۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 663439

بررسی تبلیغات فروش فرش در «سایت دیوار» از سوی کارشناسان سازمان صمت خراسان رضوی و ردزنی‌های صورت گرفته موجب شد تا یک مرکز فروش فرش بی‌هویت در مشهد شناسایی و پلمب شود.

قالی فروشی قلابی!

مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس و در تشریح این ماجرا عنوان کرد: چند روز پیش در پی رصدهای تیم‌های کارشناسی روی برخی آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی، چندین آگهی فروش فرش در سایت «دیوار» توجه کارشناسان را به خودش جلب کرد.

وی تصریح کرد: حساسیت کارشناسان از آن جایی روی ماجرا چند برابر شد که در آگهی درج شده قیمت فرش‌هایی که ۷۰۰ شانه عنوان شده بود، تفاوت معناداری با قیمت رایج در بازار داشت و ارزان‌تر عنوان شده بود.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان ادامه داد: وقتی موضوع در معاونت بازرسی سازمان صمت استان مطرح شد از یک تیم زبده کارشناسی که ماجرا در حوزه فعالیت آن‌ها بود، خواسته شد تا به ماجرا ورود کرده و پشت پرده این اختلاف قیمت فرش‌های ۷۰۰ شانه با آنچه در بازار وجود دارد را روشن کنند.

از همین رو بررسی ماجرا به صورت دقیق آغاز و ابتدا با عامل درج آگهی یادشده تماس گرفته شد. اما هربار که کارشناسان می‌خواستند در پوشش خریدار فرش به محل فعالیت غیرمجاز فرد مذکور مراجعه کنند، این کار میسر نمی‌شد، چراکه فرد متخلف در طول یک هفته در حدود سه بار مکان فعالیتش را تغییر داد تا ردی از خودش باقی نگذارد.

تلاش کارشناسان سرانجام نتیجه داد و آن‌ها توانستند مرکز اصلی فعالیت فرد متخلف را حوالی خیابان پنجتن شناسایی و آنجا را که در پوشش یک مغازه فرش‌فروشی فعال بود، مورد بازرسی سرزده خود قرار دهند.

 فروش گنجشک جای قناری!

مهدی مقدسی به ماجرای تقلبی صورت گرفته که مردم از آن اطلاعی نداشتند هم اشاره و عنوان کرد: در پی بازرسی اولیه کارشناسان مشخص شد در محل انواع فرش با شناسنامه بی‌هویت برندهای مختلف و با کیفیت‌های مختلفی نگهداری می‌شود. از طرفی بررسی شناسنامه‌های فرش که پشت فرش نصب شده بود، نشان می‌داد فرش‌های عرضه شده در پوشش تراکم ۷۰۰ شانه به هیچ عنوان کیفیت مذکور را ندارد و تراکم آن در حد ۳۵۰ تا ۵۰۰ شانه است.

  ردپای تخلف به کاشان رسید!

وی بیان داشت: از طرفی نکته قابل تأمل این بود که پشت برخی فرش‌ها و در بین بافت آن‌ها درج شده بود ۷۰۰ شانه و این را به خریدار القا می‌کرد فرشی را که خریداری کرده بدون شک ۷۰۰ شانه است؛ این درحالی بود که وقتی از عامل فروش در مورد این نکته فریبنده پاسخ خواسته شد، او مدعی بود کارخانه‌هایی که فرش‌ها را برای او می‌فرستند در حوالی شهر کاشان واقع شده‌اند، دست به این اقدام زده‌اند!

وقتی از محل حدود ۱۲۵ فرش بی‌هویت کشف شد و تحقیقات نشان می‌داد باید تعداد فرش‌های تقلبی بیشتر از این‌ها باشد، ماجرا با جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد درمیان گذاشته شد و در پی آن قاضی دشتی فدکی دستور شناسایی محل‌های احتمالی دپوی فرش‌های تقلبی را صادر کرد.

از همین رو عامل این اقدام که در محاصره اقدام‌های متقلبانه صورت گرفته قرار داشت، مجبور شد محل نگهداری قسمتی دیگر از فرش‌ها را هم در همان حوالی لو بدهد. از همین رو بسرعت تیم کارشناسی به محل مراجعه و در بازرسی از محل حدود ۱۳۰ فرش تقلبی و بی‌هویت دیگر نیز کشف کردند.

  یک اتو و کلی شناسنامه فرش برای اجرای نقشه تقلب!

کارشناس مسئول معاونت بازرسی به کشف ادوات انجام تقلب هم اشاره و موضوع را این‌گونه بیان کرد: هنگام بازرسی موشکافانه از انبار یادشده، تعداد زیادی شناسنامه فرش تقلبی و در کنار آن یک دستگاه اتوی مخصوص نصب شناسنامه روی فرش نیز کشف شد. با توجه به کشف ادوات مذکور این نتیجه حاصل شد که عامل این اقدام روی فرش‌های تقلبی شناسنامه‌های جعلی نصب و فرش‌هایی را که براساس بررسی انجام شده تراکمشان بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ شانه بود، به عنوان فرش‌های ۷۰۰ شانه به مردم می‌فروخته است!

همزمان با جمع‌آوری ادله تخلف، مکان‌های مورد شناسایی با دستور مقام قضایی پلمب و فرد خاطی پس از تنظیم پرونده تقلب، همزمان با ارسال پرونده به دادسرای انقلاب معرفی شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.