بوشهر- استان بوشهر در منطقه گرم و خشک کشور واقع‌شده و از طرفی با کمبود شدید منابع آب روبرو است به‌طوری‌که ۹۵ درصد آب شرب شهرها و روستاهای آن از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود.

درختان بندر گناوه آب شرب مصرف می‌کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: یکی از منابع تأمین‌کننده آب استان بوشهر سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد است و بخش دیگری از چشمه ساسان و شاپور در کازرون استان فارس تأمین می‌شود.
آب شهرستان گناوه نیز با ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در شمال استان بوشهر از خط انتقال سد کوثر تأمین می‌شود.

حال اگر با این اوصاف بشنوید که بخشی از این آب شرب  که با مشکلات و هزینه فراوان به دست ما می‌رسد اما برای آبیاری فضای سبز خیابان‌ها صرف می‌شود و از طرفی دیگر حتی یک قطره از حجم آب پساب فاضلاب گناوه به میزان ۲ میلیون مترمکعب در سال به کار فضای سبز نمی‌آید چه خواهید گفت؟

باوجوداینکه هر قطره آب در حال حاضر حکم کیمیا را دارد اما روزانه افزون بر ۱۰۰ هزار مترمکعب آب برای فضای سبز این شهر مصرف می‌شود.

در شرایطی که همواره مردم را به‌صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف آب تشویق و ترغیب می‌کنیم، آبیاری فضای سبز با آب شرب به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و اگرچه که مسئولان شهرستان همواره بر این مسئله تأکیددارند، اما هنوز فضای سبز با آب شرب آبیاری می‌شود.

هرچند که تنها این شهرداری نیست که آب شرب مردم را به‌پای فضای سبز می‌ریزد بلکه بسیاری از دامداری‌ها و حتی واحدهای صنعتی و کارگاهی از آب شرب استفاده می‌کنند و این موضوع موجب کمبود آب و اعتراض شهروندان شده است.

این در حالی است که شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان فضای سبز شهری موظف شدند برنامه عملیاتی خود را در زمینه کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی در این فضا اجرا کنند و نشست‌های متعددی در این زمینه برگزارشده اما تاکنون قدم‌های برداشته‌شده عملیاتی نشده است.

طرح جایگزینی زمان‌بر است

رئیس شورای اسلامی شهر گناوه بابیان اینکه استفاده از پساب به‌جای آب شرب به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مدیران پیگیری می‌شود بیان می‌کند: مصرف روزانه آب فضای سبز حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب است که البته این میزان را کاهش داده و در حال حاضر با توجه به وضعیت کم‌آبی به چهار هزار مترمکعب رساندیم.

زهرا عرب زاده  بابیان اینکه به‌منظور طرح جداسازی آب آشامیدنی از فضای سبز در تلاش هستیم و مطالعات آن توسط یکی از شرکت‌های وابسته به پارک علم و فناوری انجام خواهد شد بیان کرد: با توجه به مصوبه شورای شهر پیگیری‌های لازم به‌عمل‌آمده و این طرح بااعتبار ۸۹۰ میلیون ریال در دستور کار قرارگرفته است.

وی عنوان کرد: در همین راستا با اجرای این طرح پساب فاضلاب و کانال‌های دفع آب‌های درون‌شهری پس از آزمایش‌های لازم تأمین و تصفیه و در فضای سبز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این موضوع که اجرای این طرح زمان‌بر بوده و به‌طور حتم اجرای آن برای امسال امکان‌پذیر نیست تصریح کرد: در همین راستا در اجرای کاهش ۳۰ درصدی آب شرب از آب فضای سبز حدود ۱۰ انشعاب توسط شهرداری از مدار خارج‌شده است.

خط‌ونشان فرماندار

درحالی‌که مسئولان شهرداری گناوه مدعی کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی در فضای سبز هستند اما کرامت جوکار رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه می‌گوید: در جلسه پارسال شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان مصوب شد که شهرداری‌های گناوه و ریگ باید ۳۰ درصد از آبیاری فضای سبز از آب شرب مردم را کاهش دهد این در حالی است که به‌رغم مصوبه شورا حرکتی توسط شهرداری‌ها صورت نگرفته است.

در همین حال فرماندار گناوه نیز با انتقاد از کم‌کاری برخی مسئولان اظهار کرد: برای آبیاری در فضای سبز گناوه به‌صورت غرق آبی استفاده می‌شود که این‌یک روش غلط است و باید از سیستم‌های نوین استفاده شود.

سید علی پاک‌نژاد افزود: آب مراکز تولیدی و صنعتی و دامداری‌های این شهرستان نیز با توجه به وضعیت کنونی باید از آب شرب مردم جدا شود.

فرماندار گناوه گفت: تاکنون سهمیه اختصاصی برای این مراکز در نظر گرفته نشده و از آب شرب مردم استفاده می‌کنند که با جداسازی به‌موقع و سریع‌تر به مشترکان آب می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.