ماههای گرم تابستان فرارسید وتعطیلی مدارس که اتفاقاً امسال خیلی هم زودتر از سال‌های قبل رقم خورد ، یعنی به نیمه خرداد نرسیده بساط درس ازبسیاری مدارس جمع شد و حداقل درمشهد بسیاری تبدیل به هتلهای ارزان قیمت فرهنگیان شدند.

کلاسهای اوقات فراغت و پرسش‌های بی‌پاسخ خانواده‌ها/ آموزش مهارت درکلاسهای تابستانی مدارس/اوقات فراغت اعتبار ندارد

این اتفاق یعنی دغدغه گذراندن اوقات فراغت بویژه برای خانواده هایی که پدرومادر کارمند هستند ؛ و باید فرزندانشان را راهی کلاسهای تابستانی کنند. حتی اگر از ارقام نجومی که برای حضور دانش اموزان دراین کلاسها دریافت میشود چشم بپوشیم ؛ نمیتوان از بسیاری مسایل مرتبط دیگر با این کلاسها چشم پوشید.

این درحالی است که طی سالهای اخیر به دلیل سوداوری خوب برگزاری کلاس اوقات فراغت بسیاری از سازمانها ونهادها هم وارد این گود شده اند ومجوزهای گوناگونی برای اوقات فراغت صادر میشود. ازکلاسهای هنری بگیر تا کلاسهای فنی وحرفه ای و از کلاسهای جبرانی بگیر تا مهارتهای ذهنی وفکری و .... و هرمجوز هم از سوی نهادی صادرمیشود.

دراین میان البته کیفیت برگزاری این کلاسها ، اساتید، و نظارت برمحتوای ارایه شده دراوقات فراغت همواره مورد پرسش خانواده ها و یکی از دغدغه های اصلی آنها است ، بویژه که هرساله خبرهای ناخوشایندی هم از برخی کلاسها به گوش می‌رسد.

***اوقات فراغت با چاشنی نشاط

درهیمن راستا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش در بیش از 30 هزار پایگاه اوقات فراغت با 34 نوع فعالیت آغاز شده و قریب به 4 میلیون دانش آموز دراین پایگاه‌ها شرکت خواهند کرد.

سیدجواد حسینی با بیان اینکه رویکرد ما در فعالیت‌های تابستانی تربیتی، مهارتی، پرورشی و کارآفرینی با نگاه هنری و تربیت بدنی است، تاکید کرد: ما در برنامه‌های اوقات فراغت درصدد هستیم همه امکانات آموزش و پرورش بسیج شود تا دانش آموزان پس از دوران تحصیل کنار آموزش نظری یک مهارت عملی را یاد گرفته باشند.

حسینی با اشاره به اینکه کارآفرینی با هدف رونق تولید از دیگر اهداف ما است، ابراز کرد: ما در فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت تابستانی به تربیت دینی و اخلاقی و کارآفرینی توجه داریم و درصدد هستیم همه فعالیت‌ها با نگاه نشاط‌آفرینی جمعی صورت بگیرد.وی متذکر شد: اوقات فراغت با هر رویکردی که انجام می‌شود باید نشاط و شادمانی سالم جمعی را برای دانش آموزان رقم بزند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: اوقات فراغت و طرح تابستانه گامی در جهت تعلیم و تربیت تمام ساحتی با رویکرد نشاط جمعی و  پرهیز  از کلیشه‌گرایی، نمره‌محوری، کنکورمحوری و درس‌زدگی و ... است.

همچنین معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: تاکنون نزدیک به 2 میلیون و 300 نفر در کانون های فرهنگی هنری به صورت آنلاین ثبت نام کردند.

 سعید سعادتی اظهار کرد: در کانون‎ها از لحاظ فرهنگی با توجه به سبقه مساجد و وجود روحانیون اتفاقات خوبی رخ داده اما در بخش هنری کمی ضعیف عمل کردیم و تلاش می‎کنیم بخش هنری را به جایگاه موردنظر که همان پرورش و تربیت افراد مسجدی برای ارائه هنر متعهد و ارزشی است برسانیم.

*** اوقات فراغت بی اعتبار است

 درهمین حال علیرضا کاظمی ، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در کل کشور حدود ۳۲ هزار پایگاه اوقات‌فراغت با ۳۵ رشته محوری پیش‌بینی کرده‌ایم و شاید بیش از صدها برنامه‌ی فرعی برای این برنامه‌ها طراحی شده‌است.

وی افزود: دانش‌آموزان در 6 ساعت تعلیم و تربیت می‌بینید. ما در این ۳۲ هزار پایگاه حدود ۵ میلیون دانش‌آموز را توانسته‌ایم جذب کنیم. به دلیل اعتمادی که مردم به آموزش وپروش دارند، آموزش‌وپروش همیشه کانون اصلی اوقات‌فراغت کشور بوده‌است. این در شرایطی است که هیچ اعتباری در سطح کشور برای اوقات‌فراغت به اموزش‌وپرورش داده نمی‌شود.

کاظمی با بیان اینکه «بدون هیچ اعتباری آموزش‌وپرورش ۵ میلیون دانش‌آموز را جذب می‌کند»، گفت: ما در عین حال با تمام داشته‌هایمان این امر را اداره می‌کنیم و چالش‌های زیادی در این حوزه داریم. طراحی یک برنامه جامع اوقات فراغت به گونه‌ای که دانش آموزان مانند هدایت تحصیلی که رشته را انتخاب می کند اوقات فراغت خود را بر اساس استعدادهای درونی و سلیقه‌های خودشان انتخاب کنند، در دستور کار ما قرار دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: معتقدیم اوقات فراغت اهمیت و جایگاهش از برنامه‌های درسی اگر بیشتر نباشد کمتر نیست، اکثر دانش‌آموزان آن چیزی را که آینده شغلی و سلامت اجتماعی‌شان را تامین می‌کند اوقات فراغت است. اوقات فراغت است که سلامت اجتماعی دانش‌آموز را تضمین می‌کند. مهارت‌های ارتباطی حرفه شغلی و ارزش افزوده‌ای که برای توان‌مندی‌های خودش ایجاد می‌شود.

کاظمی خاطر نشان کرد: ما نیاز به دو اقدام داریم، اول طراحی برنامه اوقات فراعت و دوم فرهنگ‌سازی و متوجه کردن اولیا داشن‌آموزان به اهمیت اوقات‌فراغت. ما با مطلوب‌های خودمان با برنامه‌های اوقات‌فراغت فاصله بسیار زیادی داریم و به دنبال تدوین این برنامه هستیم تا بتوانیم کارهای بیشتری را انجام دهیم.

*** امسال ، مهارت‌آموزی

مدیرکل آموزش‌وپروش خراسان رضوی نیز دراین خصوص گفت: تعطیلات تابستان فرصت مناسبی است تا به مهارت‌آموزی بپردازیم.

قاسم‌علی خدابنده، عنوان کرد: رویکرد ما در این اوقات‌فراغت مهارت‌آموزی است. تابستان فرصت خوبی است که به مهارت‌آموزی بپردازیم. حدود ۳۲۰ مهارت را در سامانه بارگزاری کرده‌ایم و دانش‌آموزان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.وی افزود: پرداختن به مسائل تربیت بدنی و سلامت دانش‌آموزان به وفور پیش‌بینی شده و حضور دانش‌آموزان می‌تواند موثر باشد، در رشته‌های بسیار متفاوتی پذیرای دانش‌آموزان هستیم.

خدابنده با اشاره به اینکه «اوقات فراغت اوقاتی است که متعلق به طفل است»، بیان کرد: باید با توجه به علایقی که دارد برنامه‌ریزی کرد، غیر از این جز خستگی در پی نخواهد داشت. باید فرصتی فراهم کنیم که این خستگی ‌دانش‌آموز از بین برود. اگر به این شکل نباشد و والدین مدام برای دانش‌آموزان تکلیف داشته‌باشند و او را از این کلاس به آن کلاس ببرند، در شروع سال تحصیلی دانش‌آموز مشکل خواهد داشت. والدین نباید تکالیف سنگین و اجباری برای کودکان خود داشته ‌باشند.

مدیرکل آموزش‌وپروش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امکانات ما برای پوشش‌دادن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سطح استان کافی نیست و خواسته ما همکاری دیگر سازمان‌ها است که بتوانیم تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش را افزایش دهیم و بتوانیم دانش‌آموزان بیشتری را در این فضاها جمع کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس شعار قدیمی آموزش‌وپروش، مدرسه تعطیل می‌شود اما تربیت تعطیل نمی‌شود، اوقات فراغت برای ما اهمیت دارد. ممکن است به‌ظاهر مدارس ما تعطیل شده باشد اما تعطیل‌بردار نیست و همچنان همکاران ما در تابستان هم مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: اوقات فراغت فرصتی برای شکوفایی و پروش استعدادهای دانش‌آموزان است و از طرفی تهدیدی است که اگر از این فرصت بهره‌برداری نشود ممکن است به سمت آسیب‌های اجتماعی برود. یکی از راه‌های کنترل و به دور ماندن از این آسیب‌های اجتماعی این است که اوقات فراغت دانش‌آموزان را با این برنامه‌ها پر کنیم.

***نکته کلیدی

درعین حال هنوز این پرسش بی پاسخ مانده که چرا کسی سخنی از کلاسهای اوقات فراغتی که تحت عنوان کلاسهای ورزشی ، کلاسهای هنری یا فرهنگی برپا میشود و هزاران دانش اموز را جذب میکند سخنی به میان نمی‌آورد؟ چرا وزارت ورزش وجوانان و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی سخنی از دلایل صدور مجوز برای این کلاسها نمیگویند؟ چرا کسی مسؤولیت شهریه‌های گزاف آنها را نمی‌پذیرد؟ مسؤول مشکلات بوجود آمده دراین دوره‌های تابستانی  اعم از کیفیت برگزاری کلاس  یا مسایل اخلاقی کیست؟ اینهاست که خانواده‌ها را نگران کرده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.