هفته گذشته رییس سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی درجمع خبرنگاران حاضر ومدعی شد که بیشترین حمایت‌ها از فعالیت‌های تولیدی از جانب نظام مالیاتی صورت می‌گیرد، این درحالی است که یک مقام صنفی میگوید : شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی معاف از مالیات هستند اما این قانون از سوی سازمان امورمالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود.

فرار بنگاههای اقتصادی ازخراسان رضوی ادامه دارد/ کوچ شرکتهای حمل ونقل دراعتراض به امورمالیاتی/ اعتراض بنگاه های اقتصادی وبی توجهی سازمانهای دولتی

یکی ازمشکلاتی که طی سالهای اخیر به صورت جدی درخراسان رضوی نمود پیدا کرده کوچ بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولیدی و خدماتی ازاین استان به دلیل قوانین سخت گیرانه ومشکلاتی است که از سوی سازمانهای دولتی برای آنها بوجود آمده است . اما برخی از فعالیتهای اقتصادی درعمل امکان نقل مکان از خراسان رضوی را ندارند، مانند معادن یا جابجایی محل تولید وخدمات مقرون به صرفه نیست ، مانند کارخانجات بزرگ . این واحدها نیز با انتقال دفتر مرکزی خود به استانی دیگر یا پایتخت درعمل خود را از دایره ادارات دولتی خراسان رضوی خارج میکنند. اما خروج این شرکتها چه تبعاتی دارد که به عنوان یک مشکل از آن یاد میشود.

اولین وشاید مهمترین آنها نپرداختن مالیات وعوارض به سازمانهای دولتی خراسان رضوی است که باعث میشوند منابع کافی برای توسعه استان دردسترس مسوولان قرارنداشته باشد.دیگر اینکه به روند توسعه سایر استانها می انجامدو بخشی از مشاغلی که میتواند دراستان وتوسط نیروهای بومی پرشود به سایر استانها پرمیکشدو ... البته دهها مورد دیگر که درمورد بنگاههای مختلف اقتصادی متفاوت است .

***فرارسرمایه از خراسان رضوی

درهمین خصوص ، رزم حسینی استاندار خراسان رضوی گفت: فرار سرمایه از این استان زیاد است زیرا فعالان اقتصادی بخشی از درآمد خود را از خراسان رضوی خارج می کنند و این در حالی است که کلید توسعه اقتصادی، سرمایه گذاران و کارآفرینان هستند لذا نباید فرار سرمایه صورت گیرد.

فیروز ابراهیمی دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص فرار سرمایه ها از خراسان رضوی تصریح می‌کند: سرمایه مانند آب جاری است و به سمت و سویی می‌رود که بازده بهتری داشته باشد، در خراسان رضوی در زمینه موسسات اعتباری و پدیده اتفاقاتی افتاد که عموما عملکرد غیر قابل دفاع نظام بانکی ما در حمایت تولید را باعث شد و به گریز سرمایه منجر گردید.وی می‌افزاید: ۴۵ درصد منابع مالی از استان خارج می‌شود و باید به ثبات حمایتی از طریق برنامه ریزی با سرمایه‌گذران برسیم.

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه می‌دهد برای جلوگیری از خروج سرمایه از استان باید رفتار بانک‌ها و نرخ تسهیلات تغییر کند و در این راستا نیاز است فضای کسب و کار سهل و روان شود تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد و مجموعه مدیریتی و تاثیر گذار استان از سرمایه گذاری استقبال کنند.

*** کوچ شرکت‌های حمل‌ونقل

طی هفته های گذشته خبری ازاحتمال کوچ تعداد دیگری از بنگاههای اقتصادی ازخراسان رضوی درخبرگزاریها مخابره شد ومساله هم به یک مشکل مالیاتی مرتبط بود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی گفت: با توجه به تبصره‌های قانونی، شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی معاف از مالیات هستند اما این قانون از سوی سازمان امورمالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود و شرکت‌ها به دلیل قوانین مالیاتی در حال کوچ از استان هستند.

احمد زمانیان اظهار کرد: وظیفه قانونی و شرعی ما پرداخت مالیات به دولت است. از سوی دیگر توقع ما این بوده که آنچه قانون در مورد معافیت‌ها لحاظ کرده، شامل شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی شود.

زمانیان افزود: شرکت‌های ما درگیر سه شاخه پرداخت مالیات هستند که در حوزه مالیات بر عملکرد، ما معاف هستیم. دوم مالیات ارزش افزوده است که ما نیز خود را معاف می‌دانیم. سوم مالیات تکلیفی بوده که از سال ۹۲ به بعد منتفی شده اما آنچه ما با آن درگیر هستیم، این است که سازمان امور مالیاتی پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته را استخراج کرده و خواهان دریافت مالیات هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همه طرف‌های ما، شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی هستند و آن‌ها نیز مالیات پرداخت می‌کنند، پرداخت مالیات تکلیفی از سوی ما موضوعیتی ندارد. مالیات تکلیفی از سال ۹۵ کان لم یکن شد اما مالیات پرونده‌های گذشته را می‌گیرند.

***اعمال معافیت‌های قانونی مالیات

درهمین حال بازرس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی استان گفت: بیش از ۲۳۰ شرکت فعال در حوزه ترانزیت در استان وجود دارد که تعداد زیادی از این شرکت‌ها در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی درگیر هستند. خواسته ما، اعمال معافیت‌هایی بوده که بر اساس بندهای قانونی تعیین شده است.

عطامراد سالاری‌نیا اظهار کرد: مالیات‌های مستقیم یک نوع پیش‌پرداخت مالیاتی در برابر اجرت خدمات برای اشخاص حقوقی است. شرکت‌های حمل و نقل بین المللی هیچ قراردادی با شرکت‌های کشتیرانی ندارند و قرارداد توسط فرستنده کالا با گیرنده منعقد می‌شود.

وی ادامه داد: با این استناد نمی‌توان هیچ مالیاتی از شرکت های حمل‌ونقل دریافت کرد. شرکت‌های حمل و نقل بخشی از پروسه حمل و نقل کالا را انجام می‌دهند. کالاهای ترانزیت در مناطق آزاد تبادل می‌شود که براساس ماده ۱۳ همین قانون، این مناطق از شمول مالیات تکلیفی معاف هستند. هزینه‌های ترمینالی بندر به سازمان بنادر و دریانوردی که یک سازمان دولتی است، پرداخت می‌شود. از این جهت استناد به ماده ۱۰۴ موضوعیت ندارد.

بازرس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی استان افزود: اداره امور مالیاتی، تمام تراکنش‌های ما را مشمول ماده ۱۰۴ می‌داند. حوزه مالیاتی استان همه مالیات‌ها را وصول می‌کند و به اعتراضات مودیان ترتیب اثر داده نمی‌شود. فرستنده کالاهای ما یک طرف خارجی است و نمی‌تواند در ایران برخی مخارج ترخیص یک کالا را پرداخت کند.

***آماده ارایه اسناد

همچنین رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی گفت: ما حاضریم تمامی شواهد و بخش‌نامه‌های معافیت مالیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی را در یک نشست با حضور مدیران اداره کل امورمالیاتی استان ارائه دهیم که اگر ارایه مستندات ما خلاف واقع بود، آمادگی این را داریم که به شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی استان اعلام می‌کنیم که شرکت‌ها طبق قوانین تمکین داشته باشند.

احمد زمانیان اظهار کرد: باتوجه به اینکه تمامی بخش‌نامه‌ها، مصوبات شورای عالی ترابری و قانون شفافیت لازم را دارد اما آقای یعقوب‌نژاد، مدیرکل دارایی استان با وجود قوانین مشخص نمی‌دانیم چرا دو پهلو سخن می‌گویند.

 رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باتوجه به صحبت‌های اخیر مدیرکل مالیات استان مبنی بر اینکه «اگر کالای ترانزیتی از یک نقطه مرزی کشور وارد و بدون هیچ تغییری از مرز دیگر خارج شود، مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهد شد. بر این اساس حتی یک مورد هم نمی‌توان پیدا کرد که مؤدی، با این شیوه کالایی را ترانزیت کرده و مالیات از آن گرفته شده باشد و اگر مالیات پرداخت شده، باید دید به چه دلیل بوده است»، لذا ما آماده ارائه مستندات هستیم، که این قانون اجرایی نمی‌شود و همچنین پرونده‌های مالیاتی زیادی در هیات‌های حل اختلاف برای این موضوع وجود دارد.

زمانیان با اشاره به اینکه اداره امور مالیاتی به بخش نامه‌ها توجه‌ای ندارد، افزود: باتوجه به اینکه کار ما ترانزیت کالا است و تمامی بارها دارای پروانه گمرکی هستند، همکاران اداره مالیاتی توجه‌ای به بخش‌نامه و تبصره‌های معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی ندارند.

***حمایت از فعالان اقتصادی

درهمین خصوص ، مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی گفت: تاثیر و نقش مالیات بسیار پررنگ است و سبب رشد اقتصادی می‌شود، مالیات سبب تعدیل ثروت، کاهش فاصله دهک‌های درآمدی و هدایت سلایق مصرف‌کننده به سمت مدنظر حاکمیت می‌شود.

وی افزود: بیشترین حمایت‌ها از فعالیت‌های تولیدی از جانب نظام مالیاتی صورت می‌گیرد و در کل استان واحدی وجود ندارد که واحدی به دلیل مالیات تعطیل شده باشد زیرا مالیات مبتنی بر درآمد است.

مدیر کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی تصریح کرد: نرخ صفر مالیاتی شرایطی دارد که باید اظهارنامه خود را در موعد مقرر تسلیم کنند و از زمانی که اقای رزم حسینی به استان خراسان رضوی وارد شدند مثلث توسعه اقتصادی را مشخص کردند، بر این اساس برای حمایت از نظام مالیاتی در قالب دفترچه کلیه معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در راستای مثلث اقتصادی را در اختیار کلیه فعالان اقتصادی قرار داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.