قزوین_  سه شهرستان آوج، بوئین زهرا و تاکستان پوشش ۱۰۰ درصدی افراد بالای ۳۰ سال را در این طرح داشتند.

 پوشش ۱۰۰درصدی سه شهرستان قزوین در طرح کنترل فشار خون

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سولماز فرخ زاد روز یکشنبه در نشست خبری که به منظور ارائه گزارشی از روند اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: بیماری های قلبی و عروقی در رأس بیماری های غیرواگیر در سراسر جهان قرار دارد.

وی افزود: ۴۴ الی ۴۵ درصد مرگ و میرها از بیماری های قلبی و عروقی ناشی می شود که در سال گذشته، ۹۷ هزار نفر بر اثر بیماری قلبی و عروقی مرتبط با فشار خون بالا فوت کردند.

مدیر اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان قزوین فشار خون را مهم ترین عامل ریزفاکتور در بیماری قلبی و عروقی عنوان و بیان کرد: در کشور ما ۵۶ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود مطلع هستند که در استان قزوین این عدد برابر ۴۷ درصد است.

فرخ زادیادآور شد: در ابتلا به فشار خون بالا عوامل مختلفی نظیر نمک تاثیرگذار است چراکه میزان مصرف مناسب نمک ریزفاکتور اساسی در فشار خون محسوب می شود و ۵ گرم در روز میزان مصرف مناسب نمک برای هر فرد است.

وی میزان مصرف نمک مناسب در استان را حدود هشت و هشت دهم درصد عنوان کرد.

مدیراجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان قزوین بیان کرد: مداخلات خوبی در موضوع صنایع غذایی از سال ۹۴ انجام شده است تا از نمک کمتری در محصولات غذایی استفاده شود و نظارت های مناسبی نیز در سطح صنایع شده است.

فرخ زاد مطرح کرد: در خصوص طرح ملی غربالگری فشار خون می توان گفت که براساس غربالگری در طرح بسیج کنترل فشار خون، هشت درصد جمعیت زیر ۳۰ سال در کشور مبتلا به فشار خون بالا بودند.

وی با بیان ینکه عوامل دیگری نیز در ابتلا به فشار خون تاثیردارد، اضافه کرد: مصرف دخانیات عامل دیگری در ابتلا به فشار خون بالا بوده که شیوع مصرف سیگار در استان ما ۱۳ درصد و در کشور ۱۱ درصد است که قزوین در این خصوص رتبه سوم در کشور را به خود اختصاص می دهد.

مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به زمان اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تصریح کرد: این طرح از ۱۷ خرداد ماه به صورت عملیاتی با کمک تمام سازمان ها آغاز شد وگروه های هدف در این طرح افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی بودند.

فرخ زاد اضافه کرد: برای اجرای این طرح و غربالگری فشار خون ایستگاه های ثابت و سیار در سطح شهر از جمله ۸۸۰ ایستگاه موقت در استان راه اندازی و خدماتی به مردم ارائه شد.

وی اضافه کرد: این طرح که در ۱۵ تیر ماه پایان پذیرفت، فشار خون ۵۲۸ هزار و ۸۸۴ نفر از افراد بالای ۳۰ سال بدون احتساب افرادی که به صورت خوداظهاری نسبت به کنترل فشار خونشان در سامانه اقدام کردند، اندازه گیری و ثبت شد.

مدیراجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان قزوین گفت: جمعیت بالای ۳۰ سال در استان قزوین ۶۳۳ هزار نفر است که نزدیک ۸۴ درصد در این طرح پوشش قرار داشتند که سه شهرستان آوج، بوئین زهرا و تاکستان پوشش ۱۰۰ درصدی افراد بالای ۳۰ سال را در این طرح داشتند.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۱ هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شده است که در سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) پرونده دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.