتی بسیار ارزشمند برای ما به شمار می‌رود از این رو در کنار طلب حاجت و پناه بردن به امام رضا علیه السلام چه خوب است که گاهی اوقات بی حاجت ایشان را زیارت کنیم و اتفاقا ما به دنبال اطاعت و به جای آوردن خواسته‌های امام رضا علیه السلام باشیم.

وی افزود: در روایت دینی در خصوص انتظارات امام رضا علیه السلام از شیعه آمده است که اولین موضوعی که امام از امت طلب دارند توجه به عقلانیت است به این معنا که مومن بدون خردورزی از نظر امام دارای چندان جایگاه ارزشمندی نیست بلکه  اولین خواسته امام از مؤمنین عقلانیت، تفکر و خرد ورزی است چرا که امام رضا علیه السلام عقل را بهترین دوست انسان و جهل را دشمن انسان معرفی کرده‌اند. دومین انتظار حضرت امام رضا، اهتمام به مدارا با مردم و گره‌گشایی از کار آنهاست.

حجت الاسلام بهاری گفت: نباید از کنار درخواست‌ها و کمک به دیگران به بهانه‌های مختلف گذشت و با مردم باید وظیفه شناس و اهل سخاوت بود.امام رضا علیه السلام از مؤمنان و شیعیان عمل گرایی همیشگی را طلب می‌کنند.امام رضا علیه السلام در جواب جمعی که ماه‌ها آنها را به حضور نپذیرفته بود علت عدم پذیرش را اینگونه توضیح داد که: در حالی خود را شیعه امیرالمؤمنین می‌خوانید که در انجام واجبات کوتاهی می‌کنید، با آنکه خمس، نماز و روزه واجب است؛ آن‌ها را ترک کرده‌اید در حالی که به زیارت مستحبی می‌روید؛ در ادای حقوق مردم کوتاهی می‌کنید و در جایی مانند بیان واقعیت غدیر تقیه می‌کنید و در جایی که لازم نیست لب به جسارت باز می‌کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.