ابراهیم حصاری معتقد است حمایت از فیلمسازان بومی جزیره کیش از مهمترین اهداف ما در برپایی جشنواره فیلم کوتاه موج بوده است و به نظر می‌رسد با تمرکززدایی جشنواره ها و رویدادهای هنری از مرکز این امکان فراهم می‌شود تا هنرمندان بومی بیشتر شناخته شوند.

«موج» فضا را برای فیلمسازان بومی مساعدتر کرد/ تمرکززدایی جشنواره‌ها از مرکز به شناسایی هنرمندان بومی کمک می‌کند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، جشنواره فیلم کوتاه «موج» با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی در عرصه فیلم کوتاه، حمایت و تقویت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان جریانی خردگرا و مستقل در سینما، به ‌روزرسانی دانش و مهارت‌های سینمایی فیلمسازان، ایجاد تعامل بین فیلم‌سازان ملی و سینماگران عرصه فیلم کوتاه جزیره کیش و تلاش برای گسترش تقویت و جذب مخاطبان فیلم کوتاه شهریورماه امسال سومین دوره خود را برگزار خواهد کرد.

علیرغم عمر کوتاه این جشنواره اما به دلیل توجه به بومی گرایی و موضوعی بودن آن با استقبال بسیار خوب فیلمسازان و علاقمندان فیلم کوتاه روبرو شده و امسال نیز در سومین دوره خود میزبان شمار قابل توجهی از هنرمندان است. سومین دوره از جشنواره فیلم کوتاه موج در بخش های سفر و گردشگری، نگاه ویژه؛ دریا، چشم انداز فیلم‌سازان جزیره کیش و بخش فیلمنامه کوتاه، فیلمنامه اورجینال و فیلمنامه اقتباسی برگزار می‌شود.

ابراهیم حصاری دبیر سومین جشنواره فیلم کوتاه «موج» کیش که در دوره‌های پیشین هم عهده دار این مسئولیت بوده است، این دوره را متفاوت‌تر و استقبال پرشور هنرمندان از این رویداد هنری را غیرقابل منتظره می داند و معتقد است استقبال از این جشنواره به دلیل درک اهمیت رویدادهای هنری با اتکا بر مؤلفه‌های بومی است و با گسترش آن می‌توان به توسعه فرهنگی کشور، بالندگی آن و ایجاد فضای مناسب برای هنرمندان به ویژه در عرصه فیلم کوتاه کمک کرد.

زمان برپایی این جشنواره طبق ادوار گذشته اسفندماه بود که امسال طی تصمیماتی تاریخ برگزاری آن به شهریورماه تغییر پیدا کرد. حصاری با اشاره به دلایل این تغییر در زمان بندی جشنواره اظهار کرد: این جشنواره اسفندماه برگزار می‌شد که تصمیم گرفتیم به دلایلی این تاریخ را تغییر دهیم. تعدد برنامه ها در جزیره یکی از این دلایل بود و هدف ما این بود که برگزاری جشنواره تحت الشعاع دیگر رویدادهای جزیره قرار نگیرد. از سویی دیگر ما اصلاً انتظار چنین حجم زیادی از آثار دریافتی به ویژه در بخش فیلمنامه را نداشتیم و تصور می‌کردیم این دوره که جشنواره به صورت موضوعی برگزار می‌شود و برای اولین بار است که بخش فیلمنامه هم به جشنواره افزوده شده، شاهد استقبال چندانی از سوی هنرمندان نباشیم و بر همین اساس زمان بندی را انجام دادیم اما با رقمی حدود ۷۲۰ فیلمنامه و ۷۶۰ فیلم روبرو شدیم که بازبینی و داوری آنها را نیازمند یک پروسه طولانی مدت می کرد و همین مسئله هم در زمان برپایی جشنواره تأثیرگذار بود.

حمایت از فیلمسازان و ایجاد انگیزه در آنها از مهمترین اهداف ماست

وی در ادامه افزود: امسال سومین دوره ای است که جشنواره فیلم کوتاه موج برگزار می شود و تمام تلاش ما این بوده که یک اتفاق هنری را در کنار دیگر رویدادهای جزیره کیش رقم بزنیم و فضایی را برای حمایت از فیلمسازان و ایجاد انگیزه در آنها فراهم کنیم. واقعیت این است که برگزاری این جشنواره در شرایط فعلی بسیار سخت است و انتظار می رود رسانه ها و ارگان های فرهنگی و هنری از آن حمایت همه جانبه‌ای داشته باشند. ضمن این که هر جشنواره ای هم در طول ادوار برگزاری خود افت و خیزهایی دارد که باید بررسی و برطرف شود و ما هم این مسئله را همواره مورد توجه قرار داده‌ایم.

حصاری در خصوص ظرفیت های برپایی جشنواره در اقصی نقاط ایران و تمرکززدایی از فعالیت‌های هنری و فرهنگی از مرکز اظهار کرد: فکر می‌کنم بد نباشد توضیحاتی درباره چرایی این رویداد و جشنواره ارائه کنم و در خلال آن نیز می‌توان به جواب سؤال شما هم رسید. همانطور که می‌دانید سینمای کوتاه سینمای نوپایی در ایران است و مسلماً نیازمند حمایت همه جانبه ای است. سازمان منطقه آزاد نیز یکی از این ارگان‌های حامی است و در سال ۹۴ متقاعد شد که باید برای حمایت از فیلم کوتاه و هنرمندان کیش به این جشنواره ورود کند.

مردم جزیره کیش از فضاهای هنری مرکز دور هستند

وی در ادامه افزود: شاید این جزیره جمعیت کمی داشته باشد اما تردد به این منطقه بسیار زیاد است و مردمش به دلیل فاصله و سختی رفت و آمد از فضاهای هنری دور هستند و دسترسی آنها به گالری ها، اتفاقات و رویدادهای هنری، فیلم های روز سینما محدود و مشکل است. در این میان هنرمندانی هم هستند که علاقه‌مندند فعالیت کنند اما این تعامل هیچ گاه وجود نداشته و آنها ارتباط مستقیمی با فیلمسازان پایتخت و مرکز نداشته‌اند. طبعاً با توجه به این شرایط سازمان منطقه آزاد متقاعد شد که ما در این رویداد همراهی کند و از سال ۹۴ جشنواره موج آغاز به کار کرد.

حصاری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: همانگونه که اشاره کردم ساکنان جزیره مردم هنردوستی هستند و در این میان  تعداد زیادی آنها به مقوله فیلمسازی علاقه‌مندند و یا در این حوزه فعالیت می کردند و زمانی که به جزیره آمدند و متوجه شدند گروهی برای تولید وجود ندارد یا خانه نشین شدند یا انگیزه خود را از دست دادند. جشنواره موج برای این فیلمسازان و علاقهمندان به نوعی ایجاد انگیزه و علاوه بر حمایت از جریان فیلم کوتاه فضا را برای فیلمسازان بومی هم مساعدتر کرد. طبق نتایجی که از دوره نخست جشنواره به دست آمد شاهد استقبال جوانان و علاقه‌مندان بودیم و همین مسئله برای ما انگیزه‌ای ایجاد کرد و پاتوق‌های فیلم کوتاه را تشکیل دادیم. همچنین تقاضاهایی مبنی بر تشکیل کارگاه‌های فیلمسازی داشتیم که این هم خوشبختانه محقق شد. به نظر می‌رسد پس از این اتفاقات نگاه‌ها به مقوله فیلمسازی تغییر کرده و براساس مذاکراتی که با گروه سینمایی هنر و تجربه داشتیم از سال گذشته اکران فیلم های این گروه را به طور منظم در کیش آغاز کردیم که اتفاقاً استقبال بسیار خوبی هم از آن شده است.

بخش حمایت از فیلمسازان جزیره کیش را راه اندازی کردیم

حصاری تصریح کرد: ما در دوره سوم برگزاری این رویداد حدود ۲۰ فیلم از فیلمسازان جزیره کیش در جشنواره داشتیم و احساس کردیم به بخشی برای حمایت از این فیلمسازان نیاز داریم که براساس آن چشم انداز فیلمسازان جزیره کیش را راه اندازی کردیم و در این بخش هم چیزی در حدود ۲۰ فیلم از فیلمسازان جزیره کیش وارد شد که چهار فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کردند که تمام این دستاوردها نتیجه برگزاری جشنواره فیلم در یک جزیره است.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه بیان شد معتقدم جشنواره ها هرچقدر هم که به لحاظ کمی زیاد باشند اگر به صورت هدفمند برگزار شوند قطعاً کمک بزرگی به فرهنگ سازی می کنند. فراموش نکنیم فیلمسازان فیلم کوتاه جایگاهی برای نمایش فیلم هایشان ندارند و شاید مهمترین دغدغه آنها دیده شدن آثارشان است و جشنواره ها یکی از همین فضاهایی است که می تواند به دیده شدن این فیلم ها کمک کند و در راستای اهمیت دادن به فیلم کوتاه و پیدا کردن جایگاهش فرهنگ سازی کند.

حصاری عنوان کرد: اما اینکه می گویید که تمرکز جشنواره ها در تهران است، به نظرم مطلب درستی است و نباید اینگونه باشد. ما هم برای گریز از این مسئله امسال جشنواره را به صورت موضوعی بومی سازی کردیم و موضوعاتی را مانند دریا، سفر و گردشگری که البته در راستای سیاست‌های منطقه آزاد کیش هم هست، در فراخوان جشنواره گنجاندیم و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم از آن شد. به گونه ای که داوران هم از این میزان استقبال و شرکت در جشنواره متعجب بودند.

موضوعی شدن جشنواره استقبال از آن را چندین برابر کرد

دبیر جشنواره «موج» تصریح کرد: امسال خروجی بهتری نسبت به دوره‌های گذشته داشتیم و این به موضوعی بودن آن برمی‌گردد. گردشگری مقوله بسیار مهمی است که اتفاقاً در کشور ما هم خیلی کم به آن پرداخته شده است در حالی که یکی از راه های مهم درآمدزایی  برای یک کشور است و اگر این حوزه بهتر شناخته شود می‌تواند سودآور باشد و سینما ابزار مناسبی برای معرفی آن است.

حصاری تاکید کرد: فیلمسازان جزیره کیش اکثراً فیلمسازان نوپایی هستند و تعداد بسیاری از آنها پس از دوره اول جشنواره انگیزه پیدا کردند که فیلمشان را تولید کنند و آموزش ببینند. برخی از آنها در عالم فیلمسازی به تجربیات بیشتری نیاز دارند و کسب این تجربه قطعاً در تعامل با فیلمسازانی که در ایام جشنواره با آنها برخورد می‌کنند، به وجود می آید. همچنین از دیدن فیلم هایی نظیر آثار گروه سینمایی هنر و تجربه و جلسات نقد و بررسی آنها نیز  می‌توان به مباحث آموزشی هم دست پیدا کرد که این نیز در برنامه های ما وجود دارد.

وی درباره نحوه نمایش آثار جشنواره گفت: فیلم های جشنواره در طول سال و در پاتوق های فیلم کوتاه به نمایش درمی آید و نقد و بررسی می شود. همچنین از منتقدان و فیلمسازان برای برپایی کارگاه های آموزشی دعوت می کنیم و این انتقال تجربه می‌تواند به ارتقای سطح فیلمسازان ما کمک کند. ضمن اینکه مذاکراتی با دوستانمان در مشهد برای اکران متقابل آثار فیلمسازان کوتاه و ایجاد تعامل بین هنرمندان مشهدی و جزیره کیش داشتیم که امیدوارم به نتیجه برسد.

رایزنی برای برپایی ورک شاپ های فیلمسازی

حصاری درباره برپایی کارگاه های فیلمسازی در حاشیه روزهای برگزاری جشنواره عنوان کرد: برای اینکه جشنواره بار آموزشی هم داشته باشد امسال قطعاً ورک شاپ هایی را برگزار خواهیم کرد. برهمین اساسا طی جلسات گذشته هم این موضوع مطرح شده و انشالله به زودی استادان این کارگاه‌های آموزشی مشخص می شوند و برنامه ریزی برای کارگاه های جانبی نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به دستاوردهای دوره های گذشته و بهره گیری از آن در این دوره گفت: خوشبختانه رغبت منطقه برای ادامه این جشنواره بسیار زیاد است، به این دلیل که بلافاصله بازخوردهای بسیار خوبی از آن گرفته و خروجی قابل قبولی از جشنواره دریافت کردیم که تشکیل کارگاه‌های فیلمسازی و پاتوق‌های فیلم کوتاه بخشی از آن است. ضمن این که بزرگترین دستاورد جشنواره این بود که فیلمسازان کیش به حوزه فیلمسازی ورود کردند و فیلم ساختند که به نظرم اتفاق بسیار مهمی است. یکی از دغدغه های هنرمندان ما استمرار جشنواره است و در حالی که باقی جشنواره ها به پاتوق عده خاصی تبدیل شده، این ضرورت احساس می شود جشنواره ها بومی تر و هدفمند شوند تا فیلمسازان مناطق دیگر هم بتواند به این عرصه ورود کنند.

یادآور می شود سومین دوره جشنواره فیلم «موج» از تاریخ چهارم تا هفتم شهریور در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.