چندی پیش نمایشگاهی از آثار یک بانوی کاریکاتوریست مشهدی در نگارخانه اشراق مشهد به نمایش درآمد.

کاریکاتور؛ بیان یک دغدغه ذهنی با زبان تصویر

«عفت امجدی‌پور»، کارتونیست جوان مشهدی و از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی است. حضور در نمایشگاه جمعی کارتون و کاریکاتور تهران (۱۳۹۴)، مشهد (۱۳۹۵) و تصویرگری مشهد (۱۳۹۷)، عضو هیئت انتخاب دومین جشنواره بین‌المللی قدس (تهران، مرداد ۱۳۹۷) و فینالیست و منتخب جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی نظیر نفر اول جشنواره بین‌المللی Xilingol ۲۰۱۸ چین، نفر دوم دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کارتون سوریه (۲۰۱۶)، نفر دوم دومین جشنواره کشوری دکتر سلام (تهران، ۱۳۹۵)، برگزیده دومین جشنواره کشوری ققنوس (ساری، ۱۳۹۷) و... از جمله فعالیت‌ها و افتخارات این بانوی هنرمند خراسانی است.

گفت‌وگویی با وی در مورد سابقه هنری و آثارش انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.

 آیا کاریکاتور بیان یک دغدغه ذهنی با زبان تصویراست؟  

برای سوژه‌یابی و خلق یک کاریکاتور نمی‌توان فقط به تیتر اخبار اکتفا کرد.

 از چه زمانی و چطور شد که به سمت هنر کارتون و  کاریکاتور روی آوردید؟

مدت زیادی است که نقاشی می‌کنم اما از اواخر سال ۹۱ بود که به هنر کاریکاتور گرایش پیدا کردم چون در کاریکاتور می‌توانی حرفت را بگویی و نظر یا نقدت را در مورد موضوعی که ذهنت را مشغول کرده، به زبان تصویر بیان کنی. علاوه بر این، نقشی که کارتون و کاریکاتور می‌تواند در فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری بر مخاطب ایفا کند، بیش از دیگر هنرهاست و می‌تواند کمک بسیاری به این جریان کند.

 

 مهم‌ترین دغدغه ذهنی شما برای خلق اثر چیست؟

عمده آثارم درباره مسائل روز و موضوعات اجتماعی است که در برهه‌های زمانی مختلف مطرح می‌شود مثل فرهنگ شهروندی، کودک همسری و... البته برای ایده‌یابی در این کار نمی‌شود فقط به تیتر اخبار اکتفا کرد. یک کارتونیست باید تحقیق و مطالعه بسیاری داشته باشد، اتود بزند و درگیر موضوع شود تا بتواند به نتیجه خوبی برسد.

 از چه تکنیکی در آثارتون استفاده می‌کنید و معمولاً پیاده‌سازی یک ایده چقدر زمان می‌برد؟

من با استفاده از تکنیک رنگ روغن و به صورت دستی کار می‌کنم و وارد عرصه دیجیتال نشدم.   براساس نوع و اندازه کار، مدت زمانی که نیاز دارد متفاوت است اما به طور میانگین، اجرا و پیاده‌سازی هر ایده حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

 در مورد نمایشگاهی که اکنون از آثار شما در نگارخانه اشراق برپاست توضیح دهید، بیشتر به چه موضوعاتی پرداختید؟

من از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی هستم که بزرگان کاریکاتور مثل علیرضا پاکدل، محسن اسدی و محمود آزادنیا در جلسات آن حضور داشتند و اکنون نیز با حمایت  دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان، نمایشگاه  آثارم در نگارخانه اشراق برپا شده است. در این نمایشگاه حدود ۳۵ اثر با موضوعات سیاسی و اجتماعی مثل حجاب، خانواده، محیط زیست، فرهنگ شهروندی و... به نمایش گذاشته شده است. به طور کلی تلاش کردم که در این نمایشگاه درباره تمامی دغدغه‌هایی که دارم آثاری داشته باشم. تعدادی از این آثار جدید هستند و برخی از آن‌ها پیش از این اجرا شدند.

 به عنوان کلام آخر اگر نکته‌ای هست بفرمایید

هنر کاریکاتور در کشور ما نسبت به سایر هنرها بسیار مظلوم و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امیدوارم نهادهای فرهنگی مثل حوزه هنری، شهرداری، ارگان‌های آموزشی و... بیشتر از آن حمایت کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.