مواضع دوگانه و متناقض آمریکا در قبال آرزوی هسته‌ای محمد بن سلمان، بی‌توجهی دولت ترامپ به تهدیدهای ناشی از همکاری هسته ای آمریکا و عربستان و تمرکز آن بر انجام معامله‌های سودآور را برملا می‌سازد، کار به جایی رسیده است که ترامپ عربستان دارای بمب هسته‌ای در آینده را به بهانه بازدارندگی ایران پذیرفته است.

رژیم سعودی از دیرباز به دنبال سلاح هسته‌ای بوده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ «مرآة الجزیره» در مقاله‌ای به قلم «حسن صعب» تحلیلگر سعودی تبار نوشت: علی رغم خطر موضعی که محمد بن سلمان ولی عهد عربستان سعودی ماه‌ها پیش در مورد ساخت بمب هسته‌ای در این کشور اعلام کرد و گفت اگر ایران به بمب هسته‌ای دست یابد، عربستان نیز بی شک بمب هسته‌ای خواهد ساخت، اما دنیا هیچ واکنشی به این سخن تحریک آمیز بن سلمان نشان نداد و در مقابل بر ایران که همواره اعلام کرده به هیچ وجه دنبال بمب هسته‌ای نیست و سازمان‌های بین‌المللی ذی ربط این را تأیید کرده‌اند، فشار وارد و تحریم اعمال می‌کند.

بن سلمان چند روز بعد نیز ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد و گفت: ایران با آزادی و بدون ترس از مجازات هرگونه می‌خواهد در خاورمیانه رفتار می‌کند. توافق هسته‌ای دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تأخیر می‌اندازد ولی مانع از آن نمی‌شود، بنابراین باید توافقی حاصل شود که تصمین کند ایران به هیچ وجه سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.

با استناد به این مواضع بن سلمان و واکنش‌های جامعه بین‌الملل به ویژه آمریکا به آن برخی نشانه‌های منفی نمایان می‌شود که تأکید می‌کند بنیان سیاسی- اخلاقی که جامعه بین‌المللی ادعا دارد در موضع گیری‌های سیاسی خود بر آن مبتنی است، بسیار سست است. این نشانه‌ها عبارتند از: تهدید بن سلمان به ساخت و یا دست یابی به بمب اتم با صرف نظر از تمام بهانه‌ها و توجیهات و جدیت آن، نقض آشکار قوانین بین المللی و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به شمار می‌رود.

تمایل درونی عربستان سعودی به داشتن سلاح هسته‌ای که چیزی فراتر از هدف تحقق موازنه متوهمانه قدرت با جمهوری اسلامی است، قوانین اخلاقی که جامعه بین‌الملل و در صدر آن آمریکا و کشورهای اروپایی داعیه آن را دارند، نقض می‌کند. این قوانین تهدید جوامع انسانی چه از طریق ساخت و داشتن تسلیحات کشتار جمعی و چه از طریق آغاز جنگ‌های ویرانگر را محکوم می‌کند.

آروزی هسته‌ای عربستان و مشخصاً در عرصه نظامی آن موجب تحریک دیگر کشورها به داشتن این نوع تسلیحات و آغاز مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد که این موضوع منجر به صرف منابع مالی کشورها در جای غیر مناسب خود، بی‌ثباتی، تشدید نزاع‌های منطقه‌ای و تهدید صلح جهانی می‌شود.

بهانه ولی عهد سعودی مبنی بر تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته‌ای اساساً یک بهانه واهی و سست است چراکه ایران یک توافق بین‌المللی با کشورهای پنج بعلاوه یک را پذیرفته است که براساس آن به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و براساس استراتژی هسته‌ای ایران اصلاً موضوع سلاح هسته‌ای در این کشور وجود ندارد. این بهانه تنها به ادعاها و نه واقعیت‌های مثبت استناد دارد.

جالب اینجاست که عربستان سعودی هیچ روزی برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی که دارای صدها کلاهک اتمی است در خصوص داشتن سلاح هسته‌ای اظهار تمایل نکرده است، رژیمی که همواره کشورهای عربی و اسلامی را تهدید می‌کند.

مواضع دوگانه و متناقض آمریکا در قبال آرزوی هسته‌ای عربستان بی اهمیتی و بی توجهی دولت ترامپ به تهدیدهای ناشی از همکاری هسته‌ای آمریکا و عربستان و تمرکز آن بر انجام معامله های سودآور را برملا می‌سازد و کار به جایی رسید که ترامپ عربستان هسته ای در آینده به بهانه بازدارندگی ایران را پذیرفته است.

اما رژیم صهیونیستی با ایجاد رآکتورهای هسته‌ای در عربستان چه به واسطه آمریکا و چه دیگران مخالف است؛ چراکه می‌ترسد عربستان پس از آن به ساخت سلاح هسته‌ای روی آورده و در آینده این تسلیحات در اختیار حاکمانی مخالف با این رژیم قرار گیرد و با استفاده از آن اسرائیل را هدف قرار دهند.

این موضع عربستان در روند سیاسی و عملی خود در ارتباط با ساخت رآکتورهای هسته‌ای در کشور، نشان دهنده علاقه قبلی رژیم سعودی برای ساخت و داشتن سلاح هسته‌ای است و نمی توان از میزان خطر این موضع ولو به بهانه بازدارندگی ایران کاست چراکه حاکمان سعودی و به ویژه محمد بن سلمان که به خونخواری و کشتار مردم بی گناه مشهور است، شایستگی داشتن سلاح هسته‌ای را ندارند چراکه افکار افراطی وهابی آنها نزد همگان شناخته شده و تاریخ سیاسی آنها پر است از دشمن کشی با توسل به هر شیوه ممکن، همانطور که دیدیم چگونه جمال خاشقچی روزنامه نگار معروف و مخالف خود را به قتل رساندند.

براساس مستنداتی که محمد الخلیوی دیپلمات سابق سعودی برملا ساخت، عربستان از سال 1975 برای دست یابی به سلاح هسته‌ای تلاش کرده است و برنامه‌ای محرمانه را در این راستا دنبال کرده است. علاوه براین ریاض از برنامه هسته‌ای صدام حسین دیکتاتور سابق حمایت مالی کرده است تا او در مقابل سلاح هسته‌ای خود را پس از تولید در اختیار عربستان قرار دهد.

این کشور همچنین با حمایت مالی از برنامه هسته‌ای پاکستان، خواستار انتقال تکنولوژی حساس و مرتبط با بمب هسته‌ای به این کشور بوده است.

بنابراین و براساس آنچه گذشت مسئولیت تهدید محمد بن سلمان به ساخت بمب هسته ای و یا داشتن آن متوجه جامعه بین‌الملل خواهد بود و حمایت بی حد و حصر آمریکا از عربستان در قبال دریافت پول و موضع متناقض آن در قبال برنامه هسته‌ای ایران و عربستان و نیز حمایت مستقیم آنها از سلاح اتمی رژیم صهیونیستی پیامدهای بسیار ناگواری را برای امنیت جهانی به بار خواهد آورد؛ به ویژه آنکه هسته‌ای شدن کشوری مانند عربستان به هیچ وجه در مقابله با ایران سودمند نخواهد بود چراکه این سلاح در نهایت به دست مجاهدان اسلام خواهد افتاد، همانطور که رهبر انقلاب اسلامی ایران پیش از این از آن خبر داده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.