۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 663462

شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را طوفانی آغاز کرد و در آستانه رونمایی از گزارش‌های عملکرد ۳ ماهه توانست با ثبت بیشترین میزان رشد از سوم تیرماه

جهش سه کانالی شاخص سهام/ تپیکس در قله تاریخی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را طوفانی آغاز کرد و در آستانه رونمایی از گزارش‌های عملکرد ۳ ماهه، توانست با ثبت بیشترین میزان رشد از سوم تیرماه، با ثبت عدد ۲۵۳۵۷۷ در ارتفاع جدیدی قرار گیرد. رشد ۱.۲ درصدی شاخص سهام در حالی رقم خورد که روز گذشته شاهد عرضه سهام پتروشیمی نوری در بورس تهران بودیم. عرضه‌ای که با وجود ناخرسندی معامله گران از قیمت تعیین شده با استقبال بی‌نشطی سرمایه‌گذاران همراه شد و با شرکت بیش از ۵۸۰ هزار کد معاملاتی رکورد جدیدی در کارنامه این بازار به ثبت رساند و از تشنه بودن نقدینگی برای ورود به معاملات سهام خبر داد.

امروز افزایش توجه معامله‌گران به شرکت‌های با ارزش بازار بالا که عمدتا در میان زیرمجموعه های کالایی بورس تهران قرار می‌گیرند سبب شد تا در مقابل رشد ۱.۲ درصد شاخص کل، شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، به رشد ۰.۷ درصدی بسنده کند.

در روزی که شاخص سهام در قله جدید این بازار ایستاد با وجود غیبت برخی شرکت‌های بزرگ به دلیل برگزاری مجامع، نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گروه مپنا، پتروشیمی پارس، ارتباطات سیار ایران و معدنی و صنعتی گل ‌گهر بیشترین نقش در جهش سه کانالی نماگر بورس تهران را عهده‌دار بودند.

تحرکات مثبت معامله‌گران در نماد شرکت‌های معدنی از ویژگی‌های مهم معاملات بورس تهران در دو سه روز اخیر بوده است. دوقلوهای سنگ‌آهنی بازار یعنی «کچاد» و «کگل» در معاملات امروز ضمن برخورداری از تقاضای مطلوب نقش زیادی در جهش شاخص کل داشتند. به نظر می‌رسد موضوع افزایش قیمت سنگ‌آهن که در مجمع «کگل» هم بازتاب موثری داشته در حال حمایت از سهام مرتبط است.

در مقابل اما خودرویی‌ها تحت فشار سنگین عرضه از سوی معامله‌گران قرار گرفتندو عمدتا با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سایپا در میانه کار بازار خودرویی‌ها را تحت تاثیر قرار داد. سایپا که در گزارش حسابرسی نشده سال ۹۷ به ازای هر سهم ۱۲۳ تومان زیان شناسایی کرده بود امروز خبر از تعمیق زیان در گزارش حسابرسی شده و تبدیل زیان ۱۲۳ تومانی به ۱۴۲ تومان داد.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با رشد حدود ۶۰ واحدی همراه شد و در سطح ۳۳۱۶ واحد ایستاد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ‌آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، تولید نیروی برق دماوند و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین نقش در صعود آیفکس را بر عهده داشتند. در این شرایط بیشترین رشد قیمت روزانه از آن نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، سنگ آهن گهرزمین، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و کشاوری مکانیزه اصفهان کشت شد. در مقابل سهام شرکت‌های قند شیروان قوچان و بجنورد، اعتباری ملل، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز با بیتشرین کاهش قیمت طی معاملات روز یکشنبه مواجه شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.