روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: قرار است رئیس جمهور فرانسه به زودی سفر مهمی به تهران داشته باشد.

مکرون به تهران می‌آید

قدس آنلاین :  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  القدس العربی نوشت: اگر واشنگتن به تحریم ها ادامه دهد، تهران یکبار دیگر به سیاست تنش زای واشنگتن پاسخ خواهد داد. 

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت در یادداشتی به قلم نجاح محمدعلی نوشت: قرار است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به زودی سفر مهمی به تهران داشته باشد. این موضوع می‌تواند نشان دهنده موفقیت آمیز بودن سفر امانوئل بون فرستاده ویژه و مشاور ارشد کاخ الیزه به تهران طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته برای نجات برجام از فروپاشی و فراهم سازی فضای مناسب برای گفتگوست.

اخبار درز کرده از تهران حکایت از گشایش محدودی در زمینه تعهدات کشورهای اروپایی در برجام است.تهران به فرستاده فرانسه تعهد داده است که بیش از این، سطح تعهدات خود را در مفاد برجام و غنی سازی اورانیوم و راه اندازی سانتریفیوژهایی که به موجب برجام خاموش شده‌اند، کاهش نخواهد داد. 

در همین چارچوب گفته شده است: توافق شده است که کشورهای اروپایی در چارچوب سامانه حمایت از تبادلات تجاری، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند به شرط آنکه دسترسی ایران به پول نفت برای خرید نیازهایش و همچنین به ارزهای خارجی نظیر یورو فراهم شود. در واقع به این شکل در هفت بانک اروپایی که موافقت کرده‌اند به سیستم بانکی برای خرید نفت ایران بپیوندند، یورو جایگزین دلار خواهد شد.

در پی توقیف یک نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در تنگه جبل الطارق محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که کشورش از طریق کانال های دیپلماتیک و حقوقی برای آزاد سازی نفتکش توقیف شده توسط انگلیس تلاش خواهد کرد.

تهران به فرانسوی ها تاکید کرده است که در برابر هر گام مثبتی که اروپایی‌ها در زمینه جبران زیان ناشی از خروج ترامپ از برجام بردارند یک گام مثبت بر می دارد و هرگونه تصمیمات قبلی را لغو می کند. تهران تهدید کرده است که در برابر هرگونه اقدام تنش زا مقابله به مثل می‌کند و چندین بار اعلام کرده است که از میزان تعهداتش در برجام می‌کاهد اما هنوز از برجام خارج نشده است و همچنان به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد از تأسیسات این کشور بازرسی بعمل آورد.

به نظر می رسد فرانسه به ایران قول داده است که اروپایی‌ها از برجام حمایت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد برجام فرو بپاشد زیرا این مسئله از نظر آنها نتایج فاجعه باری خواهد داشت. اروپایی ها از ایران خواسته اند در مسئله نفتکش توقیف شده ایرانی با احتیاط عمل کند و قول داده اند که این مسئله به زودی حل شود. مشاور ارشد مکرون در دیدار با علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران گفته است این کشور اکنون قدرت مهمی در منطقه است و علیرغم اقدامات آمریکا همچنان جایگاه در حال رشد مهمی در معادلات منطقه ای و بین المللی دارد و پاریس مایل است گفتگو و همکاری با ایران با هدف مدیریت بحران های سوریه، یمن، عراق و لبنان تداوم داشته باشد.

انتظار می رود این موضوع در نشست وزرای ۴ بعلاوه ۱ با ایران که این هفته برگزار خواهد شد مطرح شود. ممکن است وزیر امور خارجه آمریکا یا نماینده او در این نشست شرکت کند یا مکرون برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر کند. ترامپ پیش از سفر مشاور مکرون به تهران، در تماس تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه درباره تلاش های او برای ایجاد زمینه گفتگو با ایرانی ها گفتگو کرده است. 

ایرانی ها می گویند توپ اکنون در وهله نخست در زمین ترامپ است. اگر ترامپ واقعاً خواستار حل این بحران است باید به آنچه مکرون در دیدار با وی مطرح خواهد کرد گوش دهد. در وهله دوم توپ در زمین اروپایی ها است. آنها اگر جدّیت و اراده سیاسی لازم را برای حمایت از برجام داشته باشند باید به توافقاتشان با فرستاده مکرون به تهران عمل کنند. در غیر این صورت اگر واشنگتن به تحریم ها ادامه دهد، تهران واکنش خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    هدفش خیر وخوبی برای کشورمان باشد.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام.برای چی هدفش چیه ؟!