سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه تحریم‌های این دوره به هیچ عنوان با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: با این حال کشور از دوران شوک تحریم عبور کرده و شرایط اقتصادی به به بهبودی و تثبیت است.

ربیعی: از دوران شوک تحریم عبور کرده‌ایم/ اجازه نمی‌دهیم شرایط ظهور سودجویان جدید مثل زنجانی تکرار شود

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه باید به سمتی برویم که خدمات عمومی بیشتری به نیازمندان ارائه دهیم، اظهار داشت: اصلاح ساختار مالیاتی و نظام تأمین اجتماعی در جلسه اخیر سران قوا مطرح شد و دیدگاه مورد تأکید اینست که باید از افراد برخوردار دریافتی‌های منصفانه داشته باشیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که در جلسه اصلاح ساختار بودجه نیز مطرح شد اصلاح ساختار نظام مالیاتی و نظام اجتماعی است که در دستور کار دولت قرار دارد.

ربیعی افزود: در جلسه امروز هیات دولت آیین نامه اجرایی استانداردهای کالاهای پزشکی تصویب شد. این آیین نامه کمک می کند تا در تجهیزات پزشکی عدول نداشته باشیم.

وی تقویت نقش نظارت بانک مرکزی بر عملکرد صندوق های قرض الحسنه که خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد را از دیگر مصوبات امروز هیات دولت عنوان کرد و اضافه کرد:  همچنین اصلاحات در تقسیمات کشوری در استان های خوزستان، فارس، اردبیل و همدان امروز در جلسه هیات دولت در دستور کار قرار گرفت.

ربیعی تصریح کرد: رسیدگی به سیل زدگان و مشکلات آنها از دیگر مواردی است که امروز در جلسه هیات دولت در دستور کار قرار گرفت. دولت هر دو هفته یکبار مصوباتی در این زمینه دارد. امروز نیز در جلسه هیات دولت ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای وزارت جهاد، صمت، سازمان بنادر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص دادیم.

عمده نوسانات ارزی ناشی از جنگ روانی آمریکا بود

ربیعی در  پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تحریم ها بر نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور و نگرانی از ظهور سودجویان و بابک زنجانی‌های جدید در اقتصاد کشور اظهار داشت : تحریم ها شرایطی را ایجاد کرده که بعضاً اقتصاد ما تحت تاثیر قرار گرفته است، اما بیشتر نوسانات ارزی و تورم ما ناشی از جنگ روانی آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: تحریم های فعلی آمریکا علیه ایران با دوره های قبلی آن به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. ناامنی های روانی جامعه ما ناشی از جنگ روانی طرف مقابل است زیرا افرادی در برخی از کشورها نشسته‌اند و داخل ایران را رصد می‌کنند و اطلاعات ما را به کسانی از جمله رژیم صهیونیستی می‌دهند که در این فضا سازی مؤثر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشور از دوران شوک تحریم ها عبور کرده ،تصریح کرد: امروز علائم خوبی را می‌بینیم، تورم ماهیانه کاهش پیدا کرده و ثبات نسبی در بازار ارز بوجود آمده است. همه با هم باید به ایجاد فضای آرام و امنیت روانی داخلی کمک کنند تا ثبات در بازارها ایجاد شود.

با همکاری نهادهای اطلاعاتی و وزارت نفت، کسی نمی‌تواند از دوران تحریم استفاده کند

ربیعی بیان کرد: درست است که دشمن هم تجربه پیدا کرده و تحریم های سخت تری اعمال می کند ولی ما هم تجارب تحریم های قبلی را داریم و تدابیر بسیاری را اندیشیدیم و مطلع هستم با همکاری های بین دستگاه اطلاعاتی و وزارت نفت، شرایطی که برخی بخواهند از دوران تحریم ها استفاده کنند دیگر وجود نخواهد داشت.

وی گفت: نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت.

یارانه آرد نان حدف نخواهد شد

سخنگوی دولت گفت: ما امسال ۸۴۰۰ میلیارد تومان برای اقشار خاص و گروه‌های هدف در نظر گرفته ایم. یارانه آرد برای نان حذف نخواهد شد، آنچه در آیین نامه آمده آرد صنعتی بوده که به سمت آرد مورد استفاده خواهد رفت، حذف سه دهک به هر اندازه ای که مقدور باشد اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه بطور کلی یک ضعفی در پایگاه های اطلاعاتی شصت هفتاد ساله داریم، خاطرنشان کرد: سامانه مالیاتی و پایگاه رفاهی ایرانیان بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و کلیه دستگاه ها موظف به همکاری شدند، الان هم قرار شده با اهرم مالیات بر فعالیت های اختلال زا نظارت شود، ما مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار داریم که مسکن هم بخشی از آن است اما شتاب زده عمل نمی‌کنیم تا سرمایه از این بخش خارج نشود.

ربیعی در خصوص وجود مشکل زیر ساخت در  شهرک‌های صنعتی، گفت: ما از محل مالیات بر عوارض بخشی را به شهرک ها اختصاص می دهیم، در لایحه مالیات بر ارزش افزوده سهمی را برای شهرک های صنعتی اختصاص داده ایم، الان هم اغلب شهرک های صنعتی از زیر ساخت خوبی برخوردار است.

جزئیاتی از ساختار جدید اقتصادی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه دولت در ساختار جدید اقتصادی تصویب شده برای نحوه سهمیه بندی و عرصه بنزین چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: حدود چهار ماه کمیته های تخصصی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، صمت، مجلس و مرکز بررسی‌های استراتژیک روی این موضوع مهم کار می کنند و نتایج آن در جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شد.

ربیعی گفت: این تغییر ساختار در درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقا ثبات، توسعه، عدالت و اصلاحات نهادی آمده است. امروز عدالت‌های منطقه‌ای مطلوب نیست و سهم یک نفر در منطقه خاش با یک تهرانی و اصفهانی یکی نیست.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت در باب اوقات فراغت، گفت: وزارت آموزش و پرورش چندین برنامه را برای اوقات فراغت در نظر گرفته است. صداوسیما نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته است اما به طور کلی سیاست‌گذاری دقیقی برای اوقات فراغت نکرده‌ایم. واقعا شهرهای فاقد سینما و تئاتر و ورزشگاه زندگی شبانه ندارند. ما نیازمند سیاست‌گذاری برای زندگی شبانه هستیم. زندگی شبانه واقعیتی است که باید به طور سالم دنبال شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه جایگاه آقای جهانگیری در دولت محکم است، گفت: سندیکاها و گروه‌های اجتماعی از اهداف دولت بودند که در این کار موفق بودیم، خیریه‌های ایجاد شده در این دولت از تمام خیریه ها ایجاد شده در کشور در طول سالیان قبل بیشتر شده است.

وی در مورد اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، گفت: ما اقدام حقوقی لازم را در خصوص پرسنل این نفتکش که به اسارت نیروهای انگلیسی در آمده دنبال می کنیم، خود دادگاه جبل الطارق چیز مهمی پیدا نکردند و خدمه را آزاد کردند و پیش بینی می کنم انگلیسی ها بزودی این نفتکش را رها می کند، ما توصیه مان این است که بجای فرستادن ناو به منطقه اجازه دهند منطقه بدست کشورهای منطقه اداره شود.

سخنگوی دولت در مورد انتشار خبر دستگیری فریبا عادل خواه، گفت: من خبر ندارم که چه کسی ایشان را دستگیر کرده و از این موضوع خبری ندارم.

واکنش ربیعی به روایت کاندو از مبادله جیسون رضائیان

وی در مورد روایت مبادله جیسون رضائیان سریال گاندو بیان داشت: اقصد ورود به این موضوع را ندارم البته آقای واعظی هم موضعی گرفتند. یک سریال را در حد یک سریال باید بررسی کرد، ولی در ژانرهای اطلاعاتی باید خوانش با اصل موضوع هماهنگی داشته باشد. تمایل ندارم بیشتر در این باره صحبت شود. اما این را بگویم زمانی که بحث زندانیان در مکاتبات برجام مطرح می‌شود، اصلا رضاییان دستگیر نشده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.